اگر آمانو استقلال عمل نداشته باشد، شاکله آژانس فرو می‌ریزد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: امریکایی ها به آژانس رفته بودند تا آمانو را تحت فشار بگذارند و به این منظور شیوه بازرسی ها اماکن مورد بازرسی را زیر سوال بردند، اگر آمانو در این برهه استقلال عمل از خودش نشان ندهد قطعا اعتبار آژانس زیر سوال می رود و پس از آن شاکله آژانس دچار سستی و فروریزی می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی اکبر صالحی در استودیو نگاه یک شبکه یک سیما افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی بعنوان تنها مرجعی که واجد شرایط ارزیابی تعهد کشورهای عضو هست دارای مسئولیت ویژه ای است تا درباره برجام و بخصوص موضع گیری هایی که مسئولین امریکایی در این خصوص داشته و دارند، نقش سازنده ای بازی کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، صالحی ادامه داد: بر این اساس آقای یوکیو آمانو سفری به ایران داشت، تا مذاکرات و مشورتهایی در مورد مسائلی که امروزه ایران با آنها مواجه است انجام دهد. البته ایشان در ارتباط با این موضوع با مقامات سایر کشورها هم در حال رایزنی است.
صالحی از جزئیات ملاقاتهای آمانو با مقامات دیگر کشورها اینگونه یاد کرد: آمانو در ملاقات با رئیس جمهور فرانسه گفته بود فرانسوی ها باید به جد، پای بندهای برجام بمانند و نگذارند تا خدشه ای به آن وارد شود. او تصریح کرد: از آنجا که موضوع برجام از اهمیت بالایی برخوردار است ما بطور مستمر با آقای آمانو در ارتباط هستیم تا در رفع موانع احتمالی، گام مثبتی برداریم. البته مجامع بین المللی هم بر روی بحث برجام بسیار حساس شده اند.

صالحی گفت: پیش از این با آمریکایی ها مذاکره داشتیم و این وظیفه آمریکایی ها بود که ۱+۵ را قانع کنند بر سر تعهدات مشترک حاصله، اما در دولت جدید امریکا مواضع دیگری شکل گرفته و می توان مخالفت با برجام را به وضوح مشاهده کرد. حتی گفته اند برجام یک معاهده غیر قابل قبول است. امریکایی ها در تلاشند تا با هزینه ایران برجام را ناکارآمد نشان دهند و برجام را از درون عقیم کنند. البته جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه واکنشهای لازم را در زمان مقرر انجام خواهد داد.

او افزود: آمانو در سفر اخیرش به تهران، برای مقامات ایرانی حامل پیام خاصی نبود. البته سیر تحول به گونه ای پیش رفته که اگر آمانو و آژانس مستقل عمل نکنند این ارگان بین المللی در افکار عمومی جهان خالی از اعتبار خواهد شد زیرا مواضع امریکا بصورت علنی در حال بیان است و دیگر ترسی هم از بیان افکارشان ندارند و از منطق قدرت پیروی می کنند. 

صالحی ادامه داد: منطق قدرت می گوید؛ چون قدرت داریم پس می توانیم هر کاری که اراده کنیم انجام دهیم. امریکایی ها به آژانس رفته بودند تا آمانو را تحت فشار بگذارند و به این منظور شیوه بازرسی ها،اماکن مورد بازرسی و مسائل دیگر را زیر سوال بردند، اگر آمانو در این برهه استقلال عمل از خودش نشان ندهد قطعا اعتبار آژانس زیر سوال می رود و پس از آن شاکله آژانس دچار سستی و آماده فروریزی می گردد.

۲۵۰۰ مستند برای هر سانتریفیوژ تولید و طراحی شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: اگر یوکیو آمانو استقلال نداشت باشد، آژانس بین المللی انرژی اتمی زیر سوال می رود. علی اکبر صالحی در استودیو نگاه یک شبکه یک سیما ادامه داد: از آنجا که ما دنبال تولید سلاح هسته ای نیستیم برخی از فعالیتها را داوطلبانه کنار گذاشتیم مثل شیوه انفجار همزمان که برای تولید سلاح هسته ای کاربرد دارد اما فقط برای تولید سلاح هسته ای نیست به این منظور در بند تی هم آمده که ما می توانیم انفجار همزمان را انجام دهیم اما نه برای تولید سلاح هسته ای، در ضمن ما گفته ایم که طراحی سلاح هسته ای نخواهیم کرد زیرا بدنبال آن هم نیستیم و فقط بدنبال استفاده صلح آمیز کاربردهای انرژی هستیم.­

صالحی گفت: از آنجا که هر متنی قابل تفسیر است مگر آنکه بصورت محکم و مشخصی نوشته شده باشد در مورد برجام هم شرایط بگونه ای نیست که امریکایی ها بخواهند تفسیر خودشان را داشته باشند. بحث تفسیر کاملا دو طرفه است زیرا مصادیق برجام از محکمات است نه از متشابهات و چون قصد امریکایی ها بر این است که خدشه ایجاد کنند، بنابراین بدنبال هر بهانه ای هستند.

او ادامه داد: امریکایی ها به اعتبار غول رسانه ای که در اختیار دارند و به اعتبار رویه منطق قدرتشان ،دروغشان را آنقدر بلند می گویند که به باور برسند و جا بیاندازند اما این بار برای افکار عمومی روشن و مبرهن است و کار بجایی رسیده که امریکا بدنبال توجیه رفتارش است که این ضعف، حاصل کار مقامات و مسئولین کشورمان بوده که توانسته اند بگونه ای برنامه ریزی کنند تا امریکا در این چالش سیاسی قرار بگیرد. ما بدنبال آن هستیم که آخرین حرکت کیش و مات را انجام دهیم شاید امریکا دست از این بازیها بردارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ترامپ در بازی سیاسی اش بگونه ای عمل می کند که گویی وارد تونل تاریکی شده است، در این تونل هر اتفاق غیر قابل پیش بینی امکان می یابد. او در سازمان ملل حرفهای زشت و نابجا و دور از شان امریکا زد؛ من تابحال نشنیده بودم هیچ رئیس جمهوری راجع به ایران اینگونه سخنرانی کند اما ترامپ به سیم آخر زد و ماهیت دولتمردان امریکایی را نمایان کرد، حسن رفتار ترامپ برای برخی در کشورمان روشنگری کرد که امریکایی ها هیچ وقت خیرخواه ما نبوده، نیستند و نخواهند بود چون اختلاف ما ریشه ای است. مدینه فاضله ما بر بستر حق بنا شده است و به نظر ما مدینه فاضله امریکایی ها بر بستر باطل بنا شده است و حالا حق و باطل رو در روی هم ایستاده اند. تا به امروز جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه عمل کرده است و آینده نشان خواهد داد اروپایی ها تا چه زمان در مقابل حرفهای ترامپ ایستادگی می کنند.

بند T شامل بازرسی خاصی نمی شود

صالحی ادامه داد: در برجام آمده هیچ کدام از طرفهای توافق نباید کاری کنند که موجب تضعیف برجام گردد اما اقدامات امریکایی ها کاملا نقض برجام بود. امریکایی ها از همان روز اول دبه کردن را پیش گرفتند البته ما هم بگونه ای وارد مذاکره شدیم و احتمال می دادیم که نمی شود به امریکایی ها اعتماد کرد و ممکن است آنها زیر حرفشان بزنند. او گفت: ما می خواهیم که برجام پابرجا بماند زیرا برای آن زحمت کشیده شده و برجام روی هم رفته به نفع استحکام معاهده های بین المللی بعدی است زیرا اگر برجام به هم بخورد هیچ کنوانسیون دیگری نمی تواند بر قرار بماند.

صالحی افزود: هیات نظارت بر برجام، مستمر از طریق وزارت امور خارجه، رفتار امریکایی را رصد می کند و متناسب با اقدامات طرف مقابل، تصمیمات لازم را اتخاذ می کند، ما سناریوهای گوناگونی را پیش بینی کرده ایم؛ ما می توانیم در فوردو ظرف مدت ۴ روز غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم در نطنز هم ۵۰۶۰ ماشین مشغول به کار داریم، در فوردو می توانیم ۲ زنجیره را که در حدود ۳۲۰ ماشین می شود را بکار بیاندازیم و در عرض ۲ هفته ۲ زنجیره دیگر را هم به آن اضافه کنیم،­اسم فوردو حاوی پیامی است که طرف مقابل به آن واقف است ۲۰ درصد هم همینطور، موضوع ۴ روز هم پیام دارد. واقعا هم بلوف نیست امیدواریم طرف امریکایی ما پیام را بگیرد و دیگران را به زحمت نیاندازد، امیدواریم که برجام از استحکام کافی برخوردار شود. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: درباره سانتریفیوژهای پیشرفته، دانشمندان کشور در حال تحقیق و پژوهش هستند و این کار با دقت بسیار بالا انجام می شود.

علی اکبر صالحی­ در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: در گذشته به دلیل کمبود زمان و مهندسی معکوس برای سانتریفیوژها طراحی انجام نداده بودیم اما اکنون برای هر سانتریفیوژ ۲۵۰۰ مستند تولید و طراحی می کنیم.
وی گفت: همه جزئیات، معادلات، برنامه های رایانه ای و شبیه سازی ها را برای سانتریفیوژها طراحی و اجرا می کنیم. صالحی افزود: تشخیص نقض فاحش برجام بر عهده یک فرد نیست بلکه بحث حقوقی است که نیاز به تحلیل و بررسی دارد و باید کسانی که متولی آن هستند و هیأت نظارت بر برجام نظر نهایی خود را در این زمینه بدهند.

وی درباره روند ساخت رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: این کار پیشرفت خوبی دارد و از برنامه جلو هستیم. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: رآکتور آب سنگین در برجام استثناء است زیرا اگر برجام به هم بخورد بر اساس مصوبه ۲۲۳۱ رآکتور آب سنگین اراک کار خود را با کارگروه مشخص شده پیش می برد. صالحی گفت: طراحی مفهومی رآکتور آب سنگین اراک انجام شده و به تأیید کارگروه خود شامل امریکایی ها و چینی ها رسیده است. وی افزود: آنها افزون بر اعلام مشکلات کار بر مراحل اجرای آن نیز مهر تأیید می زنند.

امیدواریم رآکتور جدید اراک چهار سال آینده راه اندازی شود

صالحی گفت: طراحی پایه رآکتور تمام شده است و چینی ها آن را تأیید کرده اند و اکنون وارد طراحی های جزئی شده ایم. وی افزود: درباره بحث سوخت آن نیز مذاکرات خوبی انجام شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رآکتور جدید اراک که امیدواریم چهار سال آینده راه اندازی شود؛ دستاورد بزرگی برای ایران و دارای کارایی بالاتری در مقایسه با رآکتور سابق است. صالحی افزود: حدود ۹۰۰ مهندس و متخصص کشورمان شبانه روز درباره رآکتور اراک در حال کار هستند.

وی گفت: به دلیل تأیید این رآکتور از طرف کارگروه مشخص شده، پس از ساخت آن می توانیم برای دیگر کشورها نیز رآکتور بسازیم زیرا تأییدیه های لازم را در این زمینه کسب کرده ایم. صالحی افزود: اکنون بیش از شش هزار سانتریفیوژ داریم و حدود ۲۴ تن آب سنگین در عمان و در مکانی که متعلق به جمهوری اسلامی ایران است برای فروش به اروپایی ها نگهداری می شود. وی گفت: پس از برجام امریکایی ها ۳۰ تن و روسها ۴۰ تن آب سنگین از ما خریدند، البته امریکا می خواست آن را از امارات تحویل بگیرد که به درخواست ما آن را از عمان تحویلشان دادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: روند فروش ۲۴ تن آب سنگینی که مازاد بر ۷۰ تن فروخته شده به امریکا و روسیه در عمان برای خریداران اروپایی نگهداری می شود با فشارهای امریکایی ها متوقف و طرف های اروپایی سست شده اند.
صالحی گفت: البته در حال مذاکره با خریداران اروپایی هستیم و امریکایی ها نباید به تفسیر خود درباره فروش آب سنگین مغرور شوند زیرا درباره این موضوع به طور واضح در برجام نوشته ­شده است. وی افزود: پس از برجام نخستین اقدام درباره طرح ایتر یا گداخت هسته ای بود و بازدیدی از آن داشتیم و مسئولان این طرح نیز به ایران آمدند.

صالحی گفت: تفاهمنامه اولیه ای درباره آن نوشته و امضا شد اما به دلیل اینکه در این طرح تصمیم گیری با اجماع است پس از روی کار آمدن ترامپ، امریکایی ها تا کنون­ بهانه آوردند. وی افزود: البته ما درخواست عضو وابسته داریم زیرا هنوز آمادگی تعامل عملی با این طرح نداریم و حق عضویت دائم در این طرح ۱۵۰ میلیون دلار در سال است. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: حق عضویت عضو وابسته ۱۰ میلیون دلار است که بخشی از آن هزینه دانشمندان حاضر ما در این طرح می شود و در واقع به خودمان باز می گردد.

در فازهای سه و چهار بوشهر حدود هشت هزار نفر مشغول به کار می شوند

صالحی درباره ساخت فازهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر افزود: شهریور ۹۵ کلنگ زنی فاز دوم انجام و نخستین پیش پرداخت در دسامبر ۲۰۱۶ به مبلغ ۱۸۵ میلیون یورو یا دلار به طرف روسی پرداخت شد. وی گفت: از زمان آغاز کار یک سال گذشته ، ۱۳۶ ساختمان و سوله در آن مکان جابجا ، زمین تسطیح و بررسی های خاک شناسی و زلزله نگاری آن انجام و زمین تحویل شرکت روس اتم شده است. صالحی افزود: این شرکت گودبرداری را آغاز کرده است که اگر ساخت واحد اول آن هشت سال و واحد دوم آن دو سال زمان ببرد، اکنون از برنامه جلوتر هستیم.

وی گفت: این طرح ها درباره ساخت دو نیرگاه ۱۰۵۰ مگاواتی و تولید آب شیرین است. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برای ساخت نیروگاه های اتمی، روسها و چینی ها برای تأمین مالی آنها پیشنهادهای خوبی داده اند اما باید به اندازه ظرفیت کشور نیروگاه داشته باشیم. صالحی گفت: برای فازهای سه و چهار بوشهر حدود هشت هزار نفر مشغول به کار می شوند. وی افزود: ما درباره نیروگاه های هسته ای مانند برخی کشورها نیستیم که نیروگاه می خرند و فقط به آنان کلید می دهند.

صالحی گفت: ما در ساخت تجهیزات، ساختمان سازی ها و بسیاری از کارها خودمان کار را انجام می دهیم اما زیر نظر شرکت روس اتم. وی افزود: اینکه کشور چقدر به انرژی هسته ای نیاز دارد باید محاسبات پیچیده ای انجام شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به عنوان نمونه، اگر قیمت نفت و گاز ارزان شود ساخت نیروگاه هسته ای به صرفه نیست اما اگر بهای این دو فراورده گران باشد نیروگاه هسته ای به صرفه است. صالحی افزود: باید بررسی شود بهینه درصد نیاز هسته ای کشور چقدر باید باشد.

وی گفت: البته مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که کشور ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته ای داشته باشد اما این موضوع هدف بلندمدت است و سرمایه زیادی می خواهد. صالحی افزود: ساخت هر نیروگاه هسته ای هزار مگاواتی پنج میلیارد دلار هزینه دارد. وی گفت: البته هر نیروگاه هسته ای در مقایسه با نیروگاه فسیلی هزار مگاواتی سالانه ۱۱ میلیون بشکه نفت یا شش میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی می کند. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: عمر نیروگاه های هسته ای ۶۰ سال است که روسها در حال افزایش آن به صد سال هستند.

صالحی گفت: هر نیروگاه فسیلی یک هزار مگاواتی؛ هفت میلیون تن آلاینده در سال تولید می کند که بر اساس میزان تولید ۳۰ هزار مگاواتی برق کشور سالانه نیروگاه های فسیلی ما ۲۱۰ میلیون تن آلاینده وارد هوا می کنند و بخشی از علت خشکسالی نیز به این موضوع باز می گردد. وی افزود: اگر ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته ای داشته باشیم از ورود ۱۴۰ میلیون تن آلاینده به هوای کشور جلوگیری می کنیم. صالحی با تأکید بر اهمیت موضوع گداخت هسته ای گفت: اگر این علم را بدست نیاوریم ورودمان به آینده فناوری سخت است.

در حال ایجاد زیرساخت های آزمایشی خوبی برای پیشران های هسته ای هستیم

وی افزود: در سفری که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به انگلیس داشته به نخست وزیر این کشور گفته است که باید برجام را اصلاح کنیم و ازجمله این اصلاحات؛ توقف یا محدود کردن تحقیق و توسعه هسته ای ایران است. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در ایتالیا همایشی درباره تحقیق و توسعه هسته ای و بخش امنیت و ایمنی هسته ای برگزار شد؛ اما به دلیل جهانی شدن برجام، بیشتر سخنرانی های این همایش متأثر از برجام بود. صالحی افزود: بیشتر نخبگان حاضر در این همایش مؤید برجام بودند و بر ضد اقدامات و مواضع دولت امریکا درباره این توافقنامه سخنرانی کردند.

وی گفت: در حاشیه این همایش از مراکز علمی ایتالیا بازدید و درباره تبادل دانشجو، توافق کردیم. صالحی افزود: کشورهای پیشرفته به گفته خودشان از دستاوردهای جوانان ما حیرت زده و از دانشمندان و مهندسان ما راضی هستند.
وی گفت: پس از برجام فرصت تعامل برای ما ایجاد شده است اما نیروی متخصص به اندازه کافی نداریم. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برای پیشران های هسته ای نیز گروهی تشکیل و تا کنون دو گزارش ارائه شده است. صالحی گفت: در حال ایجاد زیرساخت های آزمایشی خوبی برای پیشران های هسته ای هستیم و مجلس شورای اسلامی نیز بودجه مناسبی را به این طرح اختصاص داده است.

وی افزود: کارهای بیمارستان هسته ای نیز به خوبی پیش می رود و مقدمات آن انجام شده اما مرحله بیمه و تأمین مالی آن در حال انجام است. صالحی با بیان اینکه اطمینان می دهیم آمادگی در ابعاد مختلف برای فعالیت های هسته ای وجود دارد گفت: در فردو در چهار روز می توانیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز و دو زنجیره ۳۲۰ ماشینی سریعاً به کار اندازیم و در دو هفته پس از آن نیز دو زنجیره دیگر را فعال کنیم. وی با اشاره به اینکه اکنون ۵۰۶۰ ماشین سانتریفیوژ در نطنز کار می کنند افزود: غنی ساز ۲۰ درصدی و راه اندازی دو زنجیره ۳۲۰ ماشینی هر کدام پیامی دارد که امیدواریم طرف مقابل این پیامها را بگیرد و خود و دیگران را به زحمت نیاندازد.

کد خبر 326506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.