برای تامین امنیت منطقه نیازی به حضور دیگران نداریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در منطقه خلیج فارس و دریای عمان با وجود نیروی دریایی ارتش و سپاه می توانیم امنیت را برقرار کنیم و نیازی به حضور دیگران نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از صدا و سیما، امیر دریادار سیاری با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نیروی دریایی افزود: ایشان موضوع نیروی دریایی راهبردی را در سال ۱۳۸۷ مطرح فرمودند و منظور از نیروی دریایی راهبردی این است که این نیرو از چهار چوب حضورش در دریاهای سرزمینی و منطقه نظارت بیرون بیاید و در عرصه آب های بین المللی حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: نیروی دریایی یکی از نیروهای تابعه ارتش جمهوری اسلامی ایران است و دفاع از مرزهای آبی، منابع و منافع کشور را در دریاها بر عهده دارد.
دریادار سیاری ادامه داد: نیروی دریایی تجهیزات محور است و باید از فناوری های روز برخوردار باشد بنابراین بالاترین سطح فناوری ها را در زیر دریایی داریم.

وی گفت: نیروی دریایی با حضور در دریاهای آزاد جنبه بین المللی پیدا می کند و با توجه به ارتباطاتی که با بنادر مختلف جهان و کشورهای دوست داریم بنابراین بحث دیپلماسی دفاعی و دریایی را دنبال می کنیم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه رفت و آمد نیروی دریایی به بنادر مختلف جهان ارتباطات بین المللی کشورمان را گسترش می دهد، گفت: در چند سال گذشته تقریباً به اکثر کشورهای حاشیه اقیانوس هند و برخی از کشورهای جنوب غرب آسیای مدیترانه و آفریقای جنوبی رفت و آمد داشتیم و با این کشورها ارتباط برقرار و حرف حق انقلاب را منتقل می کنیم.

دریادار سیاری افزود: یکی از راه های مبارزه با بحث ایران هراسی در ارتباطات ماست زیرا تبلیغاتی را که علیه ما در کشورها انجام دادند خنثی می کند، رفتار و کردار نیروهای دریایی ما در کشورهای دیگر بیانگر ‌آداب ایرانی اسلامی و فرهیختگی ملت ما و متفاوت با دیگر کشورهاست.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی دریایی زیر مجموعه دیپلماسی دفاعی ماست، اضافه کرد: در دیپلماسی دریایی موفقیت های بسیار زیادی داشتیم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نقش نیروی دریایی فراتر از نقش های سنتی در بحث برقراری امنیت و تعادل در دریاهاست، گفت: نیروی دریایی فقط یک نیروی نظامی دریایی صرف نیست بلکه علاوه بر آن در غیر زمان جنگ از توانمندی های این نیرو می توان در ابعاد دیگر از جمله برقراری امنیت در عرصه دریاها برای اقتصاد کشور در حفظ خطوط مواصلاتی دریایی استفاده کرد.

دریادار سیاری افزود: مبارزه با مسائل زیست محیطی در عرصه دریاهای دوردست از دیگر نقش های نیروی دریایی است که فراتر از نقش سنتی آن است.

وی اضافه کرد: آمادگی برای مقابله با دشمن و حفاظت از مرزهای دریایی نقش سنتی نیروی دریایی است اما نیروی دریایی وظایفی فراتر از نقش های سنتی اش دارد.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه قرن کنونی و آینده قرن دریاهاست، گفت: با توجه به روند رو به افزایش جمعیت جهان نیاز به منابع زیادتر می شود و منابع موجود در خشکی به تنهایی پاسخگوی این نیاز نیست بنابراین باید از منابع موجود در دریاها از جمله غذایی و غیر غذایی بهره مند شویم.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می شود گفت: احتمال درگیری و نا امنی هم وجود دارد و نیروهای دریایی باید این امنیت را برقرار کند.

وی با اشاره به لزوم برقراری امنیت منطقه ای و فرار منطقه ای گفت: امنیت منطقه را باید کشورهای همان منطقه فراهم کنند بنابراین در منطقه خلیج فارس و دریای عمان با وجود نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسدار انقلاب اسلامی ایران می توانیم امنیت این منطقه را برقرار کنیم و نیازی به حضور دیگران نیست که به بهانه تامین امنیت، در منطقه حضور یابند.

دریادار سیاری اضافه کرد: اگر آن ها حضور داشته باشند موجبات ناامنی منطقه را فراهم می کنند.

وی گفت: در خلیج عدن و باب المندب که فرامنطقه ای و آب های آزاد است جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در آن جا مشغول برقراری امنیت است و بر اساس آمارها در هر مقطع زمانی از حدود ۳۵ کشور در آن جا حضور دارند و امنیت تجاری جهان را تامین می کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: آمریکایی ها در خلیج عدن در پی منافع خود و همچنین ناامنی کنترل شده در منطقه هستند زیرا این ناامنی را دلیلی برای حضور خود می دانند و هدف آن ها این است که بر تنگه حیاتی باب المندب مشرف باشند و گروه هایی تکفیری را مناطق مختلف شکل می دهند.

دریادار سیاری درباره اهداف همایش ونیز ایتالیا با عنوان "نیروهای دریایی فراتر از نقش های سنتی و تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت دریایی" گفت: این همایش قدرت دریایی یازدهمین همایش بود.

وی افزود: در همایش های قبلی معمولا کشورهای حاشیه دریایی مدیترانه و سیاه و برخی دیگر از کشورها شرکت می کردند اما در این دوره از کشورهای دیگر از جمله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه دعوت شد.

دریادار سیاری اضافه کرد: علت اینکه به عنوان مهمان ویژه دعوت شدیم این بود که حضور مستمر جمهوری اسلامی ایران در منطقه آشوب زده ای مانند خلیج عدن برای برقراری امنیت و اقتصاد جهان موثر بود.

وی ادامه داد: کشورهای دنیا فعالیت ما را قبول دارند و می دانند که در مبارزه با تروریسم در عرصه دریا جدی هستیم.

دریادار سیاری گفت: امنیت ۴۲۰۰ فروند کشتی مربوط به جمهوری اسلامی ایران را تاکنون در منطقه برقرار کردیم و به سلامت از منطقه تهدید عبور دادیم و علاوه بر آن به ۲۵ کشور جهان بنا به درخواست آن ها کمک کردیم و آنها را نجات دادیم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ۵۳ کشور از اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا در همایش ونیز ایتالیا حضور داشتند، افزود: وضعیت کنونی و آینده امنیت دریاها، آگاهی از وضعیت دریا و ظرفیت سازی برای ایجادهمکاری های لازم در مناطق دور دست از محورهای این همایش بود.

وی با اشاره به سخنرانی خود در این همایش و با بیان اینکه این سخنرانی جنبه جهانی داشت؛ انواع جابه جایی ها در دریاهای آزاد، علل وابستگی کشورها به دریا، تفاوت بین قاره آسیا و اروپا در موضوعات مختلف دریایی از جمله مهاجرت غیر قانونی از طریق دریا، اقدامات کشورمان در خلیج عدن و امنیت جهانی، بیان بی اساس بودن سخنان ترامپ در ارتباط با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را از موضوعات سخنرانی خود در این همایش بیان کرد.

دریادار سیاری گفت: در این سخنرانی به دلایل وجود کانون های مخرب امنیت دریایی در دریا از جمله شکل گیری عناصر نامشروع و ناپایدار کننده محیط امنیتی منطقه مانند رژیم صهیونیستی اشاره کردم و کشتار مردم یمن و ایجاد نا امنی در این کشور از سوی عربستان سعودی از دیگر سر فصل های سخنرانی من بود.

وی افزود: راهکارهای مقابله با این آسیب ها و تهدیدها را در سخنرانی ارائه کردم و فرازهایی از سخنرانی مقام معظم رهبری را هم در زمینه دریاها در آن جا بیان کردم که مورد توجه رسانه های جهان و کشورها واقع شد.

سیاری با بیان اینکه از زدن حرف حق هراس نداریم، گفت: پس از سخنرانی من کشورهای آلمان، اتحادیه اروپا، هلند، بلژیک، پاکستان، ژاپن، استرالیا، آرژانتین، پرتغال، اسپانیا، آفریقای جنوبی، بلژیک، سنگاپور، لیبی، روسیه، استرالیا و بلغارستان از سخنرانی تعریف کردند.

دریادار سیاری درباره دیدارهای حاشیه ای این همایش گفت: با نمایندگان ۲۱ کشور از جمله بلغارستان، یونان، اسپانیا، پرتغال، آفریقای جنوبی، کرواسی، الجزایر، آرژانتین، بلژیک، هلند، آلمان، ایتالیا، پاکستان، سنگاپور، استرالیا، شیلی، ژاپن، اتحادیه نظامی اروپا، نیجریه، لیبی و روسیه ملاقات کردیم.

وی افزود: با نمایندگان ۷ کشور از جمله ایتالیا، آلمان، هلند، اسپانیا، الجزیره، یونان، و روسیه ملاقات رسمی یک ساعته و نشست داشتیم و تعاملات فنی و ساخت و سازها و تعاملات آموزشی از محورهای این نشست ها بود و ما با توجه به تجربیات دفاع مقدس و تامین امنیت در خلیج عدن در زمینه آموزش هم حرفی برای گفتن داریم.

دریادار سیاری افزود: همه کشورهایی که با آن ها ملاقات کردیم علاقمندند تا با ما ارتباط داشته باشند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام سلطه جرات حمله به ایران را ندارد.

امیر دریادار سیاری در ادامه برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه دشمن می خواهد توان نظامی کشورمان را بگیرد افزود: اگر توان بازدارندگی ما کاهش یابد امنیت را از کشورمان می گیرند.

وی گفت: برای دفاع از خودمان باید تجهیزات داشته باشیم و اکنون این تجهیزات را می سازیم و همیشه اعلام کرده ایم این تجهیزات برای دفاع از خودمان است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: دشمن هر جا می بیند قوی هستیم می خواهد ضعیفمان کند و اگر این اتفاق بیفتد نقاط ضعف ما بیشتر می شود.

امیر دریادار سیاری گفت: توان بازدارندگی داریم و آن را در همه صحنه ها نشان می دهیم که هر کس بخواهد تجاوز کند کار دستش بیاید.

وی دریای خزر را دریای صلح و دوستی خواند و افزود: ملت های حاشیه این دریا باید خودشان امنیت دریای خزر را تامین کنند و هیچ بیگانه ای نباید وارد این منطقه شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: افزون بر روسیه با عمان و پاکستان رزمایش هایی برگزار می کنیم.

امیر دریادار سیاری افزود: اردیبهشت سال آینده ششمین همایش برقراری امنیت در اقیانوس هند به مدت چهار روز در تهران برگزار می شود.

وی گفت: این نخستین همایش نظامی است که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود و برای حضور در این همایش از ۶۰ کشور دعوت کرده ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: در پنج همایش گذشته آمریکا حضور داشت اما در همایش قبلی که در بنگلادش برگزار شد آمریکا خواستار عضویت ناظر در این همایش داشت که با مخالفت جمهوری اسلامی ایران این درخواست آمریکایی ها محقق نشد.

امیر دریادار سیاری گفت: در جسله آخر نشست بنگلادش که جلسه محرمانه فرماندهان است درباره ناظران رای گیری شد و در انتها اعلام کردیم که با عضویت ناظر آمریکا مخالفیم.

وی افزود: چون رای گیری در این همایش بر اساس اجماع است آمریکا نتوانست عضو ناظر این همایش شود و برای همایش سال آینده نیز از این کشور دعوت نکردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نخستین بار است که آمریکا در همایش بین المللی نظامی حضور ندارد.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه بیشترین خطوط انتقال کالا از شمال اقیانوس هند و بیشترین انرژی دنیا از تنگه هرمز عبور می کند افزود: همه کشورها در پی برقراری امنیت در این منطقه برای آسیب ندیدن اقتصاد دنیا هستند.

وی گفت:‌معتقدیم و اعلام می کنیم کشورهای منطقه اقیانوس هند می توانند به تنهایی امنیت این منطقه را فراهم کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: با برگزاری همایش فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند در تهران برتری جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورها مشخص می شود.

امیر دریادار سیاری گفت: برگزاری این همایش جلوگیری از تبلیغات ایران هراسی است و درباره دیپلماسی دریایی با وزارت امور خارجه و دستگاه های دیگر کامل هماهنگ هستیم.

وی افزود: تاکنون چند بار با روس ها در جنوب کشورمان و در شمال ناوگروه تبادل کرده ایم و پیام ما در رزمایش های مشترک پیام صلح و دوستی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره رزمایش مشترک با روسیه در بندر ماخاچ قلعه گفت: در آخرین روز میزبانی یا میهمانی ناوگروه ها در بنادر رزمایشی یک روزه بین دو کشور انجام می شود و بر این اساس ناوگروه ایران با ناو تیپ روسیه در این بندر رزمایش مشترک انجام داد.

امیر دریادار سیاری افزود: در ابتدا دنیا قبول نمی کرد که جمهوری اسلامی ایران توانمندی ساخت ناو شکن داشته باشد اما پس از حضور این ناوشکن جماران در خلیج عدن و دریای سرخ آنها این موضوع را پذیرفتند و بر این اساس اکنون برای همکاری در زمینه نگهداری، تعمیرات و ساخت تجهیزات دریایی ابراز علاقه می کنند.

وی گفت: کشورهایی که با ایران درباره برقراری امنیت و انتقال تجربیات مذاکره می کنند اهمیت ما را در امنیت جهانی می دانند.

امیر دریادار سیاری درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: نیروی دریایی سپاه و ارتش از ابتدا در کنار هم بوده اند و این دو نیرو لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در کنار هم فرایند بسیار زیبایی را رقم می زنند.

وی افزود: تاکنون چند بار با روس ها در جنوب کشورمان و در شمال ناوگروه تبادل کرده ایم و پیام ما در رزمایش های مشترک پیام صلح و دوستی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: سپاه و ارتش توان دریایی مناسبی را با یکدیگر ایجاد کرده اند و در آموزش نیروها، تبادل اطلاعات، رزمایش ها و سلاح و تجهیزات همبستگی دارند.

امیر دریادار سیاری افزود: راهبرد ما بر اساس فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا حضور در دریاهای آزاد و ارتباط با کشورهایی است که با ما دشمنی ندارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن امکانات بسیاری برای تبلیغات ضد کشورمان دارد اما حضور ناوگان دریایی ما در دریای سرخ و خلیج عدن و اقدامات ضد تروریستی ما گام بزرگی برای خنثی کردن این تبلیغات است.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه تاکنون با بیش از ۲۰ بندر در دنیا تبادل ناوگان داشته ایم افزود: حضور نیروهای دریایی با اخلاق ایرانی - اسلامی در کشورهای مختلف مبارزه با ایران هراسی است.

وی گفت: برنامه سفر به آمریکای جنوبی و سفر به آفریقای جنوبی و دور زدن قاره آفریقا را در دستور داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اینکه رئیس جمهور آمریکا از واژه ای جعلی درباره خلیج فارس استفاده می کند نشان می دهد که حداقل سواد را در این زمینه ندارد.

امیر دریادار سیاری افزود: هر انسانی برای اظهاراتش از منبعی استفاده می کند و در اسنادی که از هزاران سال پیش باقی مانده است و در آمریکا وجود دارد نام خلیج فارس آمده است.

وی گفت: حرف های وی در شان رئیس جمهور آمریکا نیست و ملت این کشور باید فکری برای خود بکند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اینکه رئیس جمهور آمریکا از واژه جعلی استفاده می کند نشان می دهد که وی برای این حرف پول گرفته و خودش قابل خرید و فروش است.

امیر دریادار سیاری افزود: پیشنهاد کردیم برای رئیس جمهور آمریکا کلاس تاریخ و جغرافیا بگذارند زیرا سخنان نابخردانه وی راهبرد نویسان آمریکایی را نیز زیر سوال برده است.

کد خبر 325333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.