پنهان‌کاری سرمایه‌گذاران ایرانی دردیگر کشورها/قیمت تمام‌شده بالا از بازار رقابت دورمان کرد

مسئول کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از ضعف های سیستم اجرایی ما این است که سرمایه گذاران به شکل مستقل و بدون مراجعه به مراجع اطلاع رسانی عمل می کنند، گفت: آینده نگری در کشورهای دیگر برای حفظ بازار، آیتمی است که سرمایه گذار و فعال اقتصادی باید مدنظر قرار دهد.

حمیدرضا مومنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون تحولات منطقه و اقلیم کردستان عراق در پاسخ به این سوال که چرا اتاق بازرگانی و یا وزرات امور خارجی بازارهای تجاری و سیاسی کشورها را درست بررسی و آنالیز نمی کنند، اظهار داشت:  به طور قطع ایجاد ارتباط با اتاق های جهان در راستای تبادل اندیشه، ارتباط و تجارت یکی از مهمترین اهداف اتاق های بازرگانی کشور است و با توجه به اینکه اتاق مشاور سه قوه است در راستای سیاست های کشور گام بر می دارد و کشورهای هدف را این گونه انتخاب می کند.

وی در خصوص اینکه تا چند سال پیش اقلیم کردستان عراق بازار خوبی برای تجار ایرانی معرفی شد اما با تحولات منطقه بازنگری هایی صورت گرفته است، تاکید کرد: همواره منطقه و خود عراق تحت حمایت سیاست های درون مرز کشورمان است و توصیه سیاست مردان بر ارتباطات بیشتر با این کشور است.

بازسازی عراق و سوریه، جزو سیاست گذاری های نظام است

مسئول کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان افزود: در ارتباط با مسائل اقتصادی نیز بازسازی عراق و سوریه، جزو سیاست گذاری های نظام بوده و اتاق بازرگانی نیز به دنبال نزدیک شدن این روابط است، تاکید کرد: در این راستا طی چند سال گذشته تفاهم نامه هایی بین اتاق اصفهان و اربیل عراق و ... منعقد شد و شرکت هایی متعددی در زمینه های مختلف اقتصادی در آن منطقه مستقر شدند و باید گفت عراق یکی از زمینه های صادراتی خوب کشورمان در منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه وقوع برخی از اتفاقات سیاسی و تغییر و تحولات آن در دنیا طبیعی و غیرقابل پیش بینی است، افزود: همواره توصیه ما به فعالان اقتصادی برای حضور در هر منطقه، حفظ امنیت و تضمین سرمایه آنهاست تا در صورت تحولات سیاسی به فعالیت شان ضربه وارد نشود. البته در نشست های ما با کردستان عراق و وزرای آن، مشخص شد که جذب سرمایه گذاری خارجی در این منطقه در زیر چتر حمایتی و قوانین روز بوده و سرمایه ها تضمین می شدند بنابراین اگر فعالان اقتصادی از طریق قانونی رفته باشند، مطابق قانون، از سرمایه گذاری آنها در کردستان عراق حمایت می شود؛ اما متاسفانه عده ای بدون مطالعه و در حد یک بازار در این منطقه حضور داشتند.

حضور تجاری در هر منطقه بنا بر نیازهای منطقه مطالعه شود

مومنی با اشاره به اینکه حضور تجاری در هر منطقه باید بنا بر نیازهای منطقه مطالعه شود، افزود: آینده نگری برای حفظ بازار آیتمی است که تولیدکننده باید مدنظر قرار دهد.

وی توصیه کرد: ما نباید به بازارها، نگاه معمولی داشته باشیم بلکه باید به موضوعاتی چون برندینگ، سورتینگ و  ... توجه کنیم و اگر توان تولید محصولاتی با کیفیت تر از دیگر کشورها را نداریم حداقل سعی کنیم همپا و برابر با دیگر رقبا حرکت نماییم.

مسئول کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: متاسفانه در این بخش عده ای از تولیدکنندگان نسبت به استانداردها بی توجه هستند که موجب حذف آنها از بازار می شود اما در مقابل تولیدکنندگان با دقت بالا در جذب بازارها جهانی موفق عمل کردند بنابراین توصیه ما به تجار این است که از نظر کیفی دقت عمل خود را بالا ببرند و طرف تجاری مناسبی برای خود انتخاب کنند.

آمار رسمی از سرمایه گذاری ایرانی ها در کردستان عراق نداریم

وی پیرامون ضرر تجار و سرمایه گذاران ایرانی از اتفاقات و تحولات اخیر کرستان عراق، گفت: متاسفانه آمار رسمی از میزان سرمایه گذاری ایرانی ها در اقلیم کردستان عراق اعلام نشده است.

مومنی با تاکید براینکه یکی از ضعف های سیستم اجرایی ما این است که سرمایه گذاران به شکل مستقل و بدون مراجعه به مراجع اطلاع رسانی عمل می کنند، تصریح کرد: بعضا مشاهده شده تجار ایرانی نسبت به تعهدات خود پایبند نیستند و این موجبات گلایه عراقی ها را فراهم کرده است که ایرانی ها به تعهدات خود پایبند نیستند.

قیمت تمام شده بالا و مسائل بانکی ما را از بازارهای قطر دور کرد

وی با اشاره به اینکه اگر سرمایه گذاری ها در هر کشوری از طرق قانونی صورت گیرد با تحولات مختلف مشکلی برای فعال اقتصادی ایجاد نمی شود، گفت: سرمایه گذاری هایی که با کیفیت بالا و قابل رقابت صورت گیرد همواره مورد توجه دیگر کشورهاست اما اگر تولیدی بدون توجیه و درایت سرمایه گذار صورت گیرد در نهایت با شکست مواجه می شود.

مسئول کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص اینکه آیا ممکن است با رفع تحریم ها قطر، تجار و سرمایه گذاران ایرانی این فرصت به دست آمده را از دست دهند، بیان داشت: قطر یک بازار لوکس است و مشکل اساسی ما این است که به دلایل تاثیرات بخش های مختلف، قیمت تمام شده محصولاتمان بسیار بالاتر از دیگر کشورهاست همچنین به دلیل برخی مشکلات و روابط بانکی محدود ما هنوز نتوانسته ایم در بازار رقابت قطر بمانیم بنابراین باید توانمندی های داخلی خود را افزایش دهیم.

کد خبر 325485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.