امشب اورانوس را زیباتر از همیشه ببینید

در شامگاه پنجشنبه ٢٧ مهرماه ٩٦، اورانوس درمقابله با زمین و در صورت فلکی حوت قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این سیاره یخی حدودا ساعت ١٩:٠٥ به ارتفاع ٢١ دوجه بالاتر از افق شرقی می رسد و سپس در ساعت ٢٣:٤٧ ، در بالاترین نقطه آسمان و در ارتفاع ٦٦ درجه از افق جنوبی قرار می گیرد. حدود ساعت  ٤:٣٤ به ٢١ درجه بالاتراز افق غربی خواهد رسید. 

مقابله یک سیاره زمانی رخ می دهد که  سیاره و زمین در یک طرف خورشید به گونه ای قرار داشته باشند که خط واصل ٣ جرم، روی یک خط قرار گیرد.در چنین حالتی سیاره خارجی(دورتر از خورشید نسبت به فاصله خورشید تا زمین) از دید ناظر ایستاده بر روی زمین ، شب هنگام طلوع کرده و به شکل قرص کاملی دیده می شود. در این صورت جرم مذکور در بیشترین درخشندگی خواهد بود و بیشترین زمان در طول یک شب در دید ناظر است. 

در این رویداد اورانوس در فاصله ١٨/٩١ واحد نجومی از زمین واقع شده است و با قدر ٥/٧ در آسمان نمایان است. حتی در نزدیکترین فاصله با زمین، این سیاره را تنها مانند یک ستاره در آسمان، بدون تلسکوپ در آسمانی تاریکتر از شهر، می توان مشاهده کرد! 

 در هفته های بعد اورانوس هرشب ٤ دقیقه زودتر از شب پیش به بالاترین نقطه در آسمان می رسد و به تدریج چندین ماه در آسمان عصرگاهی قابل مشاهده است. 

فرزانه ابطحی، گروه رصدی دختران تیانا وابسته بهمرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان

کد خبر 324041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.