ایجاد جریان پسادکتری راهی برای جذب نخبگان و ورود آنها به کشور

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به خروج نخبگان از کشور، گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال این است که فارغ التحصیلان به صورت پسادکترا به کشور بازگردند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی ابطحی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویکرد آموزش عالی به سمت فکر نو در حرکت است. این فکر نو خلاصه ای از چهار لغت، فناوری، کیفیت بخشی، روابط بین الملل و نوآوری است.

وی بیان کرد: این فکر نو در عرصه های مختلف اثر دارد، فکر نو مبنایی می شود که براساس آن در سطح دانشگاه ها عمل کنیم. اگر این چهار ستون مبنا باشد، ما دیگر دغدغه ای در رابطه با وضعیت علوم انسانی و اشتغال نخواهیم داشت.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان چالش های پیش روی استان و تاثیر دانشگاه در برطرف شدن مشکلات استان، گفت: در رابطه با ترافیک استان مطالعاتی داشته ایم و ارتباطاتی با شهرداری برقرار کرده ایم.

وی گفت: در زمینه ریزگردها و کنترل آن در ورزنه زمینی در اختیار دانشگاه قرار گرفته و در حال فعالیت هستند.

ورود دانشگاه اصفهان به عرصه پژوهش در فولاد
ابطحی با بیان اینکه پژوهشکده آب را با مشارکت ادارات استان ایجاد کرده ایم، تصریح کرد: در زمینه فولاد قراردادهای مختلفی داشتیم و به دنبال این بودیم که این صنایع دوستدار محیط زیست باشند.

وی گفت: کریدور علمی تحقیقاتی جهشی برای اشتغال فارغ التحصیلان است، گاهی تنگ نظری هایی از بیرون فضای دانشگاه وارد فضای دانشگاه شده است؛ گاهی مقالات ما به دلیل این که کشور ما تحریم است، کار نمی شود ایننهای یعنی دانشگاه صنعتی هم همچون دیگر بخش های کشور از ترکش های تحریم ضربه خورده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: ۱۵۰ فناوری که در دانشگاه ما تولید شده توسعه پیدا کرده و باید توسعه پیدا کند.

لزوم ورود خیران در مسایل و مشکلات دانشگاه

ابطحی در خصوص دغدغه های دانشگاه گفت: دانشگاه ها یک ظرفیت بسیار بزرگ است که بودجه اش با این ظرفیت هیچ تناسبی ندارد و باید این خیران نسبت به آن حساس بشوند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اگر نوآوری های دانشگاه ها حمایت بشوند و به بازار سرمایه گذاری وارند شوند، یک ظرفیت خوب ایجاد می شود، گفت: اگر صاحب سرمایه نسبت به تجهیز دانشگاه و حمایت از طرح های دانشگاه ورود پیدا کنند، این خلق ثروت از ایده صورت می گیرد.

وی ادامه داد: دغدغه این است که ما به عنوان مدیران دانشگاه یک ظرفیت بسیار بزرگی داریم که ده برابر آن هم برای آن بودجه خرج کنیم، به نتیجه نمی رسد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص جریان حرکت نخبگان به سمت خارج از کشور گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال این است که فارغ التحصیلان به صورت پسادکترا به کشور بازگردند و دانشگاه ها هم درب ها را برای این کار باز گذاشته اند.

کد خبر 324749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.