۳۳ مرکز اقامتی سالمندان در استان/هزار سالمند تحت پوشش طرح ویزیت در منزل

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با داشتن ۱۰/۳ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال دارای ۳۳ مرکز اقامتی سالمندی است که هزار و ۵۰۰ سالمند را در خود جای داده است.

به گزارش گروه جامعه ایمنا، سید اصغر فیاض در موضوع سالمندی با اشاره به اینکه استان اصفهان از استان‌های مذهبی است که احترام خاصی برای سالمندان قایلند گفت: در استان اصفهان نزدیک به ۱۰/۳ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال داریم و افزایش این جمعیت در آینده تا حدودی نگران‌کننده خواهد بود.

فیاض در موضوع تعداد مجموعه‌های اقامتی سالمندان گفت: استان اصفهان دارای ۳۳ مجموعه اقامتی سالمندان در قالب بخش‌های خصوصی، خیریه‌ای، هیات امنایی است که جمعیت این مراکز از ۳۰ نفر تا ۴۰۰ نفر برآورد می‌شود که پرجمعیت‌ترین آنها مرکز صادقیه در اصفهان است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۳ دهه است در دنیا مراکز اقامتی بزرگ منسوخ شده‌اند و جهان در موضوع سالمندان در حال حرکت به سمت راه‌اندازی خانه‌های کوچک برای سالمندان است تصریح کرد: دنیا به سمت ایجاد فضاهای کوچکی که حداکثر ۷ تا ۱۰ نفر سالمند در آن زندگی کنند است و در این شیوه سعی دارند شرایط خانه را برای آنها تداعی کنند و تا ما به آن نقطه مطلوب برسیم راه بسیاری پیش رو داریم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان در ادامه افزود: در مجموع این ۳۳ مرکز سالمندان در استان اصفهان چیزی حدود ۱۵۰۰ سالمند اقامت دارند که مجوزهای این مراکز از طریق بهزیستی صادر می‌شود و به تبع این موضوع، نظارت بر آنها هم از سوی بهزیستی است که در شهرستان‌ها هم ادارات شهرستانی ما بر عملکرد آنها نظارت دارند.

فیاض با اشاره به اینکه سالمندی به ۳ دسته سالمندجوان، سالمند میانسال و سالمند کهنسال تقسیم می‌شود گفت: سالمندان جامعه صرفا مربوط به دو دستگاه بهزیستی و کمیته امداد نیستند، تکریم سالمندان و خدمات به آنها باید در تمام دستگاه‌ها انجام شود. یک فرد وقتی برای استخدام وارد یک دستگاه می‌شود تمام چکاپ‌های سلامتی برای او انجام می‌شود اما پس از خارج شدن از سیستم و بازنشستگی متاسفانه چکاپی صورت نمی‌گیرد که اثرات شغلی را بر روی او ارزیابی کنند.

این مقام مسوول در بهزیستی استان با تاکید بر اینکه سالمندان امروزه با بیماری‌ها و مشکلات بسیاری روبرو هستند گفت: آلزایمر، دیابت، افسردگی و بیماری‌های استخوانی از بیماری‌هایی است که سالمندان ما با آنها روبرو بوده و متاسفانه برخی خانواده‌ها در نگهداری آنها دچار مشکل هستند.

فیاض همچنین عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۳۰ درصد جامعه سالمند خواهند بود و برای سال‌های آینده صرفا مراکز اقامتی سالمندان جوابگو نخواهد بود لذا برای آمادگی برای سال‌های آینده که با موج سالمندان روبرو خواهیم بود، باید در تمام مجموعه‌های خصوصی و دولتی برنامه‌ریزی‌های ساختاری برای خدمت‌رسانی به جامعه سالمندان آینده به وجود آید.

وی در موضوع خدمات بهزیستی به این سالمندان گفت: بین ۵ تا ۶ هزار سالمند در استان اصفهان تحت پوشش بهزیستی هستند که خدمات ما به آنها در قالب مستمری، خدمات بیمه‌ای، خدمات مددکاری، کمک‌های بلاعوض، خدمات ویزیت در منزل و خدمات توانبخشی (واکر، عصا، ویلچر و ...) و یارانه مراکز اقامتی است.

فیاض در مورد موضوع ویزیت در منزل سالمندان هم گفت: در استان اصفهان جمعیتی نزدیک به ۱۰۰۰ سالمند تحت پوشش این طرح هستند که اگر سالمندی توان مراجعه به پزشک را نداشته باشد بصورت ماهانه توسط تیم پزشکی ما ویزیت می‌شود.

معاون بهزیستی استان در مورد ورود دیگر دستگاه‌ها به مسئله سالمندی گفت: با پیگیری شورای سالمندان به دبیری بهزیستی و ریاست استانداری و بخش فرهنگی اجتماعی شهرداری رویکردهای خوبی در حال اتخاذ است که با همت شهرداری کارت‌های منزلت برای معلولان و سالمندان صادر شد و خدمات نیم‌بها برای آن کارت پیش‌بینی شده است.

فیاض در خاتمه عنوان کرد: اگر از امروز حرکت‌های خوبی توسط دستگاه‌های مختلف صورت بگیرد می‌توانیم زیرساخت‌های درستی برای سال‌های آینده برای روبرویی با افزایش سالمندان داشته باشیم.

کد خبر 324758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.