لبیک «ایران من» به تاکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و اقتدار ملی

ارتباط دوسویه رسانه و مخاطب یکی از نشانه های پویایی یک رسانه است. رادیو ایران تلاش کرده است این ارتباط را گسترش داده و به عنوان رسانه ای پیشرو، زمینه حضور مردمی را در تولیدات رادیویی ایجاد کند که منجر تعامل بیشتر رادیو و مخاطبانش می شود.

به گزارش ایمنا، از این رو «جشنواره ایران من» با هدف شناسایی نیروهای مستعد در حوزه برنامه سازی رادیویی و با نگاه به مقوله های مورد تاکید مقام معظم رهبری از جمله «اقتصاد مقاومتی» و «اقتدار ملی» طراحی شده است. این جشنواره تلاش دارد تا شناخت مخاطبان رادیو را نسبت به این رسانه مردمی تعمیق بخشد و آینه ای برای نمایش نیازهای مخاطبان در حوزه شنیداری باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتری از اهداف، برنامه ها و نحوه اجرای جشنواره «ایران من» گفت و گوهای کوتاهی با مدیر شبکه و رییس این جشنواره و مسئولین کمیته های مختلف آن داشته ایم.

سهم مخاطبان رادیو

بهنام احمدپور مبارکه هدف از برگزاری این جشنواره را تبیین نگاه مقام معظم رهبری در دو مقوله مهم «اقتدارملی» و «اقتصاد مقاومتی» دانسته و می گوید: در واقع ما دنبال این هستیم که نگاه مردمی را فراگیر کنیم و نمایشی از نگاه مردم به این دو مقوله بسیار مهم داشته باشیم. در کنار این هدف «تعامل با مخاطب» هم مهم است، اینکه شنونده ما بداند که رادیو متکلم وحده نیست و او هم می تواند در رادیو حرف بزند و نظر خود را بیان کند. در کنار این دو هدف شناخت افراد مستعد، آشنا شدن با روحیات و خواسته های مخاطبان و عمیق کردن شناخت مخاطب نسبت به رادیو، از دلایل مهمی بودند که ما را به سمت جشنواره رادیویی «ایران من» هدایت کرد.

احمدپور در باره ایده جشنواره می گوید: در مجموعه فکری شبکه این احساس وجود داشت که می توانیم از مخاطب در فرآیند برنامه سازی استفاده کنیم، چندین برنامه هم با همین ایده راه اندازی شده است. برنامه هایی مانند «باشگاه ستاره ها»، «یک، دو صدا»، «صفحه من» و «پارک ساعی» از این دست هستند. تجربه برگزاری مسابقه نوبت ترانه هم کمک کرد تا این ایده قوام بهتری بگیرد. از سوی دیگر تیم مدیریتی حاضر در شبکه تجربه بسیار موفق چهار دوره برگزاری جشنواره «جوانه» در رادیو جوان را دارند. در کنار این فاکتورها توقف دو ساله جشنواره هم باعث شد تا با همکاران در رادیو ایران تصمیم به برگزاری جشنواره ای با همان سبک و سیاق و این بار برای مخاطبان عام در رادیو ایران گرفتیم، آن جشنواره باز مهندسی شد و با ایده ای نو جشنواره "ایران من" شکل گرفت.

او درپاسخ به اینکه آیا با برگزاری جشنواره هایی از این دست رادیو به سمت آماتور شدن نمی رود؟ می گوید: ما سهم مشخصی برای پخش برنامه هایی که مخاطبان برای رادیو می سازند، قائل هستیم. این سهم از کل جدول پخش شبکه شاید یک ساعت باشد و از بقیه این برنامه ها در فضای مجازی استفاده می کنیم. ضمن اینکه در یک سال گذشته مسابقه «یک دو صدا»، برنامه «باشگاه ستاره ها» و البته «صفحه من» به خوبی نشان داد که مخاطبان در برنامه سازی ظرفیت زیادی دارند. درحال حاضر هم برنامه «پارک ساعی» که روزهای جمعه پخش می شود توسط مخاطبان ساخته می شود.

مدیر رادیو ایران با اشاره به سختی هایی که برای راه اندازی این جشنواره با آن روبرو شده است می گوید: سختی ها بیشتر در بازمهندسی جشنواره بود ما باید جشنواره ای طراحی می کردیم که هم «جوانه» باشد و هم «جوانه» نباشد و این کار را سخت می کرد به طوری که بیش از یکسال روی این مسئله کار کردیم. نمی دانیم این کار چقدر مورد استقبال قرار می گیرد هرچند تجربه ای چهار ساله در برگزاری نمونه ای از این دست جشنواره ها را داریم.

او درباره اینکه شرکت کنندگان با شرکت در این جشنواره، می توانند برای حرفه ای شدن برنامه ریزی کنند یا نه می گوید: صادقانه بگویم، فکر می کنم با این ایده وارد جشنواره شدن، ایده غلطی است. در جشنواره های گذشته بیش از ۴۰ هزار اثر دریافت کردیم اما تعداد برندگان در مجموع ۱۰۰ نفر هم نیست، به هرحال اینجا مکانی است برای محک زدن توانمندی های هر کس که به رادیو علاقمند است. در حال حاضر برنده شدن در جشنواره راهی برای ورود به رادیو نیست اما می تواند کمک کند تا هر فرد مسیر آینده خود را مشخص کند.

او درباره روال ورود افراد به عرصه حرفه ای می گوید: باید قبول کنیم کار حرفه ای با کار آماتوری و جشنواره ای فرق می کند، دوستان می توانند، اینجا خودشان را محک بزنند و بعد مسیر حرفه ای کار را که با آموزش شروع می شود آغاز کنند. من فکر می کنم تمام کسانی که به مرحله داوری نهایی راه پیدا کنند ظرفیت دارند که این حرفه را حرفه ای دنبال کنند.

او می افزاید: جشنواره "ایران من" در حال حاضر در معاونت صدا و سازمان جایگاه خودش را پیدا کرده و حتی برای آن سرفصل بودجه ای خاصی تعریف شده است. امیدوارم با توجه به ظرفیتی که این جشنواره برای رادیو و سازمان صدا و سیما ایجاد می کند با تغییر مدیریت دستخوش تغییر نشود.

جشنواره ای مردمی

حمیدرضا افتخاری دبیر جشنواره فرهنگی هنری «مردم و رادیو» با بیان اینکه این جشنواره یک جشنواره مردمی و آماتور است که در آن قالب‌های غیررادیویی را نیز گنجانده ایم، می گوید: ما از همه کسانی که رادیو را گوش می کنند و فکر می کنند می تواند نقشی در رادیو داشته باشند و برنامه سازی کنند، خواستیم که در این مسابقه شرکت کنند.

افتخاری با اشاره به بخش های مسابقه می گوید: علاقه‌مندان در بخش اصلی مسابقه در قالب‌های پادکست برنامه کوتاه رادیویی شامل برنامه ترکیبی و ساده حداکثر ۸ دقیقه، «گزارش» تولید گزارش در قالب‌های گزارش های توصیفی، مصاحبه یا گفت‌وگو حداکثر ۷ دقیقه، «متن رادیویی» نگارش متن یک برنامه فرهنگی رادیویی حداکثر در ۱۰۰۰ کلمه، «عکس» ارسال عکس هایی درباره ایران، «شعر» سرایش یک قطعه شعر در قالب شعر دلخواه و «فضای مجازی» همچنین در بخش ویژه با موضوع تولیدات ایرانی و کارآفرینی در قالب‌های «مستند رادیویی» تولید مستندی رادیویی حداقل ۷ دقیقه، «داستان کوتاه» نگارش قطعه داستانی کوتاه در حداکثر ۱۰۰۰ کلمه «آنونس» تولید آنونس آگهی غیربازرگانی با موضوع تولیدات ایرانی و معرفی فرصت‌های کارآفرینی در ایران و در بخش آزاد در قالب های «برنامه طنز» تولید قطعه برنامه ای طنز رادیوی در قالب تک‌گویی، دیالوگ، نمایش و یا هر قالب دلخواه به مدت حداکثر ۷ دقیقه، « قطعه موسیقی» تولید قطعه موسیقی ای باکلام در ژانر سنتی، تلفیقی، پاک و... به مدت حداکثر ۳ دقیقه، «کاریکاتور» تولید قطعه کاریکاتور با موضوع آزاد می توانستند تا پایان مهرماه شرکت کنند.

دبیر جشنواره فرهنگی هنری «مردم و رادیو» ادامه می دهد: در بخش «مستند» ۲۸ اثر به مرحله نهایی رسیده که غلامرضا بحیرایی، معصومه ثابتی و حمیدرضا افتخاری در بخش «آنونس» ۲۱ اثر که فاطمه آل عباس، اکبرعاشوری و حمیدرضا افتخاری، دربخش «عکس» ۲۱ اثر که کیارش زندی ،محسن سلیمانی و کامران شریفی، در بخش «شعر» ۲۷ اثر سعید بیابانکی (شاعر و طنزپرداز) ،عبدالرحیم سعیدی راد و یدالله گودرزی از شاعران و نویسندگان معاصر ،در بخش «موسیقی»۵۰ قطعه موسیقی محمد حشمتی ،مازیار عصری ،محسن میرزاده در بخش «طنز» ۲۱ اثر علی رضا جاوید نیا، عباس محبی و منصور اسکندری، دربخش «گزارش» ۲۲۴ قطعه گزارش رادیویی که عباس سنجری ،احمد طبعی و بهروز تشکر از پیشکسوتان گزارش کار داوری را بر عهده دارند که اسامی داوران نهایی بخش های دیگر نیز اعلام می شود.

افتخاری با بیان اینکه آئین اختتامیه جشنواره و تقدیر از اولین دوره جشنواره «ایران من» ۱۳ آذرماه سال ۹۶ همزمان با ایام فرخنده هفته وحدت برگزار خواهد شد ،تصریح می کند : در مجموع ۳۲ جایزه به برگزیدگان جشنواره ایران تعلق می‌گیرد.

او ادامه می دهد: جشنواره از ۴ کمیته اصلی «تبلیغات» ،«تشریفات» ،«تدارکات و پشتیبانی» و مالی همچنین دو بخش «داوری» و «اختتامیه» تشکیل شده است. البته آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در سه مرحله داوری می‌شوند. درمرحله اول‌انتخاب آثار، داوری مقدماتی و داوری نهایی که توسط پیشکسوتان رادیو مورد قضاوت و ارزیابی قرار می‌گیرند.

افتخاری تصریح می کند: قرار است بعد از پایان جشنواره در برنامه ای که طراحی می کنیم ،بر اساس کیفیت آثاری که به دستمان می رسد ،برنامه های کوتاه را در جدول پخش شبکه بگنجانیم .

فضایی برای اطلاع رسانی

محمدباقر پروین نژاد مسئول کمیته تیلیغات می گوید: کمیته تبلیغات جشنواره ایران من، با بهره گیری از ظرفیت های مختلف رسانه ای و با پشتوانه تجارب برگزاری جشنواره های گذشته، اقدام به ایجاد فضای مناسب برای اطلاع رسانی و بستر لازم برای دریافت آثار نموده است. در این راستا وب سایت جشنواره به نشانی: www.iranemanfestival.ir راه اندازی و در آن اخبار، شیوه نامه، آموزش، پرسش و پاسخ و دیگر موارد مورد نیاز گنجانده شده است.

همچنین این کمیته با برگزاری اولین نشست خبری جشنواره با حضور مدیر شبکه رادیویی ایران، دبیر جشنواره و دیگر مدیران دست اندرکار نسبت به اطلاع رسانی و پوشش خبری از طریق رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها و سایت های خبری اقدام نموده است.

پروین نژاد ادامه داد: باتوجه به مردمی بودن این جشنواره ترتیبی اتخاذ شده است که مخاطبان این جشنواره از طریق برنامه های رادیویی، تلویزیونی، توزیع پوستر، بروشور در اقصی نقاط کشور و همینطور فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جریان امور قرار گیرند.

او تصریح می کند: در حوزه اطلاع رسانی رادیویی، یکی از برنامه هایی که ماموریت تبلیغ این جشنواره را به طور مستقیم به عهده گرفته است، برنامه «صفحه من» رادیو ایران است. این برنامه با مدیریت مناسب فواصل پخش رادیو ایران توانسته است توجه مخاطبان زیادی را جلب نموده که این مخاطبان هم اکنون با ارسال محتوای صوتی، تصویری و متنی خود از طریق شبکه های اجتماعی و ارتباط با برنامه، به طور عملی در تولید برنامه سهیم هستند.

آینده رسانه را پیش بینی نکنیم، خلق کنیم

غلامحسین طالبی مسئول کمیته ارتباطات می گوید: با گسترش روزافزون رسانه ها، همچنین ابزار نوین تکنولوژی و بستر مهم شبکه های اجتماعی، تولید و انتشار محتوا اعم از متنی، صوتی و تصویری در این فضا  به سهولت انجام می گیرد و رسانه های سنتی می بایست ارتباط تنگاتنگی با این فضا داشته باشند.

مسئول کمیته ارتباطات تصریح می کند: رادیو ایران بعنوان صدای جمهوری اسلامی ایران ظرفیتی کم نظیر از مخاطبان یا بهتر بگوییم کاربران دارد. با استفاده از این ظرفیت و به واسه تعامل با این عزیزان، تولیدات متنی، صوتی و تصویری ایشان در فضای جشنواره ای هدایت شده و یکی از اهداف ما این است که مردم درک قابل لمسی از مفاهیمی همچون اقتدار ملی و اقتصاد مقاومتی پیدا کنند و با برنامه سازی رادیویی و موارد مرتبط با آن سعی شده تبیین این مفاهیم در میان مخاطبان رسانه ملی صورت پذیرد.

طالبی با اشاره به اینکه جنگ امروز ،جنگ رسانه هاست می گوید: شخصی سازی که در رسانه اتفاق افتاده چاره ای برای ما باقی نمی گذارد به جز این که به سمت هم افزایی رسانه های مختلف که در اختیار ماست برویم، این رسانه ها که شامل رادیو، رادیو نما و فضای مجازی اعم از سایت و شبکه های اجتماعی اند، ما را به سمت بهره گیری از تولیدات مخاطبان یا به عبارتی بهتر کاربرانی می برد که از سویی درب باز رسانه ملی به سوی ایده ها و از سویی دیگر نقش آفرینی مردم در رسانه خودشان را به ارمغان می آورد.

او هم افزایی میان این سه فضا را زمینه مناسبی برای ایجاد تعادل میان میل، نیاز و مصلحت برای مخاطبان دانسته و می گوید این جشنواره در حقیقت امتداد به عینیت بخشیدن تعامل با مخاطب برای تولید برنامه های شنیدنی است که در واقع به نوعی همان مفهوم شعار شبکه رادیویی ایران با عنوان "ایران را بشنویم" را تداعی می کند.

مسئول کمیته ارتباطات  فراهم نمودن این بستر جهت ارتباط هرچه بیشتر با مخاطبان و استفاده از ظرفیت تولیدات مردمی برای رسانه پیشرو امتیازی است که هیچگاه منتظر کوچ مخاطبان به رسانه های رقیب نمی ماند و به جای پیش بینی آینده در حال خلق آن است.

او در پایان خاطرنشان می کند: این جشنواره و فعالیتهای این چنینی فرصتی برای خریدن زمان است تا رسانه ملی همچون گذشته در دل مردم و رسانه ای تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و درصدد عمل به منویات مقام معظم رهبری باشد.

رادیو ایران ،بسترساز تعامل رسانه ای

یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران می گوید: امروزه رسانه ها بخش ناگسستنی  از زندگی روزمره مردم شده اند و قسمت قابل توجهی از آنات و لحظه های روزمره آنها را اشغال کرده اند. از طرفی مخاطبان رسانه ، دیگر افرادی صرفا کنش پذیر و پذیرنده پیام نیستند بلکه کاربرانی هستند که در چرخه تولید و مهندسی پیام سهیم اند و می توانند نقش موثری در سپهر رسانه ای امروز داشته باشند و بسان ستاره در این سپهر به قدر وسع خویش بدرخشند.

او با اشاره به اینکه در چنین وضعیتی ،رسانه های جمعی در مواجهه با این فضای سیال و متنوع ،ناچارند به روزآمدی و نوآوری و طراحی ساختارهای جدید بر اساس اصل داد و ستد رسانه ای روی آورند و با برنامه ریزی های پیشرو ،مخاطبان را به عنوان کاربرانی هوشمند و فعال در چرخه تولید و مهندسی پیام مشارکت دهند، می گوید: رادیو ایران با توجه به موقعیت های جدید رسانه ای کوشیده است بنابر اصل تعامل ،نسبت خود را با مخاطب بیشتر از پیش باز تعریف کند و با تمهیدات مختلفی این امر را محقق سازد.

از طرفی نیاز به تلاش فرهنگی موثر و توجه به نقاطی که بایسته دقت هوشمندانه است و ممکن است در هیاهوی مسائل روزمره فراموش شود از سیاست های فرا برنامه ای رادیو ایران است.

گودرزی برگزاری «جشن رویش» ویژه درختکاری ،برگزاری نخستین حرکت رسانه ای و فرهنگی حمایت از زبان فارسی با نام «آیین سخن» و با شعار «من نگهبان زبان فارسی هستم»،راه اندازی پویش «من کتاب می خوانم» ،طراحی و راه اندازی حرکت «فرزندان ایران» با موضوع توجه به کودکان کار را از جمله این تلاشها دانسته و می گوید: بهره گیری از کنداکتور پویا و متغیر،استفاده از فضاهای تعاملی برنامه سازی مثل «صفحه من» از کارهایی است که در حوزه برنامه سازی اتفاق افتاده است. اکنون نیز نخستین جشنواره فرهنگی ،هنری مردم و رادیو که برای عموم مردم طراحی و فراخوان آن اعلام شده است از حرکت های جدید رادیو ایران است.

مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تصریح می کند: «جشنواره ایران من» با بهره گیری از پشتوانه چهار ساله در حوزه برنامه سازی، هنرآفرینی و تلاش رسانه ای طراحی شده است و بر آن  است تا زمینه های لازم را برای هنرنمایی مخاطبان در عرصه رسانه فراهم آورد و با استفاده از هم افزایی خلاقیت های ایشان، از آثار هنری آنان برای ارتقاء کیفی برنامه های رادیو ایران بهره گیرد و دریچه ای تازه در راستای داد و ستد رسانه ای (تعامل) بگشاید. ضمن آنکه فرصتی را فراهم می سازد تا همگان بتوانند ذوق و خلاقیت و احساس خود را در ارتباط با فلات اقتدار و مهربانی ،ایران محک بزنند و جلوه هایی از رازهای این سرزمین را به نمایش در آورند که گفته اند: «چو ایران نباشد تن من مباد»/

کد خبر 327201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.