فرونشست اراضی جنوب فرودگاه شهید بهشتی اصفهان/نشست زمین، زلزله‌ای خاموش است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به گزارشی پیرامون فرونشست اراضی جنوب فرودگاه شهید بهشتی، گفت: نشست و فرونشست زمین، حاصل مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی بوده و به نوعی یک زلزله خاموش است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی به ریاست مدیرکل راه و شهرسازی استان و با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان زمین‌شناسی کشور و اعضای این کارگروه از دستگاه‌های اجرایی مختلف در اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ابتدا با توجه به قانونی بودن مصوبات این کارگروه و ضرورت تشکیل آن در دوره‌های زمانی و براساس ضرورت به دستور کار این جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه گزارشی از نشست و فرونشست زمین در استان، فرونشست اراضی جنوب فرودگاه شهید بهشتی و شهر گلشهر، فرونشست قنات و ساختمان‌های محله مون در اردستان و مخاطرات کوه مجاور روستای پرمه حیدرآباد در بخش چنارود چادگان گزارشاتی ارائه می‌شود که لازم است راهکارهای لازم جهت رفع این مخاطرات و مشکلات توسط دستگاه‌ها و کارشناسان ارائه شود.

حجت الله غلامی با اشاره به معین بودن اصفهان برای استان تهران در مواقع ضروری و خطرات طبیعی، اظهار داشت: استان اصفهان به عنوان معین پایتخت در مواقع ضروری و مخاطرات طبیعی لازم است تا آمادگی لازم را در مواقع بحران داشته باشد و اقدامات پیشگیرانه را جهت رفع بحران و مشکلات موجود در سطح استان اعمال کند.

وی با اشاره به نظر کارشناسان و اساتید دانشگاه حاضر در جلسه، مصرف بیش از حد آب را عامل وقوع این نشست‌ها و فرونشست‌ها در مناطق مختلف دانست و گفت: فرونشست، یک زلزله خاموش است که باید اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم جهت مصرف بهینه آب‌های زیرزمینی به عموم و کشاورزان داده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز در این نشست با تأکید بر انجام مصوبات این کارگروه توسط دستگاه‌های عضو، از دستگاه‌های مربوطه خواست تا ضمن مشارکت، پیگیری لازم جهت رفع مشکلات پیش رو را کرده و با ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم برون‌رفت از این مسائل را مطرح کنند.

منصور شیشه‌فروش افزود: همه اعضا موظف هستند تا به صورت نقطه‌ای برای مناطق مورد نظر مطالعه و پیگیری کنند و راهکارهای علاج بخشی در هر حوزه ارائه شود.

محمدرضا هزاره مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان زمین‌شناسی کشور، بحث بحران آب در کشور را بسیار جدی اعلام کرد و گفت: در بحث بحران آب اعلام زنگ خطر کرده‌ایم و در حال حاضر جدی‌ترین بحران در سطح جهان است و لازم است تا مردم با عواقب مصرف بیش از حد آب و حفر چاه‌های غیرمجاز آشنا شوند.

کد خبر 324822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.