وزیر خارجه بریتانیا با« بسته پیشنهادی» به ایران می‌رود

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، مشغول تهیه بسته پیشنهادی با هدف بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایمنا به نقل از بی بی سی، این خبر را روزنامه گاردین، چاپ لندن، منتشر کرده و گزارش داده که وزیر خارجه بریتانیا قصد دارد این بسته پیشنهادی را پیش از سفر به تهران ارائه دهد. پیشنهادهایی که از آنها به عنوان فرصتی برای آزادی نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، یاد شده است. 

نازنین زاغری دوره محکومیت پنج ساله خود در زندان اوین تهران را می‌گذراند. روزنامه گاردین نوشته ایران می‌خواهد که پیشنهادهای بریتانیا پیش از سفر بوریس جانسون به تهران اعلام شود تا اینطور برداشت نشود که بسته پیشنهادی در ازای آزادی نازنین زاغری ارائه شده است. جزئیات این بسته پیشنهادی اعلام نشده است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، تلاش دارد تا تاثیر منفی اظهارات دو هفته پیش خود را درباره نازنین زاغری کاهش دهد. او در کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا، در دفاع از نازنین زاغری گفته بود که او «هیچ کاری جز آموزش روزنامه‌نگاران نکرده است». 

خانواده نازنین زاغری و بنیاد تامسون رویترز، کارفرمای او، به حرف‌های آقای جانسون اعتراض کردند و گفتند خانم زاغری برای آموزش روزنامه‌نگاری به ایران نرفته بود و به همراه فرزند خردسالش فقط برای تعطیلات و دیدار خانواده به تهران سفر کرده بود که نوروز ۱۳۹۵ در فرودگاه بازداشت شد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا و شهردار سابق لندن از حزب محافظه‌کار که به خاطر اظهاراتش درباره نازنین زاغری هدف انتقادهای شدید حزب کارگر بوده، در جلسه پارلمان بریتانیا درباره حرف‌های ده روز پیش خود توضیح داد و گفت می‌توانسته منظورش را صریح‌تر بیان کند. وزیر خارجه بریتانیا گفت منظورش این بوده که حتی اگر اتهاماتی که مقامات قضایی ایران علیه خانم زاغری مطرح کرده‌اند، درست بود، نحوه برخورد با او را توجیه نمی‌کرد.

او خبر داد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک گفت‌وگوی تلفنی به او اطمینان داده اتهامات جدیدی که در ایران متوجه نازنین زاغری شده، ارتباطی با سخنان او ندارد. بوریس جانسون بعد از این مناقشه در پارلمان بریتانیا اعلام کرد که قرار است به تهران سفر کند. نازنین زاغری در زندان درخواست کرده که با وزیر خارجه بریتانیا دیدار کند. وزیر خارجه بریتانیا که همین هفته برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران به واشنگتن سفر کرد، در مصاحبه‌ای به خبرنگاران گفت که آماده است تا با ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، دیدار کند.

کد خبر 327406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.