پول فروش نفت در دسترس است/پشتوانه ارزی کشور بسیار خوب است

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تنوع درآمدهای اقتصادی کشور، گفت: پشتوانه ارزی کشور اکنون خوب است و به پول فروش جاری نفت خود دسترسی داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی صادرات، با اشاره به اهمیت موضوع صادرات و وصل شدن به بازارهای جهانی اظهار داشت: در حال حاضر دغدغه اصلی دولت توجه به مسائل اقتصادی و توسعه ای کشور است و تولید برای ادامه حیات باید در رقابت بازارهای جهانی دوام بیاورد.

وی افزود: بازارهای جهانی دیگر محصور و محدود نیست و از طرف دیگر حضور در بازارهای بین المللی نیازمند افزایش بهره وری در جهت کاهش قیمت و افزایش کیفیت است.

جهانگیری تصریح کرد: تنها راهکار برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی گسترش صادرات غیرنفتی و توسعه بازارهای بین المللی است و همانطور که تا بحال یک مسیر طولانی رادر اقتصاد کشور طی کرده ایم، به طور حتم باید در آینده نیز با تقویت دستاوردهای بدست آمده و برطرف کردن نقاط ضعف به شکوفایی اقتصاد کمک کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت قدردانی از افرادی که در این حوزه زحمت کشیده اند، تصریح کرد: در  حال حاضر میزان صادرات غیرنفتی با میزان صادرات نفتی کشور برابر شده و این دستاورد کمی نیست.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: درست است که ۳میلیون نفر در کشور بیکارند و تمام تلاش ما برای گسترش تولید و افزایش صادرات برای بالا بردن اشتغال در کشور است، اما باید توجه کرد که ۲۴ میلیون نفر هم شاغل هستند و بجز بخشی از آنها که در دولت مشغولند مابقی به واسطه بخش خصوصی کار می کنند.

جهانگیری تصریح کرد: رسیدن به یک اقتصاد بزرگ تنها با کمک بخش خصوصی امکان پذیر است و رفتار درست ما با این بخش می تواند مشوق ورود خارجی ها برای سرمایه گذاری در اقتصاد و صنعت کشور باشد.

وی با اشاره به نتایج مثبت برجام بیان داشت: ما هیچ زمان به آمریکایی ها نگفتیم وارد اقتصاد ایران نشوید و آمریکا با سیاست های غلط خود موجب محروم شدن فعالان اقتصاد این کشور از اقتصاد پرسود ایران شد.

جهانگیری با بیان نقش پررنگ سفارتخانه های ایران در دنیا درجهت ترویج صادرات کالای ایران است، افزود: مسوولان در عین حفظ پاکدستی باید افتخار با بخش خصوصی همکاری کنند.

وی ادامه داد: تمام تلاش دولت این است که نرخ ارز قابل پیش بینی بوده تا تکانه های ناگواری برای اقتصاد کشور و صادرکنندگان به وجود نیاورد.

جهانگیری اعلام کرد: به دلیل دسترسی به درآمدهای نفتی، پشتوانه خوب مالی داریم و در حال حاضر تمام تلاش دولت برای حمایت از بخش خصوصی با استفاده از این منابع است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: این به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست که کالای خدماتی از کشور صادر شود و ارز آن به داخل بازنگردد و تمام صادرکنندگان موظف هستند یا به ازای صادرات کالا وارد کرده و یا ارز خود را تبدیل به ریال کنند.

وی عنوان کرد: با اطمینان می گویم هیچ تغییراتی در بازار ارز نخواهیم داشت و نرخ تغییرات عدد قابل قبولی است که صادرکننده را دچار شوک نکنند.

جهانگیری در حالی که به صادرکنندگان توصیه کرد با ارزی غیر از دلار کار کنند، تصریح کرد: تمام تلاشمان این است که در تجارت با کشورهای هدف با ارز ملی مبادلات را صورت دهیم و در سفر دو روز گذشته به ترکیه در اطراف توافقی با مقامات ترکی مصوب شد که از این پس ایران و ترکیه در مبادلات تجاری با ارز ملی دو کشور کار کنند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: اولویت دولت این است که بخش خصوصی با شرکت های خارجی مشارکت و تولید مشترک داشته باشد و از بخش خصوصی انتظار داریم که با قوت به دنبال این موضوع باشند.

جهانگیری با تاکید بر نقش موثر صنعت گردشگری اظهار داشت: کشورهای دیگر در دنیا توانسته اند ارزآوری بالایی از صنعت گردشگری کسب کنند و ما نیز به دنبال آن هستیم که با تقویت و حمایت از بخش خصوصی به شکوفایی این صنعت در کشور کمک کنیم.

وی بیان داشت: با وجود مشکلات بسیار در تأمین بودجه دولت، به دنبال حمایت جدی و تأمین منابع لازم برای بخش خصوصی هستیم.

کد خبر 324211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.