سوفیا، روبات هنگ کنگی که رسما شهروند عربستان شد

عربستان سعودی به یک روبات شهروندی اعطا کرده است. این نخستین بار است که به یک روبات شهروندی داده می‌شود. این روبات عربستانی خانمی است بدون حجاب اسلامی به نام سوفیا.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از بی بی سی. سوفیا قرار بود دو روز پیش در یکی از نشست‌های «کنفرانس ابتکار در سرمایه‌گذاری‌های آتی» در ریاض سخنرانی کند؛ اما پیش از آنکه صحبتهای خود را آغاز کند، مجری جلسه گفت که می‌خواهد خبری را اعلام کند: «ما همین الان فهمیدیم، سوفیا اولین روباتی است که شهروندی عربستان گرفته است».

سوفیا که ساخت یک شرکت هنگ کنگی است به انگلیسی  پاسخ داد  که از اینکه نخستین روباتی در دنیا است که بعنوان شهروند به رسمیت شناخته می‌شود، احساس افتخار و سربلندی می‌کند. سپس سوفیا با تسلط و توانمندی به سوالهای مختلف در باره روبات‌ها پاسخ داد و وقتی درباره روباتهای شروری که در فیلم بلیدرانر به تصویر کشیده شده‌اند از او سوال شد، گفت که انسانها نباید نگران روباتها باشند و به شوخی اضافه کرد: «شما یا زیادی ایلان ماسک می‌خوانید یا خیلی فیلم هالیوودی تماشا می‌کنید».

اما وقتی تصاویر و ویدئوهای سوفیا در شبکه‌های اجتماعی به گردش افتاد، بحث‌های زیادی برانگیخت. زنان در بسیاری از نقاط عربستان باید حجاب کامل داشته باشند و در مجامع و اماکن عمومی نیز باید یک مرد محرم همراهشان باشد و این از چشم کاربران شبکه های اجتماعی پنهان نماند. علاوه بر این سرعت و راحتی دریافت شهروندی عربستان هم توجه بسیاری را جلب کرد. 

در عربستان سعودی برای کارگران غیر ماهر خارجی که در این کشور کار می‌کنند قانونی وجود دارد به نام نظام کفالت. بر طبق این قانون کارگران خارجی باید تحت تکفل کارفرمایی باشند تا بتوانند در عربستان کار کنند. این افراد همچنین نمی‌توانند بدون اجازه کارفرما کشور را ترک کنند. این قانون باعث ایجاد بازار سیاهی شده است از کارگران خارجی که از دست کارفرمایشان فرار کرده‌اند، اما نمی‌توانند این کشور را ترک کنند. این کارگران که برخی بیشتر یا حتی عمر خود را در عربستان گذرانده‌اند، نمی‌توانند حق شهروندی بگیرند.

عربستان قصد دارد پروژه صنعتی و تجاری عظیمی را به نام نیوم در شمال غربی این کشور راه اندازی کند و روباتها نقش بسیار برجسته‌ای در این پروژه پانصد میلیارد دلاری خواهند داشت.

کد خبر 325154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.