چین و روسیه رقیب جدی ایران در بازسازی سوریه/ضرورت تشکیل شرکت مشترک بازرگانان اصفهان و سوری

رییس هیات تجاری سوری با اشاره به ضرورت تشکیل شرکت مشترک بین استان اصفهان و بازرگانان سوری، گفت: تاخیر در تامین نیاز بازار سوریه باعث از دست رفتن بازار می شود و این درحالیست که چین و اروپا، رقیب جدی ایران در بازار سوریه هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا صائب نحاس در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار داشت: کشور سوریه پس از جنگ وارد مرحله بازسازی می شود و با وجود درخواست های متعدد از سوی روسیه، چین، هند و کشورهای اروپایی، سوریه خواستار همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه تجارت با ایران را برای درازمدت درنظر گرفتیم، افزود: تاخیر در تامین نیاز بازار سوریه باعث از دست رفتن بازار می شود این در حالیست که چین و اروپا رقیب جدی ایران در بازار سوریه هستند.

نحاس با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ هزار خانه در جنگ داخلی سوریه تخریب شده است، افزود: در فاز نخست ۱۰۰ هزار خانه در سوریه باز سازی می شود که به طور متوسط هر خانه ۱۳۰ مترمربع ساخت نیاز دارد و برای ساخت آن به ۱۳ میلیون مترمربع مصالح ساختمانی و خدمات شرکت های پیمانکاری نیاز داریم.

وی افزود: در کنار این پروژه هر سال در سوریه به ۲۵ هزار خانه جدید نیاز داریم که استان اصفهان نقش مهمی در تامین مصالح این پروژه ها داشته باشد.

رییس هیات تجاری سوری پیشنهاد داد که شرکت مشترک بین استان اصفهان و بازرگانان سوری تشکیل شود و مدیریت ان بر عهده نمایندگان دو طرف باشد.

وی ابرازامیدواری کرد: ارزش کالاهای صادراتی استان اصفهان به سوریه در سال اول به ۱۰۰ میلیون دلار برسد.

نحاس افزود: برای افزایش حجم مبادلات  تجاری دو طرف باید چشم انداز بلند مدتی را در نظر گرفت.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در دیدار با هیات تجاری سوری، گفت: استان اصفهان به صورت متمرکز در بازسازی سوریه و صادرات کالاهای مصرفی به این کشور عمل می کند.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی اظهار داشت: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی به بازار سوریه نگاه جدی و بلند مدت دارد و فعالان اقتصادی استان برای این موضوع با طرف سوری یک شرکت مشترک در سوریه تاسیس خواهند کرد.

وی تاکید کرد: ۶۰ شرکت بزرگ تولیدی استان در بخش های مختلف صنعت ساختمان دعوت به همکاری شدند تا پس از مذاکرات اولیه با طرف سوری، شرکت مشترک را در ان کشور راه اندازی کنند.

سهل آبادی با اشاره به اعزام چند هیات تجاری اصفهان طی یک سال  اخیر به سوریه، گفت: تشکیل شرکت مشترک می تواند موانع پیش روی همکاری اقتصادی دو طرف را بردارد.

مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار گفت:اصفهان صنعتی ترین استان ایران است که در بخش تولید فولاد، مصالح ساختمانی می تواند نقش مهمی در بازسازی سوریه داشته باشد.

قاسم علی جباری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار گفت: اصفهان و سوریه رابطه اقتصادی بلند مدتی را می توانند تعریف کنند و در فاز نخست صنعت ساختمان را می توان محور ساخت.

علی کرباسی زاده نایب رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار خواستار مشخص شدن ضمانت کالاهای ارسالی به سوریه از سوی صندوق ضمانت صادرات شد و گفت: تعهد پرداخت وجوه کالاهای صادراتی استان می تواند رغبت تولیدکنندگان و صادرکنندگان را برای صادرات کالا به سوریه را افزایش  دهد.

کد خبر 326569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.