پایان عملیات استحکام بخشی ایوان کاخ عالی‌قاپو اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از اتمام عملیات استحکام بخشی ایوان کاخ عالی قاپو خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الله یاری با اعلام این مطلب افزود: با عنایت به نیاز جهت استحکام بخشی ستون های چوبی ایوان کاخ عالی قاپو، عملیات مرمتی ایوان کاخ به عنوان یکی از بزرگترین سازه های چوبی بناهای تاریخی کشور در چند سال گذشته آغاز شد.

او در ادامه به ابعاد این عملیات مرمتی اشاره کرد و افزود: با آغاز عملیات مرمت این ایوان عظیم، کارشناسان با توجه به نیازهای مرمتی عملیات را گسترش داده و نهایتا در دو سال اخیر، حداقل ۶ عملیات مرمتی همزمان در کنار عملیات استحکام بخشی در ایوان کاخ عالی قاپو آغاز شده است.

الله یاری درباره این عملیات های مرمتی عنوان کرد: این عملیات ها عبارتند از استحکام بخشی ستون های کاخ عالیقاپو در ارتفاع ۱۲ متری از سطح زمین، عملیات استحکام بخشی و مرمت کف ایوان در طبقه سوم این عمارت، عملیات لایه برداری و مرمت تزئینات دیوارهای کاخ و عملیات مرمت آن، استحکام بخشی سقف و همچنین مرمت تزئینات سقف ایوان (در کنار عملیات استحکام بخشی سقف دوپوش ایوان) که با هنر زیبای معرق بر روی چوب انجام پذیرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه به طرح بازسازی نرده های چوبی ایوان نیز اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در کشور، عملیات بازسازی و نصب نرده های ایوان کاخ عالی قاپو نیز در این ابعاد، در یک و نیم سال گذشته در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت و پس از بررسی طرح های مختلف و اخذ نظرات کارشناسان، در نهایت نرده های جدیدی برای ایوان عظیم کاخ عالیقاپو با بهره گیری از هنر سنتی گره چینی با اجماع صاحب‌نظران طراحی و هم اکنون در حال نصب است. این ایوان پس از حدود یکصد سال دارای نرده های زیبا و منحصر به فردی با استفاده از هنرهای سنتی ایرانی می شود./

کد خبر 327293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.