موضوع انرژی هسته‌ای نباید سیاسی می‌شد/ برخی در داخل آب به آسیاب دشمن می‌ریزند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون که ما موفق شدیم با گزارش‌های آژانس جایگاه خوبی داشته باشیم، برخی اقدامات رسانه‌های بیگانه منجر به نمایش چهره‌ای غیر موفق از ایران شده است و عده‌ای هم در داخل کشور به دلیل ندانستن جزئیات آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز کمالوندی صبح امروز در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار کرد: برای کشوری که اهداف و آرمان های بلندی دارد رسانه نقش مهمی می تواند داشته باشد. البته افرادی که پا به این عرصه می گذارند باید هم اعتقاد به آرمان های الهی داشته باشند و هم اصول و فنون خود را بلد باشند. وی در ادامه با اشاره به خلاصه ای از برنامه های هسته ای کشور افزود: موضوع هسته ای امروزه سیاسی و بین المللی شده و نباید اینگونه می شد زیرا این علم به کشاورزی، بهداشت و صنعت و... زندگی اجتماعی مربوط می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اضافه کرد: برای استفاده از تکنولوژی هسته ای از اوایل انقلاب محدودیت هایی برای ما اعمال شد و امروزه شرایط نسبتاً خوبی داریم. وی با اشاره به برجام گفت: طرف مقابل به این نتیجه رسید که اگر تمامی تکنولوژی های هسته ای را از ایرانیان بگیریم، آنها باز هم به سیستم های بهتری دست پیدا می کنند برای همین هم سیاست برجام کنترل استفاده از انرژی هسته ای بود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه یکی از شاخه های اقتصاد، صنعت است بیان کرد: صنعت هسته ای هم مهم ترین صنعت در کشور است که از تکانه ها و فشارهای بیرونی در امان است. برای همین آنها با ما وارد مذاکره شدند و امتیازاتی از سوی هر دو طرف داده شد.

کمالوندی با اشاره به دیدگاه هیأت فعلی آمریکایی گفت: این هیأت در حال حاضر نیمه خالی لیوانی که امتیاز داده را می بیند، برای همین این دستاورد را برای خود مایه شرمساری می داند در حالی که ما این توافق را کمال موفقیت می دانیم.وی با اشاره به گستردگی صنعت هسته ای گفت: امروز حدود یک میلیون بیمار از این صنعت استفاده می کنند و در کشاورزی و نفت، محیط زیست و باستان شناسی و ... این صنعت کاربرد و تأثیر دارد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: در حوزه چرخه تأمین سوخت هم پیشرفت هایی داشته ایم که این دستاوردها با هزینه های زیادی بدست آمده است و برای آن افراد زیادی شهید شدند. دکتر شهریاری یکی از بزرگترین افراد است و دکتر صالحی می گویند: «حالا حالا ها کسی مانند او در دنیا پیدا نمی شود».

کمالوندی تصریح کرد: با توجه به این موضوع باید از این صنعت حفاظت شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به سفر آمانو به تهران افزود: این سفر برای تبادل نظر مسائل برجامی بود و در این میان مسائل پروتکلی هم مطرح شد. پروتکل الحاقی را به صورت اختیاری اجرا می کنیم تا اگر برجام نبود ضرر نکنیم. کمالوندی افزود: آمانو به گفته خودش به دنبال تقویت برجام است و برای این کار صحبت هایی با موگرینی و مکرون و حتی با نیکی هیلی داشته است. به نوعی می توان گفت وی پل ارتباطی است که مسائل را پیگیری می کند و به اذعان او همه اروپایی ها به دنبال حفظ برجام هستند. 

وی تصریح کرد: حفظ برجام مشروط به حفظ منافع ملی خوب است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اذعان کرد: آمانو اعلام کرده وقتی شما کارهایتان را به درستی انجام دهید من هم می توانم کارها را بهتر پیگیری کنم. کمالوندی اضافه کرد: اکنون که ما موفق شدیم با گزارش های آژانس جایگاه خوبی داشته باشیم اما برخی اقدامات رسانه های بیگانه منجر به نمایش چهره ای غیر موفق از ایران شده است و عده ای هم در داخل کشور به دلیل ندانستن جزئیات آب به آسیاب دشمن می ریزند.

وی با اشاره به پروتکل پادمان تصریح کرد: با توجه به این پروتکل افراد تنها از مکان های هسته ای می توانند نظارت داشته باشند. پس از این جریانات را به کشورهای سعودی و صهیونیست نسبت می دهند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: اصلاَ تا به حال درخواستی برای بازدید از پایگاه های هسته ای ایران وجود نداشته است. کمالوندی تصریح کرد: از لحاظ مدیریتی شرایط ما به مراتب بهتر از طرف مقابل است.

وی با اشاره به واردات کیک زرد به کشور گفت: حجم وارد شده 14 برابر حجم تولید شده در معادن ایران است. البته ذخایر استراتژیک ما برای تولید کیک زرد باید افزایش یابد. البته با ماشین های فعلی این مهم محقق نمی شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به نیاز کشور به اورانیوم گفت: کشور ما منابع زیادی در این حوزه ندارد برای همین باید تعاملات ما با کشورهای خارجی افزایش یابد. البته منابع داریم اما برای تامین سوخت کافی نیست.

کمالوندی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای فعالیت های هسته ای گفت: 200 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شده است. وی با اشاره به اینکه هم قانون اقدام متقابل و هم شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام باید مورد توجه باشد افزود: برنامه های هسته ای مانند احداث یک پروژه نیست که مشهود باشد اما شورای نظارت همیشه به این روند دقت دارند. سازمان انرژی هسته ای هم مجری است و تنها می تواند نظرات خود را پیشنهاد کند.

کد خبر 325526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.