داستان شهر بی شهردار/ کار بلدیه شیراز در اما و اگر است

این روزها شهرداری شیراز با سرپرست اداره می شود، فرصت ۱۰ روزه صدور حکم برای گزینه منتخب تمام شده اما هنوز کار در اما و اگر قرار دارد تا داستان شهر بی شهردار نقل محافل باشد.

به گزارش ایمنا به نقل از مهر، با آغاز دوره جدید شورای اسلامی شهر شیراز همزمان با سایر شوراها، ماراتن تغییرات در شهرداری کلانشهر شیراز نیز آغاز شد. گزینه هایی که پیش از حضور در صحن علنی شورا برای کسب رای اعتماد اعضا در افکار عمومی معرفی شده بودند طی یک فرآیند برنامه های خود را اعلام کرده و اعضا نیز به بررسی آنها پرداختند.

در حالیکه افکار عمومی نیز مطمئن بود که نظر شورای اسلامی شهر شیراز بر روی عبدالحمید معافیان است، او توانست از میان سایر کاندیداها رای اعتماد اکثریت اعضا را کسب کند. اما این پایان خوش داستان نبود زیرا هر روز که می گذشت حکمی برای وی از سوی وزارت کشور صادر نمی شد و کم کم نجواهای اینکه احتمال عدم صدور حکم در وزارت کشور وجود دارد گسترش می یافت.

این فضاها ادامه داشت تا اینکه نهایتا وزارت کشور به دلیل بازنشستگی معافیان، با صدور حکم برای وی مخالفت کرد تا اعضای شورای شهر دوباره وارد بررسی برای انتخاب گزینه جدید شوند.  همانطور که افکار عمومی نیز پیش بینی کرده بود حیدر اسکندرپور  در جلسه ۱۶ مهر ماه شورای شهر بهه عنوان گزینه جایگزین معافیان برای شهرداری شیراز انتخاب شد.

حالا ۱۰ روز از اعلام اسکندرپور گذشته اما هنوز از سوی وزارت کشور حکمی برای وی صادر نشده تا دوباره اما و اگرها  برای سکانداری ساختمان بلدیه شروع شود. این در حالیست که برخی از اعضای شورا شهر معتقدند که افرادی در صدد اعمال فشار در وزارت کشور هستند.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به عدم صدور حکم شهردار شیراز تاکنون گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارن تاکنون حکم شهردار پیشنهادی هنوز امضا نشده است.

احمد تنوری با بیان اینکه بیش از ۱۰ روز از معرفی شهردار پیشنهادی شیراز می گذرد، بیان کرد: بر اساس قانون باید ظرف ۱۰ روز وضعیت شهردار مشخص  شود اما متاسفانه وزارت کشور فراتر از قانون رفته و بر اساس آیین نامه عمل می کند همانگونه که برای شهردار پیشنهادی قبلی نیز همین گونه شد.

تنوری: اگر وزارت کشور با گزینه دوم مخالت کند، پیشنهاد من رای اصراری است

وی با اشاره به اینکه اگر مدت ۲۰ روز را در نظر بگیریم باید تا آخر هفته وضعیت شهردار مشخص شود، اظهار کرد: وزارت کشور باید در این مدت نظر خود را به شورای شهر اعلام کند و بنده به عنوان یک عضو شورا در صورت مخالفت وزارت کشور پیشنهاد دارم که از رای اصراری استفاده شود.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: وزرات کشور نباید برای امضای حکم شهردار شیراز این همه با اهمال و سستی برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه برای شهردار پیشنهادی اول موضوعاتی مانند بازنشستگی مطرح شد، ادامه داد: برای اسکندرپور شهردار پیشنهادی مشکل بازنشستگی یا حتی مدرک تحصیلی وجود ندارد از این رو وزارت کشور باید نظر خود را سریعتر اعلام کند.

تنوری با بیان اینکه هم اکنون در امورات شهری مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود اینکه هم اکنون شهر از سوی سرپرست اداره می شود اما در امورات شهر مشکلی وجود ندارد و فقط در اجرا و اعمال سیاستهای اصلاح طلبان و حامیان لیست امید مشکلاتی وجود دارد.

حاجتی: کوتاه نمی آییم

عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز در این رابطه با اشاره به اینکه صدور حکم شهردار شیراز در حال پیگیری است، بیان کرد: ما فقط به مرتبه به شوخی می خندیم این بار اگر از امضای حکم شهردار جدید مشکلی به وجود آید به گونه دیگری رفتار می کنیم.

مهدی حاجتی با اشاره به اینکه وزرات کشور نمی تواند اینگونه تصمیمات نمایندگان مردم را زیر سوال ببرد، تاکید کرد: اگر این بار وزارت کشور نیز مخالفت کند  ما هم سرسختی کرده و طور دیگری عمل می کنیم.

برخی خارج از اختیارات خود در وزارت کشور کارشکنی می‌کنند

نائب رئیس شورای شهر شیراز گفت:اهمیت صدور حکم شهردار کلان شهر شیراز با نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت کمتر از انتصاب استاندار استانی با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت نیست.

ابراهیم صبوری نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز  از تاخیر در صدور حکم شهردار این شهر توسط وزارت کشور انتقاد کرد و گفت: شورای شهر شیراز پس مخالفت وزارت کشور با انتخاب مهندس معافیان به دلیل بازنشستگی، بلافاصله آقای «حیدر اسکندرپور» را با اکثریت ۱۳ نفری در روز ۱۶ مهرماه برای تصدی شهرداری انتخاب کرد.

وی بااشاره به قانون انتخاب شهردار که وزارت کشور را مکلف می‌کند ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به بررسی شرایط شهردار منتخب و صدور حکم اقدام کند، ادامه داد: مراحل تشکیل پرونده و بررسی شرایط اقای اسکندرپور در وزارت کشور انجام شده اما همچنان حاکم شهردار شیراز صادر نشده است.

صبوری با تشریح شرایط کلان شهر شیراز ابراز کرد: قریب ۲ ماه شهر شیراز فاقد شهردار است و امور شهرداری توسط سرپرست اداره می‌شود.

چرا مسئولان وزارت کشور اهمیت اداره شیراز را درک نمی کنند؟

نائب رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به محدودیتهای قانونی اختیارات سرپرست ادامه داد: جای سئوال است که چرا مسئولان وزارت کشور اهمیت اداره کلان شهری مثل شیراز با بافت جمعیتی و شرایط اقتصادی و اجتماعی خاص را درک نمی‌کنند؟

وی تاخیر و تعلل در صدور حکم شهردار شیراز را فاقد توجیه دانست و گفت: ظاهرا افرادی درون وزارت کشور علاقمند نیستند حکم شهردار منتخب نماینده مردم صادر شود و به دنبال علائق خود هستند و از طریق مختلف تلاش می‌کنند این مسیر دموکراتیک و قانونی را مخدوش کنند.

وی اضافه کرد: شورای شهر شیراز اجازه نمی‌دهد افرادی خارج از حیطه اختیارات خود و به بهانه‌های واهی برای صدور حکم شهردار منتخب شیراز کارشکنی کنند.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به سفرهای استانی وزیر کشور برای معارفه استانداران جدید گفت: بیراه نیست اگر بگوییم اهمیت صدور حکم شهردار کلان شهر شیراز با نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت از انتصاب استاندار استانی با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت بیشتر است.

صبوری خاطر نشان کرد: انجام بسیاری از امور شهر در حوزه‌های عمرانی، فنی و شهرسازی و سرمایه‌گذاری نیازمند حضور و تصمیم شهردار است که الان در شیراز معطل مانده است‌.

وی به وضعیت منابع انسانی شهرداری شیراز اشاره کرد و گفت: به غیر از جمعیت دو میلیون نفری که هر روزه خدماتی همچون جمع اوری زباله، نظافت شهر، کنترل ترافیک و ناوگان حمل و نقل‌شان را از شهرداری دریافت می‌کنند، تامین حقوق و معیشت حدود ۱۱ هزار نفر پرسنل کار ساده‌ای نیست که بتوان از سرپرست انتظار داشت و ضرورت حضور شهردار  را بیشتر مشخص می‌کند.

نائب رییس شورای شهر شیراز معطل ماندن پروژه‌های عمرانی را از دیگر چالش‌های فقدان حضور شهردار منتخب برشمرد و افزود: معطل ماندن پروژه‌های عمرانی علاوه بر اتلاف منابع مالی و فیزیکی، نارضایتی شهروندان را به همراه خواهد داشت که باز هم ضرورت حضور شهردار را به مسئولان وزارت کشور گوش زد میکند.

وی از تاخیر در روند صدور حکم شهردار منتخب شیراز به شدت انتقاد کرد و از وزیر کشور خواست با در نظر گرفتن شرایط کلان شهر شیراز، به صدور حکم شهردار این شهر سرعت بخشد.
به گزارش مهر، به هر حال شیراز یک فرصت دو ماهه را برای ادامه روند توسعه و پیشرفت شهر از دست داده است. هرچند که شهر با سرپرست مدیریت می شود اما برای برنامه ریزی و اجرای طرح های بلند مدت سرپرست نمی تواند چندان موثر واقع شود.

بلدیه شیراز این روزها در اما و اگر های انتخاب سکاندار روزگار می گذارند.

کد خبر 324354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.