اوکراین بهترین مقصد ایران برای کشت فراسرزمینی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد بر اینکه کشت فراسرزمینی در ایران به خوبی تمرین نشده است، گفت: ۶۶ کشور دنیا از ظرفیت های مناسب جهت کشت فراسرزمینی برخوردارند که با بررسی های صورت گرفته در اتاق بازرگانی اصفهان، اوکراین به عنوان بهترین مقصد این نوع کشت انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا حمیدرضا قلمکاری در نشستی با محوریت کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین و جلوگیری از اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار، امنیت غذایی را پیش شرط تحقق امنیت اجتماعی، استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی دانست و اظهار داشت: شدت گرفتن محدودیت هایی نظیر فرسایش خاک و خشکسالی سبب شده تا کشت فراسرزمینی از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

وی با تاکید بر اینکه کشت فراسرزمینی در ایران به خوبی تمرین نشده است، گفت: البته تجربیات خوبی در کشورهایی نظیر سیرالئون داشته و تفاهم نامه هایی زیادی هم به امضاء رسیده با این وجود هنوز به کشت فراسرزمینی متناسب با اهمیتی که دارد پرداخته نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد اراضی ایران در اقلیم بیابانی، خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، تصریح کرد: ما پیوسته در چهار محصول استراتژیک گندم، جو، ذرت و برنج نیازمند به واردات هستیم در حالیکه می توانیم با کشت فراسرزمینی این محصولات استراتژیک را خود تولید کنیم.

وی در ادامه  گفت:  نظر به اهمیت این موضوع با آغاز به کار دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان در کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست، کمیته ای تحت عنوان بازرگانی و کشت فراسرزمینی تشکیل دادیم تا به صورت جدی در این حیطه وارد و بستر مناسب برای کشت فراسرزمینی را برای کشاورزان فراهم سازیم.

قلمکاری با بیان اینکه ۶۶ کشور دنیا از ظرفیت های مناسب جهت کشت فراسرزمینی برخوردار هستند، افزود: از این تعداد ۱۸ کشور در کمیته بازرگانی و کشت فراسرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان انتخاب و در نهایت پس از مطالعات گسترده، کشور اوکراین به عنوان بهترین مقصد جهت کشت فراسرزمینی انتخاب شد.

وی اوکراین را انبار غله و دروازه اروپا توصیف کرد و ادامه داد: براساس جلساتی که کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با سفیر ایران در اوکراین، مسئولان اتاق بازرگانی کیف و خرسون و شرکت های حقوقی در این کشور انجام داده اوکراین به زودی به عضویت در اتحادیه اروپا در خواهد آمد که تحقق این امر می تواند شرایط خوب کنونی را نیز بهبود ببخشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان تمهیدات و بسته های حمایتی دولت اوکراین را از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این کشور اعلام کرد و بیان داشت: این کشور از زمین های حاصلخیز استپ، رودخانه های گسترده و بارندگی های بسیار برخوردار است و همچنین اراضی بسیاری از این کشور را خاک سیاه با عمق ۵/۱ متر تشکیل داده که بهترین خاک برای کشاورزی است.

وی، بهره وری بالای کشاورزی در اوکراین را نیز از مهمترین ویژگی های اوکراین دانست و گفت: برای کشت فراسرزمینی در این کشور هرچه لازم بود را بررسی کرده و اطلاعات خوبی را در این زمینه داریم که می توانیم آن ها را در اختیار سرمایه گذارانی قرار دهیم که مایل هستند از این فرصت استفاده کنند.

کد خبر 326646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.