آغاز غربالگری تنبلی چشم کودکان در اصفهان

​برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال در استان اصفهان همزمان با سراسر کشور آغاز شد. ۱۶۸ پایگاه دائم و ۷۵۷ پایگاه غیرثابت به همت بهزیستی اصفهان پذیرای کودکان هستند.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان، مرتضی ناجی با اشاره به آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ گفت: این غربالگری هر ساله از اوایل آبان در سراسر کشور به مرحله اجرا در می‌آید که در استان اصفهان نیز همزمان با دیگر استان‌ها در تمامی مهدهای کودک، ۱۶۸ پایگاه دائم و ۷۵۷ پایگاه غیرثابت اجرا می‌شود.

ناجی در ادامه افزود: تمامی کودکان ۳ تا ۶ سال مشمول این طرح قرار می‌گیرند و خانواده‌هایی که  کودکانشان در مهدهای کودک نیستند، نیز می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌ها کودکشان را تحت معاینه قرار داده تا چنانچه دچار اختلالات و یا نارسایی های بینایی هستند، مداخلات درمانی برای آنها انجام شود.

وی تصریح کرد: درمان اختلال تنبلی چشم چنانچه سریع و به موقع انجام نشود اثربخشی لازم را نخواهد داشت و سن طلایی برای درمان این اختلال بین ۳ تا ۶ سال است لذا خانواده‌ها باید کودکان خود را در این سنین تحت معاینه قرار دهند تا در صورت لزوم با مداخلات پزشکی و توانبخشی درمان شده و در سنین بالاتر دچار مشکلات نابینایی و یا کم بینایی نشوند.

ناجی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۷۵۰۰ فرد نابینا و کم‌بیناست گفت: این ناتوانی هزینه‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری را نه تنها برای خود افراد بلکه برای خانواده و جامعه بخصوص در سنین ازدواج و یا اشتغال بدنبال دارند و منطق حکم می‌کند که ما با امکانات ابتدایی و هزینه کم در سنین کودکی از این اختلال جلوگیری نماییم.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان ابراز داشت: در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۹۸ هزار کودک در استان اصفهان مورد معاینه قرار گرفتند که ۱۲۷۵۴ نفر آنها مشکوک به اختلالات بینایی بودند و در معاینات تخصصی‌تر ۸۵۹۲ نفر با بیماری‌های چشمی شناسایی شدند. از تعداد مذکور ۷۸۸ نفر مبتلا به اختلال تنبلی چشم بودند.

معاون پیشگیری در انتها خاطرنشان کرد در صورتی که کودکان دارای اختلالات بینایی از خانواده های بی بضاعت باشند، می توانند کلیه هزینه های درمانی و توانبخشی خود را از سازمان بهزیستی دریافت نمایند.

کد خبر 324720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.