توسعه کاشت دانه‌های روغنی در شهرضا

شهرضا – فناوری کاشت دانه‌های روغنی از جمله مهمترین اصول خودکفایی کشور در بخش کشاورزی است که سطح زیر کشت آن در سالهای اخیر در شهرضا در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، خودکفایی در بخش کشاورزی یکی از مهمترین اصولی است که برنامه اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است.

خوکفایی در کشاورزی به معنای ایجاد بستری برای تأمین امنیت غذایی مردم است که در حوزه غلات و گیاهان تأمین مهم منبع غذای انسانی همچون دانه های روغنی اهمیت بیشتری دارد.

مرتضی اباذری – کارشناس کشاورزی و صنایع غذایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا عنوان کرد: وزارت بهداشت و درمان، علوم پزشکی اعلام کرده است، سرانه مصرف روغن در ایران هم اکنون به ۲۰ کیلوگرم رسیده که حداقل هفت کیلوگرم بیش از سرانه مصرف جهانی است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بنابر اعلام مسئولان وزرات جهاد کشاورزی سالانه سه میلیارد دلار ارز کشور صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا می‌شود که به همین منظور باید تولید دانه‌های روغنی را توسعه دهیم تا ارز کمتری از کشور خارج شود.

کارشناس صنایع غذایی تصریح کرد: روغن خام مورد نیاز کشور از ۲ منبع سویا از  کشورهای برزیل و آرژانتین  و پالم  از کشورهای مالزی و اندونزی تامین می شود و حجم واردات آنها در سال های مختلف متفاوت است.

اباذری اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات کشور که ضریب امنیت غذایی را کاهش داده تولید دانه‌های روغنی بود، محصولی که بخش زیادی از آن وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: از ۲ سال گذشته تاکنون باتوجه به علاقه کشاورزان و برنامه‌های دولت، سطح زیر کشت کلزا افزایش یافته و طرح هایی برای خرید تضمینی این محصول نیز اجرا شده است.

کارشناس کشاورزی تأکید کرد: طرح های حمایتی جهاد کشاورزی از کاشت دانه های روغنی هرچند ناکافی اما کارساز بوده و امیدواریم در سالهای آینده افزایش یابد زیرا خودکفایی در این زمینه زمینه ارزآوری زیادی را فراهم می کند.

در شهرستان شهرضا ۲ منطقه بزرگ کشاورزی به نامهای «دشت پرزان» و «دشت مهیار» وجود دارد که از مهمترین قطب های کشاورزی منطقه محسوب می شوند؛ در سال های اخیر میزان کاشت این محصول در این مناطق و سایر مناطق شهرستان افزایش یافته است.

عبدالرضا تاکی – مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: در راستای اجرای سیاست های وزارت جهادکشاورزی درخصوص توسعه کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا و تأکید مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به منظور زمینه افزایش سطح زیر کشت آن فراهم شده است.

وی ادامه داد: باهدف کاهش وابستگی به بهترین روغن خوراکی  با نام «کانولا» درتغذیه جامعه، با نظارت کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرضا در سال زراعی جاری، سطح کشت کلزا با رقم خارجی «نپتون» به پنج هکتار در دشت مهیار و پرزان رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا عنوان کرد: باتوجه به بازدیدهای انجام شده، تاکنون مزارع مذکور از سطح سبز مطلوبی برخوردار است.

تاکی گفت: امید است با کسب نتایج مطلوب از این مزارع، بتوانیم در سال آینده در توسعه کشت این محصول گام موثری در شهرستان شهرضا برداریم.

کد خبر 326378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.