حجم بارش‌های کشور به ۸.۶ میلیمتر رسید/ثبت کمترین بارش‌ در حوضه آبریز فلات مرکزی

آخرین وضعیت بارش های مهرماه جاری نشان می دهد ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهرماه لغایت ۲۹ مهرماه سال آبی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۸.۶ میلیمتر بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، براساس آخرین آمار به ثبت رسیده و ارسالی از سوی  شرکت مدیریت منابع آب ایران،  در مهرماه سالجاری همزمان با فعالیت سامانه های بارشی کشور و کاهش محسوس دما، میزان بارش های کشور در مقایسه با مدت مشابه سنوات گذشته از افزایش خوبی برخوردار بوده است به گونه ای که ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهرماه لغایت ۲۹ مهرماه سال آبی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۸.۶ میلیمتر بوده است.

بنابراین گزارش، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ( ۶.۷ میلیمتر) برابر ۲۸.۴ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۴ میلیمتر) ۱۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش حکایت از آن دارد که؛ بیشترین حجم بارش های مهرماه سالجاری در حوضه آبریز اصلی دریای خزر با ۶۷ میلیمتر و کمترین حجم بارش ها در حوضه های آبریز فلات مرکزی و قره قوم با ۲ میلیمتر اتفاق افتاده است.

گفتنی است؛ حوضه های آبریز خلیج فارس و مرزی شرق در این ماه، از وجود بارش ها بی بهره ماندند.

بارش های خوب حوضه آبریز اصلی خزر در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰۳ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت ۷۶ درصد افزایش داشته است.

این گزارش می افزاید، در مهرماه سال جاری حوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه ۸ میلیمتر بارندگی داشته و حوضه های آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان، و مرزی شرق فاقد بارش بوده اند.

این پراکندگی بارش سبب شده تا به رغم بارش های مناسب در این ماه، تاثیری مثبتی عاید منابع آبی حوضه خلیج فارس و دریای عمان و مرزی شرق مشاهده نشود.

بر پایه این گزارش، بیشترین حجم بارش های کشور در ایستگاه رامسر- صفارود با ۵۷۲.۵ میلیمتر و کمترین حجم بارش های کشور در مهرماه جاری در استان های کردستان، ایلام، فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی با صفر میلیمتر به ثبت رسیده است.

حجم بارش های اول مهر تا پایان ۲۹ مهرماه جاری معادل ۱۴میلیاردو ۱۷۳ میلیون مترمکعب بوده است.

کد خبر 324309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.