پروژه فشار بر سپاه پاسداران کلید خورد

مقامات ارشد آمریکا: ایالات متحده تجارت را برای سپاه پاسداران دشوار کرده است و بنا دارد کار را از این هم سخت‌تر کند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- به نقل از بی بی سی.  مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، گفته است توافق هسته‌ای نتوانسته رفتار ایران را در منطقه تغییر دهد.این دو در نشستی در یکی از اندیشکده‌های واشنگتن که عمدتا منتقد برجام است سخن‌رانی می‌کردند.

رئیس سی‌آی‌ای روز پنج‌شنبه در این نشست در «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» گفت این تصور که توافق هسته‌ای با ایران «ماجراجویی ایران یا تهدید تروریستی یا سرکشی‌ها آنها را کم می‌کند، حالا بعد از دو سال ثابت شده که اشتباه بوده است».با این حال او گفت که «تا کنون این ماجراجویی‌ها برای ایرانی‌ها خیلی پرهزینه بوده است. باید این هزینه را بالاتر هم ببریم».

 پمپئو که بین اعضای ارشد دولت دونالد ترامپ یکی از تندترین موضع‌گیری‌ها را درباره توافق هسته‌ای ایران دارد، گفت که توافق هسته‌ای، آمریکا را از نظر بازرسی‌ها از تاسیسات ایران در موقعیت بهتری قرار داده است اما به گفته او از نگاه اطلاعاتی «بازرسی‌هایی حتی سرزده‌تر از این لازم است». رئیس سیا هم‌چنین گفت این دیگر «یک راز است که همه می‌دانند» ایران با القاعده در تماس است.

مایک پمپئو گفت در این باره «اتفاق‌نظر عمده‌ای» بین هم‌پیمانان آمریکا وجود دارد که باید«فعالیت‌های تنش‌زای جمهوری اسلامی» را خنثی کرد. به گفته او، هم‌پیمان‌های خارجی آمریکا علاقه دارند اطلاعات کافی درباره ایران به دست بیاورند تا بتوانند دریابند چه اهرم‌هایی دارند تا با کشیدن آنها رفتار ایران تغییر کند. در همین حال ژنرال هربرت مک‌مستر، رئیس شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که ایالات متحده باید شبکه تجاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «افشا» کند. او گفت این تلاش‌ها شامل نهادهای مالی است که به سپاه فرصت می‌دهد از طریق نهادهای ظاهرا قانونی، برنامه‌های خود را پیش ببرند.

این مقام ارشد دولت دونالد ترامپ گفت پیام آمریکا به جامعه تجاری این است که «با سپاه تجارت نکنید. پول به جیب سپاه نریزید. نبرد جنایت‌بار آنها را تقویت نکنید. تهدیدهای آنها را علیه دوستان ما در منطقه، به‌خصوص اسرائیل و البته هم‌چنین عربستان سعودی و دیگران، تقویت نکنید».

آمریکا در همه سال‌های گذشته، ایران را متهم کرده است که «از تروریسم حمایت می‌کند» و هم‌پیمانان ایالات متحده را در منطقه تهدید می‌کند. یک هفته پیش دونالد ترامپ از صدور تاییدیه توافق هسته‌ای ایران برای کنگره خودداری کرد و این اختیار را به کنگره آمریکا داد که اگر تصویب کند، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران برگردد. به این ترتیب کنگره ۶۰ روز فرصت دارد اگر خواست در این باره تصمیمی بگیرد.

طرفین دیگر این توافق، از جمله هم‌پیمانان عمده واشنگتن مانند بریتانیا و آلمان، از آمریکا خواسته‌اند که توافق هسته‌ای را به هم نزند. هم‌زمان با اعلام سیاست جدید دونالد ترامپ درباره ایران، وزارت دارایی آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم‌هایش قرار داد.

کد خبر 324103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.