بازار لوازم خانگی همچنان در کما/طرح کارت‌ اعتباری فروش کالا شکست خورد

با وجودی که بیش از یک سال از اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری می گذرد اما فعالان این بازار معتقدند این طرح در عمل با شکست مواجه شده و به دلیل شرایط سخت پرداخت تسهیلات، طرح برای مردم جذاب نبوده است.

به گزارش ایمنا، ۲۸ مهرماه سال گذشته بود که شورای پول و اعتبار در هزار و دویست و هشتمین جلسه خود در راستای تحقق اهداف دولت تدبیر و امید برای ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی و خودروسازان و سازندگان ماشین‌آلات کشاورزی را از طریق تسهیلات خرید دین و مرابحه مصوب کرد.

در بند «ج» آن اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت خرید کالای ایرانی مدنظر قرار گرفت. کارت خرید کالای ایرانی نیز ابزاری اعتباری عنوان شد که از سوی بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند صادر شود و دارنده آن بتواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال است کالاهایی را که فهرست آنها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده خریداری کند.

در نهایت شانزدهم آبان ماه بود که بر اساس اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح خرید کالای ایرانی کلید خورد. با این وجود با گذشت بیش از یک سال از اجرای این طرح و توقف و شروع دوباره آن فعالان بازار لوازم خانگی معتقدند که این طرح در عمل با شکست مواجه شده است.

یکی از خبرگزاری های کشور چند روز پیش نوشت "از روزی که به طور رسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی در شعبه مرکزی بانک ملی از کارت‌های اعتباری ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی خرید کالا رونمایی شد، بیش از یک سال می‌گذرد، اما اکنون این طرح بی سرو صدا متوقف شده است. بانک مرکزی هیچ گزارشی از روند اجرای این طرح در شبکه بانکی منتشر نکرد. ".

طرح فروش لوازم خانگی با کارت های اعتباری جذب مشتری نکرد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی و سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی درباره طرح فروش اقساطی لوازم خانگی با کارت اعتباری در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که بهترین راه رشد اقتصادی، تسهیلات ارزان قیمت است تا مردم به کالاهای مصرفی دسترسی داشته باشند چون وقتی نقدینگی برای کالاها داده می شود، مصرف کننده در راه دیگری خرج می کند نه برای خرید کالای ایرانی.

حمیدرضا غزنوی افزود: این شیوه نمی تواند به رونق کار تولید کنندگان لوازم خانگی کمکی بکند و این طرح دارای اشکالاتی است که مردم نتوانستند به این تسهیلات دسترسی داشته باشند.

ادامه خرید لوازم خانگی با کارت های اعتباری منتفی شده است

وی در خصوص اینکه آیا قرار است پول به حساب تولیدکنندگان ریخته شود؟ گفت: ادامه خرید با کارت های اعتباری منتفی شده است و بانک مرکزی نه امکان و نه اعتقادی به خرید با کارت های اعتباری ندارد و تجربه ناموفقی که در بحث خودرو داشتند، باعث این انصراف شد و مشکل اصلی عدم نقدینگی بود.

به گفته غزنوی دولت چین، جنس چینی را در دوران رکود از کارخانجات خرید و طی ۶ سال اقساط به مردم  فروخت و این باعث رشد کارخانجات چینی شد.

 وی افزود: میزان فروش به جذابیت تسهیلات بستگی دارد و ما نتوانستیم در تسهیلات مشتریان را جذب کنیم بنابراین باید از طریق تحریک تقاضای مولد این طرح را اجرا کنیم.  

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: تسهیلات ۶ قسطه هیچ کمکی به مردم نمی کند و امروز برای کالاهای مصرفی و بادوام هیچ فکری نشده است که بتوانند به رشد فروش آنها کمک کنند بخصوص که مواد اولیه ۵ تا ۲۰ درصد گران شده است و این روی بازار لوازم خانگی تاثیر خواهد داشت.

طرح فروش لوازم خانگی با کارت های اعتباری به سود تولید داخل تمام نشد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز در خصوص این طرح، گفت: میزان تسهیلات بانک ها که برای خرید لوازم خانگی در اختیار مردم گذاشته می شود باید با بهره کم باشد و اجرای این طرح بستگی به بانک مرکزی دارد.

محمد طحان پوربا اشاره به اینکه در این طرح باید پول به حساب تولیدکننده واریز شود چون دیگر این کارت ها قابل خرید و فروش نباشد، افزود: تاکنون دو بار این طرح به اجرا در آمده که موفق نبوده است.

وی درخصوص تفاوت این مرحله با مراحل قبلی، گفت: گفته شده در این طرح پول به طور مستقیم وارد حساب تولیدکننده نخواهد شد. اما فکر نمی کنم این شیوه بتواند به رونق کار تولیدکنندگان لوازم خانگی کمک کند.

خرید از بازار به صرفه تر از خرید با کارت اعتباری فروش بود

رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور ادامه داد: مردم قصد داشتند از این کارت ها به عنوان منبع درآمد استفاده کنند و آن را به نقدینگی تبدیل کنند و مسئله مهم در این میان نرخ بهره است که اسما ۱۲ درصد است چون تولیدکنندگان نیز باید ۵ تا ۹ درصد به بانک ها بپردازند.

وی افزود: در شرایط فعلی هم اکثر کارخانجات کالاهای خود را قسطی می دهند و چه لزومی به استفاده از این کارت هاست؟ اشکال کار این است که در اتحادیه ها شکایت هایی موجود است که مصرف کننده جنس هایی را با کارت اعتباری خریده و در بازار ارزان تر موجود بوده است.

طحان پور گفت: صندوق کشور، بانک مرکزی است و این ها سودی را اعلام کردند که شاید برخی بانک ها این مبلغ را نپردازند و اگر قرار است بانک مرکزی پولی در اختیار تولید بگذارد، بانک ها همدیگر را متهم می کنند.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید دقت بیشتری کند ولی با این همه، این طرح با استقبال مواجه نخواهد شد و ما یقین داریم طرح کارت های اعتباری در جامعه ما موفق نخواهد شد چون با کارت ۱۵ درصد به بانک می دهند و نقد آن ارزانتر می شود.

طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری شکست خورد

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان نیز در خصوص طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری به خبرنگار ایمنا، گفت: متاسفانه به عقیده فعالان بازار لوازم خانگی این طرح در عمل نتوانست موفق شود و در بازار خرید و فروش تحرکی ایجاد کند.

حسین عبدلی با اشاره به شرایط سختگیرانه وام خرید لوازم خانگی که در قالب این کارت ها باید صورت می گرفت، بیان داشت: شخصی که تمایل به دریافت تسهیلات خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری داشت علاوه بر داشتن ضامن، نباید چک برگشتی داشته باشند و از سوی دیگر با توجه به نرخ بازپرداخت آن به ندرت فردی ضامن چنین طرحی می شد.

وی با تاکید بر اینکه استقبال از طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری  در اصفهان به صورت محدود بود، تصریح کرد: یکی از شرایط دریافت این وام خرید جنس ایرانی بود که متاسفانه بسیاری از خریداران تمایل به خرید اجناس داخلی نداشتند بنابراین در توافق با برخی فروشندگان اجناس خارجی خریداری می کردند که در این شرایط ۳۰ حداقل درصد این وام برای جنس خارجی کسر می شد.

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به بازپرداخت ۲ تا ۳ ساله این تسهیلات، خریدار باید سودی حدود ۱۸ درصد در این مدت به سیستم بانکی پرداخت کند که سرجمع می توان برآورد کرد که خریدار تنها ۵۰ درصد این تسهیلات این کارت را جنس خرید کرده و بقیه به طور ناعادلانه به در قالب سود به فروشنده و بانک برگردانده می شود.

ضرر کارت اعتباری خرید کالا بیشتر از بازار آزاد بود

به گفته عبدلی، اگر خریدار جنس را بدون این کارت اعتباری خرید می کرد به حرات می توان گفت کمتر متضرر می شد.

وی همچنین گفت: برخی از خریداران به دلیل نیاز مالی با فروشندگان توافق می کردند و فروشنده تنها فاکتور فروش را به خریدار برای ارائه به سیستم بانکی، صادر می کرد و در عمل نه تنها تسهیلات این کارت اعتباری وارد بازار لوازم خانگی نشد بلکه به عنوان نقدینگی به دست مردم رسید.

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان تصریح کرد: در حالیکه طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری در راستای حمایت از تولید داخلی بود اما به دلیل معایب بسیار آن، در عمل با شکست مواجه شد.

وی پیرامون بازار لوازم خانگی در اصفهان با توجه به نوسانات نرخ دلار، گفت: خوشبختانه این بار نوسانات دلار تاثیری بر بازار لوازم خانگی نداشت چرا که عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگی ندارد بنابراین افزایش نرخ دلار، قیمت لوازم خانگی را گران نکرد.

تمایل مردم به خرید برندهای خارجی لوازم خانگی

عبدلی با اشاره به اینکه لوازم خانگی خارجی ارزان تر از تولید داخل فروخته می شود، تاکید کرد: برندهای خارجی در دوره های زمانی مختلف اقدام به طرح های تخفیفی ویژه و جشنواره های فروش و حتی اهدا جوایز و سفر می کنند بنابراین تحرک نسبتا خوبی در خرید و فروش لوازم خانگی خارجی وجود دارد.

وی اما افزود: با این وجود لوازم خانگی داخلی در سال جاری حدود ۱۰ درصد گران شده این در حالیست که این بازار همچنان در رکود به سر می برد و به ندرت خرید و فروش دارد.

به گفته نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان، تصور می شود حجم کار فروشندگان لوازم خانگی به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است و مردم تنها تمایل به خرید برندهای خارجی چون سامسونگ، ال. جی، سونی و ... که حتی در ایران تولید می شوند، دارند این درحالیست که تولید لوازم خانگی داخلی حتی با کیفیت بالا افزایش یافته است.

وی گفت: این روزها مردم تنها به اسم برند توجه دارند در حالی که خط تولید بسیاری از برندهای خارجی در ایران اجاره داده شده است.

کارت اعتباری خرید کالای ایرانی نیازمند هدف گذاری است

البته اوایل امسال نیز سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص اینکه بانک مرکزی در ارتباط با طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ به دنبال بهانه‌جویی است، اعلام کرده بود که به نظر می‌رسد این طرح در سال جاری اجرایی نشود.

حمیدرضا غزنوی درباره علت تاخیر طولانی در اجرایی شدن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی، گفته بود: پیگیری‌های مختلفی در این رابطه انجام داده‌ایم، اما هنوز این طرح به نتیجه نرسیده و هر خبری در ارتباط با اجرایی شدن طرح کارت اعتباری کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ صحت ندارد و به هیچ وجه در حال حاضر این مساله مطرح نیست و به نظر می‌رسد در سال جاری به نتیجه نرسد.

دبیر انجمن لوازم خانگی نیز امروز در جمع خبرنگاران درباره برنامه بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای مجدد طرح خرید کالای ایرانی، اظهار داشت: این طرح چهار سال پیش به منظور فراهم کردن زمینه خرید لوازم خانگی به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال (۱۰ میلیون تومان) با سود ۱۲ درصد مطرح شد. 

حبیب الله انصاری تصریح کرد: در ابتدا مقرر شد کارت ها تنها برای خرید کالاهای ساخت داخل و شرکت های دارای جواز تولید اختصاص یافت اما بعد از یک سال اعتبار این کارت ها به ۶۰ میلیون ریال (۶ میلیون تومان) کاهش یافت و تنها جامعه هدف بازنشستگان را شامل می شد که این شرایط به هیچ وجه مورد تایید انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیست.  
با این اوصاف؛ طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری درحالی که برای حمایت از تولید داخل برنامه ریزی شد اما به دلیل مشکلات و موانع بسیار در عمل نتوانست تحرکی در بازار لوازم خانگی ایجاد کند و در برهه ای تنها به خرید لوازم خانگی خارجی کمک کرد و حتی منجر به افزایش نقدینگی در بین مردم شد. به نظر می رسد بانک مرکزی نیز با سکوت خود نسبت به روند اجرای این طرح بر شکست آن صحه گذاشته است.

گزارش از ریحانه السادات سجادی

کد خبر 327268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.