اولویت اول بهزیستی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌هاست

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ظرفیت ۲۲هزار نفری نیروی انسانی متخصص در این سازمان همچنین ارتباط موثر بهزیستی با شرکای اجتماعی خود اشاره کرد و گفت: بهزیستی در پیشانی ساماندهی کودکان کار و خیابان قرار دارد.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان بهزیستی، انوشیروان محسنی‌بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سلامت صرفا جسمی نیست، اظهار کرد: سلامتی تعریف جامعی دارد و صرفا به سلامت جسمی محدود نیست و آسایش روحی و روانی را نیز شامل می‌شود.

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم سلامت اجتماعی سلامت روان است‌ که مهم‌ترین حوزه سلامت اجتماعی را تشکیل می‌دهد، افزود: بر اساس آخرین پیمایش ۲۳ درصد جامعه به‌ نوعی دچار اختلالات روانی هستند که این آمار در شهرهای بزرگ‌تر به‌مراتب بیشتر است. طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته بسیاری از بیماری‌ها همچون چربی خون و استرس‌های قلبی ریشه در اختلالات روحی_روانی دارند.

وی تصریح کرد: بر این اساس می‌توان‌گفت اگر می‌خواهیم جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جسمی را بگیریم، باید اختلالات روحی و روانی را تحت کنترل قرار داده و مراقب و درمان کنیم.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲ درصد مرگ و میر درکشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۷.۵ درصد سوانح و ۱۴ درصد سرطان است، اذعان کرد: از ۱۷.۵ درصد مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح یاد شده ۹.۵ درصد به حوادث جاده‌ای باز می‌گردد.

این مقام مسئول با اشاره به اولویت‌های بهزیستی ادامه داد: اولویت اول بهزیستی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌هاست و در این راستا دو طرح بزرگ اجتماعی نماد و مات در حوزه دانش‌آموزی‌کشور در حال اجرایی شدن است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت تمامی مردم برای‌کاهش آسیب‌های اجتماعی، در پایان یادآور ‌شد: سلامت جسمی با سلامت اجتماعی فرق اساسی دارد و به دلیل پیچیده بودن آسیب‌های اجتماعی، تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در این عرصه وارد عمل شوند.

محسنی‌بندپی افزود: حاشیه‌نشینی، کودکان خیابانی و مفاسد اخلاقی از جمله آسیب‌هایی است که برای هر کدام متولی خاصی مشخص شده که با توجه به برخوردار بودن سازمان بهزیستی از ۲۲ هزار نیروی ماهر و متخصص و ارتباط خوبی که با انجمن‌ها دارد اقدامات مثمر ثمری را شاهد بودیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در بحث طلاق، موادمخدر، ساماندهی کودکان فعالیت‌هایی داشته‌ایم. در طرح مشاوره حمایت روانی اجتماعی در حوادث و بلایا نیز بهزیستی اقداماتی داشته است و نگاه جدیدی را در حوزه پیشگیری داریم.

وی در پایان یادآور شد: بهزیستی امروز باید با مداخله به هنگام در توانمندسازی شرایط لازم را برای جلوگیری از دچار اختلالات روحی و روانی این افراد فراهم کند. در حادثه پلاسکو با همکاری تشکل‌های غیردولتی آتش‌نشانان را مورد حمایت روحی و روانی قرار دادیم و این موضوع مهم باید به عنوان یک راهبرد در کشور نهادینه شود.

کد خبر 325505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.