مناسب‌سازی فرهنگی و مجازی باید با مناسب‌سازی فیزیکی همراه باشد

آمار استانی حکایت از وجود هفت هزار و ۵۰۰ نابینا در اصفهان دارد که سه هزار نفر در شهر اصفهان ساکن‌اند. اگرچه این تعداد همگی نابینای مطلق نیستند و درصد بسیاری از آنها را کم‌بینایان تشکیل می‌دهند از این رو لازم است برای این گروه از معلولین تدابیر خاصی اندیشیده شود.

 به گزارش گروه جامعه خبر گزاری ایمنا، در موضوع آگاهی از وضعیت  نابینایان مدیرعامل انجمن روشن‌بین اصفهان که در جهت خدمت‌رسانی به نابینایان فعالیت می‌کند، گفت: باید بدانید که از آمار واقعی معلولین علی‌الخصوص نابینایان چندان اطلاع دقیقی در دست نیست، اما نابینایان استان اصفهان در مقاطع تحصیلی مختلفی از راهنمایی تا دکترا مشغول تحصیل هستند بخصوص که بیشتر آنها در رشته‌های علوم انسانی تحصیل کرده‌اند و این افراد در رشته‌های مختلف ورزشی هم فعالیت‌های بسیاری دارند.

وجود ۴ انجمن فعال نابینایان در اصفهان

علیرضا حیدری با اعلام اینکه در شهر اصفهان چهارسازمان مردم نهاد فعال در حوزه نابینایان وجود دارد که این انجمن‌ها در شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، شهرضا هم  فعال اند، گفت: بهزیستی متناسب با فعالیت‌هایی که انجمن ها دارند حمایت‌های لازم را از نظر مالی و غیره انجام می‌دهند، البته این حمایت‌ها به هرحال با محدودیت‌هایی همراه است و این ها بخاطر این است که خود بهزیستی هم محدودیت‌هایی دارد و صرفا این محدودیت‌ها بخاطر این موضوع است که وظایف متعددی به این سازمان سپرده شده است.

این فعال روشندل در ادامه گفت: معلولین ۱۰ درصد جامعه هستند که متولی آنها بهزیستی است. علاوه بر معلولین، مهدکودک‌ها، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، اعتیاد و معتادان، زنان سرپرست خانوار، سالمندان و بسیاری از حوزه های دیگر از جمله  گروه های هستن که بهزیستی به آنها خدمات ارایه می دهد.

خدمت‌رسانی به نابینایان باید در جهت اشتغال‌زایی باشد

مدیرعامل روشن‌بین در مورد خدمات ارائه شده به نابینایان گفت:در انجمن روشن‌بین اصفهان به نابینایان خدمات مختلفی ارائه می‌کنیم. یکی از مباحثی که انجمن‌ها در سال‌های اخیر برای نابینایان پیگیر شدند موضوع مناسب‌سازی محیط در جهت استفاده نابینایان است که برای این موضوع با دستگاه‌های مختلف اعم از شهرداری، استانداری، فرمانداری و شرکت قطار شهری در ارتباط بوده‌ایم.

به گفته حیدری موضوع دیگری که انجمن پیگیر آن بوده ارائه آموزش‌هایی است که به ایجاد اشتغال منجر شود. به این منظور دوره‌های زبان انگلیسی را برای نابینایان داشته‌ایم که با این دوره ایجاد اشتغال داشته‌ایم. همچنین برای اولین بار در سطح استان اصفهان آموزش ماساژ و طب سنتی را به نابینایان داشته‌ایم که منجر به  اشتغال برای نابینایان شده است.

فعالیت دیگر این انجمن تقویت بنیه علمی نابینایان دانشجو و فارغ‌التحصیل در رشته‌های روانشناسی، علوم تربیتی و مشاوره است.

این روشندل در مورد پیگیری حقوق نابینایان عنوان کرد: دربحث پیگیری حقوق و مطالبات معلولین بینایی در طرح لایحه حمایت از حقوق معلولین که به هیات دولت تقدیم شد طرح پیش‌نویس شورای عالی معلولین را تهیه کردیم و به مسئولین مجلس ارائه کردیم که این پیش‌نویس در تهیه دستورالعمل لایحه مورد استفاده قرار گرفت.

دید افراد کم‌بینا با عینک قابل اصلاح نیست

حیدری در توضیح کم‌بینایی تصریح کرد: کم‌بینا کسی است که دیدش بین ۱۰ تا ۳۰ درصد باشد و قاعدتا دید کم‌بینایان با عینک قابل اصلاح نیست و این دسته افراد جزء کم بینایان هستند. بسیاری از تعداد نابینایان ما دچار کم‌بینایی هستند و حتی از عصای سفید هم استفاده نمی‌کنند و تقریبا شامل اقشار مختلف اعم از دانشجو، دانش‌آموز، کارمند و غیره هستند.

مدیر انجمن روشن‌بین در موضوع امکانات جامعه برای نابینایان گفت: ما می‌توانیم به دو شکل برای معلولان امکانات ایجاد کنیم. اول اینکه یکسری امکانات را منحصرا به افراد نابینا بدهیم و مورد دیگر اینکه امکانات جامعه را طوری مناسب‌سازی کنیم که افراد نابینا هم بتوانند از آنها استفاده کنند.

امکانات خاص و امکانات مناسب‌سازی شده برای نابینایان

حیدری با اشاره به اینکه تعداد نابینایان در مقایسه با افراد سالم چندان زیاد نیست که بتوانیم امکانات اختصاصی برای اینها ایجاد کنیم، گفت: برای مثال در بحث کتابخانه، دو کتابخانه دراصفهان بخش نابینایان وجود دارد و در دانشگاه‌های اصفهان، پیام‌نور و آزاد خوراسگان هم کتاب‌های صوتی و امکانات مناسب برای نابینایان ارائه می‌شود.

مدیرعامل انجمن روشن بین همچنبن در ادامه این بحث گفت: اگرچه برخی امکانات اعم از مدرسه نابینایان بخصوص در مقطع ابتدایی را باید خاص نابینایان داشت اما در کنار این موضوع دانش‌آموز نابینایی که دوره ابتدایی را طی کرده است به مدارس عادی می‌فرستیم و باید امکانات این مدارس عادی را برای نابینایان مناسب کرد و البته برای هر دانش‌آموز نابینا که به مدرسه عادی می‌رود یک دبیر رابط از طرف اداره استثنایی هفته‌ای یکروز به آنجا سرکشی می‌کند تا دانش‌آموز نابینا امکان بهتری برای بودن در کنار دانش‌آموز بینا را داشته باشد.

مناسب‌سازی مکان‌ها برای نابینایان صرفا فیزیکی نیست

مدیر انجمن روشن‌بین در موضوع مناسب‌سازی گفت: در مورد بقیه امکانات اعم از پارک‌ها، فضاهای سبز، فضاهای ورزشی باید به گونه‌ای مناسب‌سازی کرد که معلولین هم بتوانند از آنها استفاده کنند، اما مشکل ما صرفا بحث مناسب‌سازی فیزیکی نیست بلکه مناسب‌سازی فرهنگی و مناسب‌سازی مجازی هم مورد نظر ماست.

حیدری با تاکید بر اینکه مناسب‌سازی فیزیکی چندسالی است مورد توجه مسولین قرار گرفته است،   گفت: مسلما اگر ما خودمان را با کشورهای غربی که سالهاست بر این موضوع کار کرده‌اند مقایسه کنیم قطعا عقب هستیم چرا که آنها سال‌هاست استانداردهای این کار را تعیین کرده‌اند، بنابراین ما نمی‌توانیم خودمان را با آنها مقایسه کنیم.

به گفته حیدری مهمترین مشکلی که ما در مناسب سازی فیزیکی داریم سلیقه‌ای شدن مناسب سازی است و این باعث دور ماندن ما از استانداردها و اهداف می‌شود.

بخش عظیمی از مناسب‌سازی فرهنگی، اطلاع رسانی در مورد این مناسب سازی‌هاست بدین معنی که وقتی ما خط ویژه هدایت نابینایان را در پیاده‌روها ایجاد می‌کنیم اما وقتی این را به مردم اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم مردم روی همین خط‌های هدایت‌کننده موتور، ماشین یا اجناس مغازه‌ها و موانع را می‌گذارند، عملا این خط ایجاد شده بی‌فایده می‌شود و وقتی روی این خط‌ها مانع هست نابینایان برای استفاده از آن دلسرد می‌شوند.

این روشندل با اشاره به اینکه دولت الکترونیک در حال توسعه است در مورد مناسب‌سازی‌های فضای مجازی گفت: بسیاری از فعالیت‌های امروزه افراد اعم از سالم یا معلول در محیط‌های مجازی انجام می‌شود و اگر بتوانیم مناسب‌سازی مجازی را انجام دهیم می‌توانیم به معلولین بیشتر خدمات دهیم.

حیدری با طرح این بحث که موضوع مناسب‌سازی نرم‌افزارهای اوتوماسیون ادارای و مناسب‌سازی سایت‌های اینترنتی در جهت دسترسی و استفاده نابینایان طرحی بسیار هم کم‌هزینه است گفت: افراد نابینا امروزه برای استفاده از کامپیوتر و موبایل از نرم‌افزارهای صفحه‌خوان استفاده می‌کنند که این نرم‌افزارها تمام محیط‌های تحت حمایت اندروید، ویندوز را برای افراد نابینا گویا می‌کند و افراد نابینا به راحتی با این وسایل در حال کار هستند، پس اگر در اینترنت‌بانک‌ها و همراه بانک‌ها شرایطی لحاظ شود که افراد نابینا هم ‌بتوانند از آن استفاده کنند خدمت بزرگی خواهد بود.

شرایط نابینایان برای طراحی سایت‌ها و نرم‌افزارها لحاظ شود

وی با اشاره به اینکه هدف این نرم‌افزارها این است که در تمام شبانه‌روز خدمات بانکی در اختیار باشد و همچنین برای انجام عملیات بانکی نیاز به مراجعه به بانک نداشته باشد، گفت: پس یک نابینا از این نرم‌افزارها بیشتر از یک فرد بینا سود خواهد برد چون موانع در محیط فیزیکی برای یک نابینا بسیار بیشتر از افراد بیناست.

اگر فضای مجازی مناسب‌سازی شود و سازمان‌هایی که خدمات خود را در فضای مجازی و سایت‌ها و نرم‌افزارها ارائه می‌دهند شرایط نابینایان را در طراحی سایت‌های خود لحاظ کنند و اگر یک کارمند اداری نابینا یا کم‌بینا که در حال فعالیت در یک اداره است نرم‌افزار اداره موردنظر برای او مناسب‌سازی شده باشد قدم بزرگی برای رفاه حال نابینایان خواهد بود.

حیدری در موضوع قانون جامع حمایت از حقوق معلولین که سال ۱۳۸۳ تصویب شد، گفت: برای حمایت از حقوق معلولین بحث استخدام ۳ درصد در این قانون مطرح شد اما بخاطر اینکه این قانون فاقد ضمانت اجرایی بود بسیاری از مفادش اجرا نشد و یا بصورت سلیقه‌ای اجرا شد، یعنی برخی از ارگان‌ها اجرا کردند و برخی اجرا نکردند و پس از آن لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت سال ۹۴ به تصویب هیات دولت رسید و این لایحه را دولت تصویب کرد اما مجلس پس از گذشت دو سال ونیم این لایحه را هنوز تصویب نکرده است.

 این فعال روشندل گفت: ما زمانی بعنوان تشکل‌های معلولین می‌توانیم به خوبی حقوق افراد معلول را مطالبه کنیم که یک قانون قوی با ضمانت اجرایی پشت ما باشد. پس زمانی که در مورد هر مسئله معلولین صحبت می‌کنیم باید در چارچوب قانون باشد وقتی ما این قانون را نداریم یا قانون ناقصی داریم نمی‌توانیم مطالبات معلولین را پیگیری کنیم.

کد خبر 324933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.