درخواست عربستان از رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان/ حریری در بازداشت سعودی‌هاست

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: از روز شنبه گذشته لبنان وارد یک بحران سیاسی شد و این کشور در برابر یک مرحله جدید و مهم قرار گرفت و خطرات این مرحله وابسته به رفتار لبنانی‌ها بوده و تهدیدات و سخنانی را از اینجا و آنجا می‌شنویم.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت اربعین حسینی و روز شهید حزب الله سخنرانی کرد.

نصرالله در این سخنرانی گفت: در حالی امروز با یکدیگر دیدار می کنیم که در چنین روزی «احمد قصیر» دوران استشهادی ها را آغاز کرد تا دوران جدیدی از مقاومت و جهاد آغاز شود و وی فرمانده استشهادی ها و رهبر فداکاران و بخشش کاران در راه عزت و کرامت لبنان و مردم این کشور و تمام امت است.

وی در ادامه به گردهمایی عظیم اربعین پرداخت و افزود: تعداد زائرانی که در اربعین امام حسین (ع) به کربلا رسیدند به ۲۰ میلیون نفر از تمام جهان رسیده که تنها از ایران ۲ میلیون زائر به کربلا رفته اند.

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: در راه حسین (ع) تعداد زیادی از برادران به کرامت الهی که همان شهادت است دست یافتند چون لیاقت آن را داشته و در واقع آنها صادق و مخلص بوده و در جهاد خود چیزی از این دنیا نخواسته و از کسی منتظر تشکر نبوده اند.

سید حسن نصرالله گفت: توانستیم سرزمین خود را آزاد کرده و نیروی بازدارندگی در برابر طمع و تهدیدات اسرائیل ایجاد کنیم و قادر شدیم که از امنیت و استقرار خود محافظت کنیم و امروز در خنثی سازی بزرگترین توطئه علیه ملت ها و کشورهای منطقه و بر دین اسلام و ارزش های اخلاقی و انسانی مشارکت داشتیم. این توطئه در هیبت داعش وهابی جلوه پیدا کرده بود که دولت آمریکا و عربستان آن را بوجود آورد و امروز آخرین نفس های خود را می کشد.

وی افزود: امروز در لبنان هر آنچه از کرامت، عزت، قوت و قدرت داریم به برکت شهدا از تمامی گروه های مقاومت و ارتش و نیروهای امنیتی بوده است. خانواده شهدا باید به آنها در این دنیا افتخار کنند و احساس امنیت و صلح و کرامت و آزادی امروز به برکت آنها بوده و زاد و توشه آنها برای آخرت نیز به شمار می آیند. ما امانتدار امانت این شهدا بوده و مسئولیت ما مسئولیت همگی بوده چون فداکاری آنها برای همگان و نه یک حزب یا گروه یا یک منطقه جغرافیایی به خصوصی بوده بلکه فداکاری آنها برای تمام لبنان و در دفاع از این کشور و امت بوده است.

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: از روز شنبه گذشته لبنان وارد یک بحران سیاسی گردید و این کشور در برابر یک مرحله جدید و مهم قرار گرفت و خطرات این مرحله وابسته به رفتار لبنانی ها بوده و تهدیدات و سخنانی را از اینجا و آنجا می‌شنویم.

نصر الله گفت: طی یک سال اخیر لبنان شاهد حالت ثبات سیاسی بود و شرایط خوبی داشتیم به گونه ای که رئیس جمهور انتخاب شد و دولت وحدت ملی تشکیل گردید و فعالیت خود را به صورت فعال و جدی آغاز کرد و پارلمان نیز فعال گردید و قانون انتخابات و بودجه تصویب شد و استخدام نیروهای امنیتی، نظامی، اداری و قضایی صورت گرفت و میان گروه های سیاسی و پس از سال ها دشمنی مذاکرات برگزار شد. امنیت و ثباتی داشتیم که مانند آن در جهان وجود نداشت و پیشتر نیز گفتم که امنیت لبنان بیش از امنیت آمریکا بوده و آن چیزی که در آمریکا از آن روز تا حالا روی داده بر این موضوع تاکید دارد.

وی افزود: ملت لبنان دارای آرامش روحی بود؛ اما این بدین معنا نیست که مشکلی نداشتیم خود حریری نیز درباره فعالیت فرودگاه که نشان دهنده حالت امنیت و ثبات بوده، صحبت می کرد. شرایط مثبت کشور به دلیل همکاری تمامی گروه های سیاسی و کوتاه آمدن هایی بود که همگی آن را انجام دادند و امسال شاهد آزادسازی ارتفاعات در مرزهای شرقی بوده ایم.

 سیدحسن نصرالله اضافه کرد: در سایه چنین شرایط خوب و عالی و منطقی و در سایه نیت های خوب در میان گروه های مختلف سیاسی برای فعالیت تا زمان انتخابات پارلمانی، عربستان به سرعت اقدام به فراخواندن نخست وزیر کرده و وی را مجبور کردند با خواندن بیانیه ای که خودشان آن را نوشته بودند استعفا داده و لبنان را در برابر مرحله جدیدی قرار دهند.

وی گفت: اقدامی که عربستان انجام داده مداخله آشکار و بی سابقه در مجبور کردن رئیس دولت برای استعفا بوده و همه لبنانی ها از طریق اطلاعات و شواهد بر این موضوع اطمینان یافتند و همه دنیا از این موضوع اطلاع یافت و حتی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که این موضوع را نمی دانسته است.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: حریری در عربستان در بازداشت به سر می برد و بازگشت وی به لبنان ممنوع شده و تلاش هایی برای حذف وی از رهبری جریان المستقبل وجود داشته و اقداماتی برای تحمیل رهبری جدید بدون رایزنی با جریان المستقبل بوده و تلاش هایی نیز هست تا نخست وزیر جدیدی بر رئیس جمهور و تمامی لبنانی ها تحمیل شود.  

سید حسن نصر الله گفت: آنها معتقدند که می توانند نخست وزیر جدیدی را بر لبنان تحمیل کنند و اقدامی را که انجام می دهند تحریک لبنانی ها علیه یکدیگر بوده و زمانی که پاسخی از این اقدام خود دریافت نمی کنند لبنانی ها را به ضعیف و ترسو بودن متهم می کنند، علاوه بر آن کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس را به اتخاذ اقدامات تنش آمیز علیه لبنان و فراخواندن شهروندانشان تشویق می کنند اما چیزی که خطرناک است تحریک اسرائیل برای حمله به لبنان است.

وی افزود: من درباره یک تحلیل صحبت نمی کنم بلکه اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد عربستان از اسرائیل خواسته تا به لبنان حمله کند و امروز در رژیم صهیونیستی بحث و بررسی هایی درباره این موضوع وجود دارد.

وی اضافه کرد: کاملا آشکار است که عربستان علیه لبنان و حزب الله در لبنان اعلام جنگ کرده و باید ارزش چیزی که در لبنان داریم را درک کنیم و عربستان شما را به نابودی و ویرانی فرا خوانده و از شما می خواهد که با دستان خود خانه هایتان را ویران کنید، آیا لبنانی ها این کار را انجام خواهند داد؟ آیا عربستان مصلحت لبنان را می خواهد؟ ما می دانیم که میان عربستان و حزب الله مشکل وجود دارد و ما از آن فرار نمی کنیم ولی آیا این تهدیدات و جنگ علیه حزب الله بوده یا علیه لبنان؟

سید حسن نصرالله گفت: باید لبنانی ها از رویدادهایی که در اطرافشان در منطقه روی می دهد عبرت بگیرند. درباره سوریه، مقامات سعودی در اردن جنگ را مدیریت می کردند اما نتیجه چه شد؟ آنها سوریه را نابود کردند و کسانی که از اردن جنگ را مدیریت می کردند امروز کجا هستند؟ همین موضوع در عراق و یمن نیز وجود دارد. همه لبنانی ها را به تفکر فرا می خوانم. آنها در برابر مرحله سرنوشت سازی قرار دارند و باید مسیر خود را انتخاب کنند.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: ما مداخله آشکار عربستان در امور داخلی لبنان را محکوم کرده و اقدام اهانت آمیز آنها با نخست وزیر "سعد حریری" را از زمان رسیدنش به فرودگاه محکوم می کنیم و ما در حزب الله معتقدیم که اهانت به نخست وزیر لبنان اهانت به همه لبنانی ها به شمار می آید حتی اگر در سیاست با یکدیگر اختلاف داشته باشیم.

وی گفت: ما نیز همصدا با تمامی لبنانی ها و آن چیزی که روز گذشته جریان مستقبل اعلام کرد بر ضرورت بازگشت حریری به لبنان تاکید داریم و اگر استعفا داده است باید به لبنان بازگردد و هر چیزی را که می خواهد بگوید.

کد خبر 327176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.