فعالیت ۷۶مرکز اقامتی میان‌مدت در استان/۱۸ هزار مراجعه در مراکز اقامتی میان‌مدت

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: در کل استان اصفهان ۷۶مرکز اقامتی میان‌مدت ترک اعتیاد وجود دارد که از این تعداد ۳۵ مرکز مربوط به شهر اصفهان است و سال گذشته این مراکز به ۱۸ هزار مراجعه‌کننده خدمات ارائه دادند.

مجتبی ناجی در گفتگو با گروه جامعه ایمنا گفت: برخی از بیمارانی که شبکه حمایتی و خانوادگی شایسته یا با کفایتی ندارند به مراکز اقامتی میان مدت ارجاع داده می‌شوند و در این مراکز خدماتی با الگوهای درمانی خاص به این افراد ارائه می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان در ادامه گفت: پس از ارجاع معتادان به این مراکز علاوه بر سم‌زدایی خدمات غیردارویی، حمایتی و مددکاری هم برای آنها انجام می‌شود.

ناجی با اشاره به اینکه این مراکز دارو درمانی انجام نمی‌دهند، گفت: تمام مراحل سم زدایی و ترک اعتیاد در این مراکز به شکل طبیعی انجام می‌شود و فرد بدون مصرف هرگونه دارو اعم از مخدر یا غیر مخدر دوره سم‌زدایی خود را سپری می‌کند و اصلی که برای درمان در این مراکز حاکم است استفاده از گروه همتا و افراد بهبود یافته اعتیاد است که ساکنان این مراکز از طرف بهبود یافتگان برای زندگی عاری از مواد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان در مورد مزایای این مراکز گفت: در مراکز اقامتی مصرف مواد در فرد به صورت طبیعی قطع می‌شود و یک زندگی عاری از مواد را شروع می‌کند. ناجی با تاکید بر اینکه چنین مراکزی برای افرادی که خانواده ندارند و یا حتی خانواده بسامانی ندارند مناسب است، تصریح کرد: شیوه اجرایی در این مراکز کارآمد و اثربخش بوده و توصیه این است که چنین افرادی از این الگوی درمانی استفاده کنند.

این مقام مسئول در بهزیستی استان با اعلام اینکه سال گذشته ۱۸ هزار مراجعه کننده به این مراکز داشتیم، اظهار داشت: در آمار ارائه شده ممکن است افراد بصورت تکراری هم مراجعه داشته باشند که این تکرار هم در آمار ذکر می‌شود.

ناجی در تعریف اقامت میان مدت گفت: حداکثر زمانی که در پروتکل این مراکز برای اقامت آمده ۳ ماه است ولی معمولا از ۲۱ روز اقامت تا چند ماه در این مراکز اقامت صورت می‌گیرد.

معاون پیشگیری بهزیستی در مورد روش ترک اعتیاد در این مراکز گفت: در هفته اول سم‌زدایی انجام می‌شود و فرد تمام وابستگی‌های جسمانی را به مواد ترک می‌کند و در دو هفته بعد افراد معتاد در فعالیت‌های گروه درمانی و الگوهای ۱۲ قدمی و شرکت در جلسات گروهی و به اشتراک گذاشتن تجارب ترک اعتیاد که توسط بهبودیافتگان قبلی انجام می‌شود شرکت می‌کنند.

ناجی در خاتمه با اشاره به اینکه بهزیستی تنها دستگاه صدور مجوز برای مراکز اقامتی است، عنوان کرد: تعدادی از این مراکز به جهت عدم کسب استانداردهای لازم پروانه فعالیت اعم از موارد بهداشتی، فنی مهندسی، استانداردهای ساختمانی یا مواردی در دستگاه اماکن نتوانسته‌اند تاییدیه‌های لازم را دریافت کنند پس می‌طلبد مردم دقت‌های لازم را در استفاده از خدمات این مراکز داشته باشد.

کد خبر 325543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.