وجود ۱۹۸۵ عنوان مجرمانه در کشور/ قانون مجازات اسلامی حبس‌محور است

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری با انتقاد از وجود ۱۹۸۵ عنوان مجرمانه در کشور، گفت: متاسفانه قوانین موجود در قانون مجازات اسلامی حبس‌محور است.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدعلی اسفنانی درخصوص ضرورت ساخت زندان‌های جدید با هدف کاهش مشکلات زندانیان، گفت: اینکه تصور شود با افزایش تعداد زندان‌ها و ساخت زندان جدید مشکل زندانیان حل می‌شود، به طور رویکردی و سیاستی غیرقابل قبول و مردود است؛ البته نمی‌توان انکار کرد که زندان‌های جدید باید مطابق سازوکارهای علمی و جدید و استانداردهای دنیا ساخته شود؛ اما ساخت زندان به دلیل افزایش زندانیان تدبیری نتیجه‌بخش نخواهد بود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری، با اشاره به اینکه تا پیش ازانقلاب حدود ۸ هزار نفر زندانی در کشور وجود داشت، افزود: این درحالی است که درحال حاضر تعداد زندانی در کشور به بیش از ۲۵۰ هزار رسیده است، به طورحتم این میزان بسیار وحشتناک بوده و جالب اینکه هیچ سقفی هم برای تعداد زندانی در کشور وجود ندارد؛ بنابراین برای جلوگیری از  ورود زندانی باید به چند نکته توجه کرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از قوانین در حال حاضر زمینه ساز افزایش زندانی هستند، به عنوان مثال قانون مجازات اسلامی به طور کامل حبس‌محور است؛ یعنی تمام مجازات‌های در نظرگرفته شده دراین قانون به ویژه در بخش تعزیرات حبس، حبس به اضافه شلاق، حبس به اضافه جزای نقدی و یا تمامی موارد است؛ بنابراین چنین رویکردی سبب افزایش تعداد زندانیان می‌شود.

اسفنانی با انتقاد از تعداد بسیار عناوین مجرمانه در کشور، گفت: در حال حاضر ۱۹۸۵ مورد عنوان مجرمانه در قانون وجود دارد، این تعداد باید کاهش پیدا کرده و بسیاری از عناوین مجرمانه جرم نیستند؛ البته این موضوع در دوره گذشته مجلس در کمیسیون قضایی توسط طرحی مورد پیگیری قرار گرفت، اما به دلیل عدم تدوین لایحه پیگیری‌ها به سرانجام نرسید.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری، با اشاره به اینکه برخی عناوین مجرمانه باید در قالب تخلف مطرح شود، افزود: همچنین تبدیل مجازات‌های زندان به جایگزین حبس باید بطور ویژه به آن پرداخته شود، ضمن اینکه باید به نوعی فرهنگ‌سازی کرد که افراد دارای اطلاعات حقوقی پایان کمتر دچار اقدامات متخلفانه شوند.

کد خبر 325942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.