زدن کارت بلیت و رعایت حق الناس

حدود ۷۰۰ هزار نفر به صورت روزانه از اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان استفاده می کنند که  ۴۰ درصد آنها کرایه خود را پرداخت نمی کنند و متاسفانه هنوز پرداخت کرایه اتوبوس در بین شهروندان نهادینه نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به سامانه هوشمند از سال ۸۹ توسط شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه آغاز و تمام دستگاههای اتوبوس در اصفهان به این سامانه تجهیز شدند.

 اما مسئله مورد توجهی که بعد از گذشت چندین سال بازهم شاهد آن هستیم که برخی از مسافران از زدن کارت اتوبوس اجتناب می کنند به طوری که حتی تماشای تابلوهایی با مضمون « کارت نزدن حق الناس است» و «زدن کارت بلیت نشانه شخصیت شماست» هم تاثیری برای متخلفان نداشته است.

یکی از رانندگان خط میدان جمهوری- میدان آزادی در این مورد می گوید: واقعا جای تعجب است چندین سال است که این طرح در حال انجام است اما نمیدانم چرا برخی از مسافران هنوز میلی به اینکه کارت بزنند و کرایه خود را پرداخت کنند، ندارند در صورتی که اگر کرایه خود را از همان اول پرداخت کنند دیگر دعوای کلامی بین مسافر و راننده رخ نمی دهد چرا که هر بار آنان کارت نمی زنند ما باید با صدای بلند بگویم خانم، آقا لطفا کارت خود را بزن و آن هم غرغر کنان جای خود می نشیند و تازه بد و بیراهی را هم به ما می گویند، برخی هم که  انگار در این دنیا نیست و اصلا  به تذکرات ما اهمیتی نمی دهند.

راننده دیگری ادامه می دهد: متاسفانه برخی از مسافران از زدن کارت اتوبوس اجتناب می کنند و یا اینکه زمانی هم که می خواهند کارت بزنند شارژ ندارند و بعضی دیگر از مسافران نیز  به محض اینکه درب اتوبوس باز می شود خودشان را مانند فرفره وارد اتوبوس می کنند و لابه لای جمعیت پنهان می شوند و ما هرچه داد و فریاد کنیم که کرایه خود را پرداخت کنید فایده ندارد فقط حنجره خود را سوراخ می کنیم.

در این بین یکی از شهروندان اصفهانی از کمبود جایگاههای کارت شارژ گلایه می کند و می گوید: متاسفانه همه ایستگاهها به دستگاه شارژ کارت مجهز نیستند تا متوجه شویم اعتبار داخل کارت مان چقدر است، این واقعا معضل بزرگی است که باید برای آن چاره ای اندیشید یا حتی زمانی که میخواهیم کرایه نقدی پرداخت کنیم باید جریمه ای بدهیم که چرا کارت اتوبوس مان شارژ ندارد.

نصب سیستم  شارژ مکانیزه در نقاط پر تردد سطح شهر

گلایه شهروندان از نبود جایگاههای شارژ اصفهان کارت در حالی مطرح می شود که فرهاد گلی مدیراصفهان کارت خبر از افزایش ایستگاههای شارژ اصفهان کارت می دهد.

او می گوید: پرداخت نکردن کرایه اتوبوس شهروندان معضل بزرگی است از همین رو شهرداری اصفهان برای رفع این معضل و ارتقا خدمات به شهروندان سعی کرده علاوه بر افزایش ایستگاههای شارژ اصفهان کارت، سیستم شارژ مکانیزه را در مکان های پرتردد نصب کند.

وی در خصوص سیستم شارژ مکانیزه توضیح می دهد: سیستم شارژ مکانیزه از دستاوردهای نوینی است که شهروندان با استفاده از کارت بانکی، اصفهان کارت خود را شارژ کنند.

مدیر دفتر اصفهان کارت شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهروندان در هر ساعت از شبانه روز می توانند نسبت به شارژ اصفهان کارت خود اقدام کنند، عنوان می کند: دستگاه های خودکار شارژ بیشتر در ایستگاه های بی.آر.تی و مکان های پرتردد نصب شده است.

 گلی با بیان اینکه باید استفاده از این دستگاه بین شهروندان فرهنگسازی و نهادینه شود، ادامه می دهد: از همین رو تعدادی نیرو در محل دستگاه های نصب شده به منظور آموزش و فرهنگ سازی بین شهروندان مستقر شده اند.

وی در ادامه خاطرنشان می کند: بیش از ۱۵ کیوسک مطبوعاتی شهر نیز به دستگاه شارژ اصفهان کارت مجهز شده اند، مشاغلی همچون سوپرمارکت ها، لوازم التحریرها و غیره که مایل به فروش شارژ اصفهان کارت با استفاد از پوز بانکی هستند نیز می توانند عدد یک را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۷۳۰۳۰ ارسال کنند تا درخواست آنها مورد بررسی قرار گیرد.

پرداخت کرایه اتوبوس باعث افزایش سرویس دهی می شود

علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره می گوید: اگر تمام مسافران اتوبوسرانی کرایه خود را پرداخت کنند به طورحتم سطح خدمات و سرویس دهی افزایش می یابد.

 وی اضافه می کند: کوتاهی شهروندان اصفهانی در استفاده از کارت های الکترونیکی حمل و نقل تاثیری در کم و زیاد شدن حقوق رانندگان اتوبوس ندارد و حقوق آن ها ثابت است اما این امر حق الناس به شمار می آید.
وی عنوان می کند: پرداخت نکردن بلیت اتوبوس‌ها توسط مردم به ایران و اصفهان اختصاص ندارد بلکه این نوع تخلف در کشورهای اروپایی نیز قابل مشاهده است اما اروپایی‌ها در این زمینه جریمه می‌شوند.

۴۰ درصد از مسافران کرایه خود را پرداخت نمی کنند

محمد علی احمدی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان نیز در این باره می گوید: حدود ۷۰۰ هزار نفر به صورت روزانه از اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان استفاده می کنند که  ۴۰ درصد آنها کرایه خود را پرداخت نمی کنند.

وی با بیان اینکه ۵۰ بازرس بر این روند رسیدگی می کنند، ادامه می دهد: ارائه کارت اتوبوس توسط مسافران نیاز به فرهنگ سازی دارد که رسیدگی به این موضوع در حیطه اختیارات شرکت واحد اتوبوسرانی نیست و نهادهایی همچون صدا و سیما و کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان باید در این زمینه فعالیت کنند که تاکنون نقش کم رنگی داشته اند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان عنوان می کند: در کشورهای دیگر اگر فردی هزینه حمل و نقل شهری به وسیله اتوبوس را نپردازد، فرد متخلف، جریمه های سنگینی را باید پرداخت کند که این قانون در ایران وجود ندارد.

وی اظهارمی کند: یک سوم مخارج اتوبوسرانی برعهده دولت، یک سوم آن برعهده شهرداری و یک سوم آن برعهده شهروندان است که دولت حدود ۴ سال است که یک ریال بودجه به هیچ کدام از اتوبوسرانی های سطح کشور پرداخت نکرده است.

احمدی یادآور می شود: وقتی شهروندان نیز سهم خود را به درستی پرداخت نمی کنند مشکلات عدیده ای برای ناوگان اتوبوسرانی شهر ایجاد می شود، از جمله اینکه اتوبوس هایی که خراب باشند، ماه ها در توقفگاه مانده، سرویس دهی مختل شده و اتوبوس های دیگر نیز نمی توانند به درستی خدمت رسانی کنند.

کد خبر 324756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.