کمبود تولید محتوای مناسب در فضای مجازی را جبران کنیم

لنجان_امام جمعه شهر زاینده رود گفت:امروزه در فضای مجازی می توان مدلهای مختلفی از زندگی را رصد کرد و یکی از مهم ترین وظایف ما در این عرصه نوپدید، ارائه گسترده و موثر سبک زندگی اسلامی است که ضرورت دارد سیاستگذاران و مدیران در سراسر کشور در این زمینه توجه جدی تری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنجان با اشاره به اینکه توسعه ارتباطات به صورت مستقیم نقش کلیدی در سرنوشت انسان داشته  است، اظهار کرد: امروز با جهانی متشکل از دو بُعد حقیقی و مجازی روبرو هستیم و گسترش روزافزون اطلاعات و فضای مجازی در سال‌های اخیر تأثیرهای بسیاری را در ابعاد مختلف بر جامعه و خانواده گذاشته است.

وی افزود: این تأثیرات در کنار مزیت‌های خود، آسیب‌هایی را هم به‌دنبال داشته  و دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را بر خانواده‌ها تحمیل کرده البته این مهم موضوعی است که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی‌شود.

امام جمعه شهر زاینده رود تصریح کرد: با همه گیر شدن استفاده از فناوری های جدید در سال های اخیر، مسئله وابستگی به اینترنت و خطرات این وابستگی به دلیل عدم آگاهی و عدم رشد فرهنگی کاربران، می تواند به یک عامل تهدیدکننده تبدیل شود و مشکلات رفتاری، سو استفاده های اینترنتی، انزواطلبی، سلطه جویی و یا پرخاشگری را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: دنیای اینترنت، دنیای مجازی است که برای کاربران نوعی رؤیاپردازی و دورشدن از واقعیت را به همراه دارد و از سوی دیگر آزادی کاذب در دنیای مجازی، راهی برای تخلیه روانی است و به نظر می رسد این وابستگی، نوعی اعتیاد در رفتار محسوب می شود.

صفرزاده تهرانی با اشاره به تاثیرگذاری فضای مجازی در سبک زندگی پرداخت و گفت: امروزه در فضای مجازی می توان مدلهای مختلفی از زندگی را رصد کرد و یکی از مهم ترین وظایف ما در این عرصه نوپدید، ارائه گسترده و موثر سبک زندگی اسلامی است که ضرورت دارد سیاستگذاران و مدیران در سراسر کشور در این زمینه توجه جدی تری داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی دارای دو بعد فرصت و تهدید برای کشور است، در خصوص دلیل برخی انحرافات کاربران در فضای مجازی، اضافه کرد: نباید از خاطر ببریم که این فضایی وارداتی است؛ زمانی به این توجه می‌شد که فضای مجازی، فناوری اطلاعات و یا یک رسانه بوده، اما به واقع کارکردها و آثار و مناسبات این فضا نشان داده است که فضای مجازی فرای یک رسانه و صنعت و فناوری اطلاعات است.

امام جمعه شهر زاینده رود عنوان کرد: ضرورت دارد مدل پیشرفت درون زا و براساس نیازهای داخلی در حوزه فضای مجازی را توسعه دهیم که از لوازم آن تسلط بر تکنولوژی است و لازمه این تسلط هم تربیت نیروی انسانی موثر و کارآمد است که بتوانند برخی نیازمندیهای کشور را در این خصوص طراحی و به مرحله اجرا و عرضه برسانند.

وی تولید محتوا را حلقه مفقوده حوزه در فضای مجازی دانست و بیان کرد: متاسفانه در حوزه فناوری اطلاعات و فناوری در فضای مجازی که نوعی فناوری پیشرفته است، رشدی متناسب با سایر فناوری های سطح بالا نداشته ایم و در این خصوص با غفلت مواجه بوده ایم لذا باید توجه داشت ما می توانیم با تکیه بر ظرفیت‌های مختلف خود به ویژه ظرفیت نخبگان و همچنین حوزه‌های علمیه با تولیدات فاخر خلاهای فضای مجازی را پرکنیم چرا که امروز جوانان نخبه و طلاب و فاضل بسیاری داریم که می‌توانیم از ظرفیت به درستی بهره مند شویم.

صفرزاده تهرانی با اشاره به اینکه امروز باید کمبود تولید محتوای مناسب در فضای مجازی را جبران کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید نیازهای خود را به منابع دینی عرضه و پاسخ‌های خود را از آنها دریافت کنیم و حوزه‌های علمیه در راستای تحقق این هدف نقش کلیدی را بر عهده دارند.

کد خبر 327377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.