فضای سایبر بعد پنجم جنگ‌های آینده است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: آنچه در بخش نظامی در حال اتفاق است هوشمندسازی سامانه‌ها و ادغام فضای سایبری و تجهیزات نظامی است و فضای سایبر بعد پنجم جنگ‌های آینده است، یعنی در آینده و در حوزه جنگ با یک فضای نظامی سایبری مواجه خواهیم بود و آمریکا برای آن فرماندهی سایبری ایجاد کرده است.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در چهارمین همایش جامع پدافند کشور گفت: اگر ما تهدیدات کشور را با این دید که ماهیت این تهدیدات تغییر کرده نگاه کنیم، برنده جنگ کسی است که رابطه بین مردم و حاکمیت را در دوران جنگ کنترل کند.

وی افزود: شاهد آن هستیم که کشورها در جنگ‌های اخیر برنامه‌هایی برای این موضوع داشته و کنار ارتش رسمی یک نیروی مردمی نیز برای دفاع از کشور خود دارند. همگام‌سازی رابطه بین مردم و نیروهای مسلح موضوعی است که باید به‌صورت ویژه‌ای به آن توجه شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: سهم دفاع غیرعامل در دفاع از کشور متناسب با تراز قدرت دشمن تعریف می‌شود و اگر تهدیدات ما ناهم‌تراز باشد سهم پدافند غیرعامل بسیار باارزش و مهم است.

جلالی تصریح کرد: تهدیدات مؤثر علیه ما دو مؤلفه انسانی و سخت‌افزاری دارد، برای مثال نوع تفکر رهبران و فرماندهان دشمن می‌تواند برای ما تهدیدزا باشد. در مؤلفه دوم، نوع سلاح و تجهیزات و زیرساخت‌های دشمن بوده که پایه اصلی آن علم و تکنولوژی است که می‌تواند سطح تهدید را برای ما افزایش دهد.

وی اظهار داشت: نیروهای مسلح باید نسبت به تهدیدات همیشه به‌روز باشند و نمی‌شود برای مدت طولانی از یک نوع سلاح و تجهیزات استفاده کرد. در فضای امروز و آینده مجموعه‌ای از روندها در حال پیشرفت است که حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: ما امروز با موضوعی به‌نام اینترنت اشیا مواجه هستیم که دسته‌بندی‌های مختلفی اعم از نظامی و غیرنظامی دارد که در آن کنترل و مدیریت و نحوه اثرگذاری سیستم‌ها دنبال می شود. آنچه در بخش نظامی در حال اتفاق است هوشمندسازی سامانه‌ها و ادغام فضای سایبری و تجهیزات نظامی است و فضای سایبر بعد پنجم جنگ‌های آینده است، یعنی در آینده و در حوزه جنگ با یک فضای نظامی سایبری مواجه خواهیم بود و آمریکا برای آن فرماندهی سایبری ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین باید بتوانیم این فضا را بشناسیم و زیرساخت‌های بسیاری برای آفند و پدافند سایبری نیاز داریم. موضوع آماده شدن نیروهای مسلح برای یک دفاع سایبری بسیار ضروری است. در سیاست‌های ملی نظام هم که در مجمع تشخیص تصویب شده به این موضوع تأکید شده است.

سردار جلالی با بیان اینکه "باید فضای جنگ‌های سایبری را به‌خوبی بشناسیم"، گفت: نیروهای مسلح باید همیشه در لبه تکنولوژی و فناوری باشند. ارتش آمریکا چند سال پیش محیط نظامی سایبری را از محیط عمومی سایبری جدا کرد، لذا باید این موضوع را  در مجموعه‌های پژوهشی مورد توجه داشته باشیم. امروز تکفیری‌ها از ابزار روز در مقابله با ما استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل  افزود: تهدیدات پیشِ‌روی ما تهدیدات سایبری هستند و ساختارها به‌سمت هوشمند شدن پیش می‌روند و ما باید در یک چنین محیطی خودمان را برای جنگ آماده کنیم.

کد خبر 326455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.