حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه نیازمند برنامه ای منسجم است

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: امروز بخش بزرگی از علاقمندانی که از فضای مجازی استفاده می کنند جوانان و نوجوانان و حتی کودکان هستند و در حقیقت والدین باید یاد بگیرند که چگونه از این ظرفیت استفاده کنند و یکی از راه های استفاده درست از این ظرفیت آموزش سوادرسانه ای به والدین و دانش آموزان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنجان اظهار کرد: فضای مجازی امروزه بخش مهمی از زندگی انسان را در روابط فردی و اجتماعی و در حوزه ارتباطات و اطلاعات به خود اختصاص داده است لذا باید توجه داشت امکانات فضای مجازی به همان اندازه که برای سرعت در ارائه اطلاعات و آگاهی بخشی مفید است، می تواند آسیب هایی را نیز متوجه کاربران فضای مجازی کند.

وی افزود: شناخت آسیب های فضای مجازی و همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی برای بالابردن سواد اینترنتی و رسانه ای از جمله مسائلی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، فضای مجازی به عنوان یک «قدرت نرم فوق‌العاده» در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات، تأثیرگذاری گسترده ای دارد بنابراین باید طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در این عرصه انجام شود.

وی اضافه کرد: نیاز به سواد رسانه ای در فضای رسانه ای امروز زندگی هر روز رو به پیچیدگی می رود بخشی از این پیچیدگی ناشی از پیشرفت های دنیای ارتباطات است از این رو هر چه فناوری های ارتباطات و اطلاعات بیشتر متحول می شوند، نیاز ما به یادگیری و آموزش برای درک دنیای جدید و استفاده ازابزارها و امکانات آن نیز افزایش می یابد.

سجاد آموزش را حلقه مفقوده کاربران فضای مجازی دانست و عنوان کرد: باید توجه داشت ضعف در آموزش و آگاهی نسبت به دنیای ارتباطات و مقتضیات آن چیزی جز عقب ماندگی و تشدید آسیب ها به همراه نمی آورد لذا اولین چیزی که باید در شهرستان لنجان به آن بپردازیم بحث رسانه و افزایش سواد رسانه ای است.

وی بیان کرد: هدف سواد رسانه ای، ایجاد توانایی در افراد، برای کنترل برنامه ریزی رسانه ای است لذا کسانی که مهارت سواد رسانه ای خود را توسعه ندهند، گرفتار جزر و مد پیام های رسانه ای می شوند و از این جهت ما موظفیم با ارتقا سطح سواد رسانه ای، به افراد نشان دهیم چگونه اوضاع را از رسانه ها گرفته و به خود بازگردانند.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد:متاسفانه سهم سواد رسانه ای در فرهنگ ما بسیار اندک است و این امر، موجب نگرانی شده است چراکه ما در یک محیط رسانه ای زندگی می کنیم و باید تمامی اطلاعات عملکردی جامعه را بدانیم.

وی اذعان کرد: امروز بخش بزرگی از علاقمندانی که از فضای مجازی استفاده می کنند جوانان و نوجوانان و حتی کودکان هستند و در حقیقت والدین باید یاد بگیرند که چگونه از این ظرفیت استفاده کنند و یکی از راه های استفاده درست از این ظرفیت این است که به موقع به والدین و دانش آموزان آموزش های لازم داده شود .

سجاد با اشاره به اینکه خانواده نقش مهم در ایجاد این دانش در کودکان امروز و فردای افراد جامعه دارد، متذکر شد: باید توجه داشت کودکانی که در خانواده مسائل اعتقادی و ارزشی و خلق و خوی رفتاری خود را پیدا می‌کنند، دائماً در حال یادگیری و تجربه مسائل جدیدی هستنند و از والدین، دوستان و رسانه‌های برای پیدا کردن جواب سوال های خود استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهاد در نزد ما خانواده است و هر چیزی که مخل به خانواده باشد، باید با آن مقابله کرد و نقطه اصلی این امر رسانه‌های زیادی هستند که در آن سوی مرزها برای ما برنامه تهیه و پخش می‌کند و مهم‌ترین هدفشان تهی کردن کودکان و جوانان از اعتقاد و نابودی نهاد خانواده است.

فرماندار شهرستان لنجان یادآور شد: والدین برای حضور در این صحنه نبرد در ابتدا باید خود را به سواد رسانه‌ای مجهز کنند تا بتوانند یک برنامه مفید و خوب را از برنامه‌ای که مضر است تشخیص بدهند تا با دیدی انتقادی به یک رسانه نگاه کنند، زمان بندی مناسب را برای دیدن برنامه‌ها و فعالیت‌های دیگر رعایت کنند و به افراط و تفریط در استفاده کردن از آن دچار نشوند.

وی توضیح داد: والدین باید بدانند که رسانه به‌عنوان والدین مجازی و شبانه روزی، به ایفای نقش و رقابت با والدین و افراد دنیای حقیقی می‌پردازد و ذهن کودکان را از بینش‌های مورد نظر خود پر می‌کنند از این رو، برای والدین این یک وظیفه است که بر نحوه مصرف رسانه‌ای کودکان خود نظارت داشته باشند و اگر نظارت‌ها و سواد فهمیدن اهداف این برنامه‌های رسانه‌ای نباشد و کودکان در برابر برنامه‌های نامناسب قرار گیرند، مطمئنا تأثیرات مخربی را در ذهن کودکان ما بر جای خواهد گذاشت.

کد خبر 327383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.