آفت روزنامه‌نگاری دیجیتال زوال رسانه های سنتی است

روزنامه‌نگار آلبانیایی در نمایشگاه مطبوعات گفت: امروزه همه از مزایای روزنامه‌نگاری دیجیتال می‌گویند اما کسی از آفت‌ها و جنبه‌ های منفی آن صحبت نمی‌کند. رسانه‌های سنتی کاملا از بین رفته‌اند و این اصلا چیز خوبی نیست.

به گزارش ایمنا، بافیار سردبیر هفته نامه سیاسی و اجتماعی "یاوا" آلبانی، در بخش میز تخصصی نمایشگاه مطبوعات گفت: ما آلبانیایی‌ها با پیروری از شعار آلبانی دیجیتال، روش‌های قدیمی را کنار گذاشته‌ایم و همه کارهای روزمره‌مان را به صورت آنلاین انجام می‌دهیم. پرداخت آنلاین، اقدامات آنلاین، روزنامه نگاری آنلاین و ... که روزنامه‌نگاری آنلاین جزو پرنگ‌ترین آن‌ها است و البته همیشه هم جنبه‌های مثبت ندارد.

وی ادامه داد: رسانه هایپر مدیا به رسانه‌هایی می‌گویند که مجله هستند اما فقط در فضای وب قابل رویت هستند و چاپ و پرینت نمی‌شوند، حالا دیگر روزنامه‌نگاری نوین، روزنامه‌نگاری آنلاین است که اطلاع‌رسانی و تولید اخبار را گسترده‌تر کرده است.
سردبیر هفته نامه سیاسی و اجتماعی "یاوا" آلبانی درباره تجدد گرایی در آلبانی گفت: بعد از دهه ۹۰، تجددگرایی کشور آلبانی آغاز شد. تا قبل از آن، مردم آلبانی به جز برنامه‌های تلویزیونی، آن هم با کانال‌های محدود، انتخاب دیگری نداشتند. خیلی از ما در آلبانی، معتقد هستیم که تلویزیون و دیگر رسانه‌ها، در خبرها دست می‌برند و خیلی از آن‌ها را نه بیان می‌کنند و نه نشان می‌دهند.

وی افزود: در واقع اینطور است که فرهنگ توده مردم، حالتی بمباران شده از برنامه‌های تلویزیون آلبانی است. تلویزیون آلبانی تنها سه کانال دارد. کانال یک فیلم و سریال، کانال دو، مستند و سرگرمی و کانال سه ورزش است. برای همین است که به این تلویزیون پیشنهاد پخش فیلم‌های خارجی داده می‌شود. تجددگرایی در چنین رسانه‌هایی می‌تواند باعث پیشرفت آن رسانه شود. آموزش به مردم برای رسانه خیلی مهم است؛ امری که در آلبانی به خوبی اجرا نمی‌شود.
بافیار با اشاره به عوض شدن معیارهای رسانه‌ها گفت: کلیک کردن و یا همان لایک کردن، موضوعی است که به بزرگترین دغدغه رسانه‌های آلبانی تبدیل شده است. آنقدر که گاهی دیگر صحت اخبار برایشان مهم نیست و به تنها چیزی که توجه می‌کنند، تعداد بازدیدها و کلیک‌های یک خبر است.
وی اضافه کرد: در دنیای امروز، استفاده رسانه‌ها و خبرنگاران از کاغذ خیلی کم شده است. تقریبا همه رسانه‌ها به استفاده از وب‌سایت روی آورده‌اند. همین باعث شد که در سال ۲۰۱۷، تعداد کارمندان روزنامه‌های آلبانی به شدت افت پیدا کنند و تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل نیاز نداشتن به آن‌ها اخراج شدند. امروزه همه از مزایای روزنامه‌نگاری دیجیتال می‌گویند اما کسی از آفت‌ها و جنبه‌ های منفی آن صحبت نمی‌کند. رسانه‌های سنتی کاملا از بین رفته‌اند و این اصلا چیز خوبی نیست.
بخش میز تخصصی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات هر روز میزبان چند نماینده از رسانه های خارجی برای تشریح فعالیت رسانه های خود و پرسش و پاسخ با خبرنگاران رسانه‌های داخلی است.

کد خبر 325379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.