سیاست های شهری کنونی قادر به حل مشکلات نیست

شهردار تهران با بیان اینکه سیاست های شهری کنونی قادر به حل مشکلات نیست گفت: زمان بازنگری در این سیاست ها فرارسیده است.

به گزارش ایمنا به نقل از شهرنوشت،  محمدعلی نجفی در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات مختلف خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

هر فصل یک نشست خبری

نجفی در آغاز این نشست ضمن خیر مقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: امروز پنجاهمین روز شروع کار من به عنوان شهردار تهران است و خوشحال هستم در آغاز پنجاهمین روز کار با اصحاب و ارباب رسانه جلسه دارم.

وی افزود: به جد معتقدم اگر می خواهیم برای مردم ارزش و اهمیت قائل باشیم یکی از اسباب آن، ارزشی است که برای رسانه ها و اصحاب رسانه باید قائل باشیم. بنابراین در این مدت هم در هر فرصتی که امکان داشته در پاسخگویی به سوالات کوتاهی نکردم. در آینده نیز تلاش می کنیم در هر فصل یک نشست فصلی داشته باشیم تا انتقادات و سوالات ها را مطرح کنید و بنده هم پاسخ دهم.

سیاست های شهری زیست پذیری و پایداری شهرها را کاهش داده است

نجفی با بیان اینکه شهر در کنار همه زیبایی ها وظرفیت هایش در معرض تهدید هایی قرار دارد که ایجاب می کند زیست پذیری، پایداری، آسایش و آرامش را به صورت مستمر مورد تحلیل قرار دهیم، گفت: سیاست های شهری در سال های اخیر از یک سو به افزایش داشته های شهری منجر شده و از یک سو زیست پذیری و پایداری شهرها را کاهش داده است. با آنکه دستاوردهایی در زمینه حمل و نقل عمومی و معابری و راه های شهری داشته ایم اما کیفیت اجتماعی و یا تامین منابع مالی پایدار در وضعیت مطلوبی نیست. سیاسیت های شهری طی دهه ها متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده است و به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است. در نتیجه در ارتقای زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشتیم. امروز همه احساسی که به شهر داشتیم این مساله را تایید می کند.

دارایی ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره برداری قرار گرفته است

شهردار تهران ادامه داد: دارایی ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره برداری قرار گرفته است. فضاهای شهری فروخته شده اند منابع آب شهر برای رشد آتی کفایت نمی کنند. در کنار آنها فضای شهر در برابر مسایل طبیعی آسیب پذیر بوده و آسیب های طبیعی رو به گسترش است.

نجفغی با بیان اینکه شهر مجموعه ای از مولفه هایی است که به عنوان یک موجود زنده است، گفت: روابط شهری روی روابط انسان ها تاثیر دارد. بخشی از تنش های که در روابط همشهریان وجود دارد ناشی از مسایل و مشکلاتی است که در شکل گیری شهر وجود دارد.

باید در  سیاست ها بازنگری شود

وی تصریح کرد:سیاست های شهری کنونی قادر به حل مشکلات نیست، زمان بازنگری در این سیاست ها فرارسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست ها ممکن نیست. ما به ایده های برای آیِنده نیاز داریم. ایده ای که در جریان گفت و گوی عمومی بین مردم کارشناسان و مسئولان شکل بگیرد. نقد و ارزیابی سیاست های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد.

نقد و ارزیابی سیاست ها مهم است نه افراد

وی تاکید کرد: مهم نقد و ارزیابی سیاست ها است. البته ارزیابی و نقد عملکرد مدیران هم در جای خودش باید انجام شود. مشکل ما در ارزیابی سیاست های شهری این است که به آن جنبه ای شخصی داده می شود. اگر آقایی این را انجام دهد از نظر ما خوب است و فرد دیگری انجام دهد بد است. متاسفانه فضای سیاسی کشور این گرایش را تشدید می کند که نفد سیاست های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد . نقد مدیریت شهری هویتی شده است. تصور اینکه اگر این فرد و یا آن فرد بیاید شهر دچار مشکل شده و یا مشکلات به تمامی حل می شود تصور واقع بینانه ای نیست.

طرح مصلحت شهر در کنار منافع ملی

شهردار تهران گفت: ما نتوانسته ایم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم. این مفهوم هم قابل نقد و هم قابل توجه است. من مصلحت شهر را در کنار منافع ملی مطرح می کنم یعنی یک بحث منافع ملی داریم که وقتی در حیطه شهر درباره منافع ملی صحبت می کنم نامش مصلحت شهر می شود. شهر محل زندگی همه ما است و جدا از گرایش های سیاسی و اجتماعی به شهر زیست پذیر و پایدار نیاز داریم.

مشارکت گسترده مردم راه حل رفع مشکلات

وی افزود: راه های کوتاه مدت به مشکلات اساسی پیش رو پاسخ نمی دهد. موضوع محیط زیست پایدار و منابع مالی پایدار مسایلی نیست که بتوان در کوتاه مدت برای آن راه حل پیدا کرد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری یکی از مشکلات است.

مدیران شهری باید با توقعات و انتظاراتی روبرو شوند که نمی توانند در کوتاه مدت به آنها پاسخ دهند. موضوع حمل و نقل عمومی شاید خیلی ساده باشد و یک مطالبه عمومی در شهر است اما قطعا یک راه حل کوتاه مدت نمی توان برای آن ارایه داد. برای حل مشکلات تنها راه مشارکت گسترده مردم است. در کنار مطالبی که گفته شد تغییر سیاست ها پیامد هایی دارد که بار آن برای همه گروه ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست.

اتومبیل های لوکس که خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می کنند، باید در تامین این هزینه ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

افرادی که بیشتر از منافع شهر بهره برده اند باید هزینه بیشتری بدهند

 نجفی ادامه داد: بعضی گروه ها از سیاست هایی که در پیش گرفته شده بهره مندی بیشتری دارند. من یک سیاستی در شهر دنبال می کنم و معتقدم کسانی که از رشد شهری در دهه های اخیر بهره مندی بیشتری داشته اند باید سهم بیشتری از این تغییر بر عهده بگیرند. کسانی که با ساختمان های بلند مرتبه خودشان بار بیشتری بر ترافیک اضافه می کنند و یا کسانی که با خودروهای لوکس؛  

وی افزود: به عبارت دیگر اولا هزینه های شهر باید از طریق  مردم تامین شود ثانیا هر کسی که بهره مندی بیشتری داشته است باید هزینه بیشتری را هم برای تامین هزینه های شهر بپذیرد. نتایج نظرسنجی های اخیر  یک نکته بارز دارد. یک باور عمومی در شهر وجود دارد کسانی که برخوردار تر هستند باید در تامین هزینه های شهری سهم بیشتری بر عهده بگیرند. امیدوارم سیاست هایی که اتخاذ می کنیم در جهت قبول این باور عمومی باشد و شهروندان از ما برای اعمال این سیاست ها حمایت کنند.

لزوم نگاه علمی به ترافیک و تکمیل شبکه حمل ونقل عمومی

درادامه جلسه خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان اولین سوال کننده گفت: در برنامه شهردار تهران به مطالبه اصلی شهروندان تهرانی درباره حل معضل ترافیک تهران اشاره شده است، با توجه به نتایج نظرسنجی ایسپا و مرکز مطالعات شهرداری تهران سطر اول مطالبه مردم حل معضل ترافیک و کاهش آلودگی هوا است. در برنامه شهردار تهران برای رفع معضل خودرو محور بودن ترافیک شهر تهران به صراحت افزایش هزینه و کاهش استفاده از خودرو شخصی اشاره شده است. در بسیاری از ابرشهرها برای رفع این معضل سیاست اخذ عوارض سوخت از تردد خودروهای شخصی اجرایی شده است آیا برای شهر تهران می توانیم امیدواریم باشیم این سیاست به عنوان مالیات سبز شهری اجرایی شود؟ که شهردار تهران ر پاسخ اظهار داشت: مساله ترافیک جزو اصلی ترین معضلات شهر تهران است. چهار کار اساسی باید در این زمینه انجام شود یکی توسعه حمل و نقل عمومی به صورت شبکه که اکنون همشهریان می خواهند از حمل و نقل استفاده کنند اما به صورت شبکه ای در نیامده است.

وی ادامه داد: نکته دوم کاستن از سفرهای کاری در شهر تهران از طریق هوشمند سازی است. مخصوصا در خود شهرداری و کارهایی مرتبط با شهرداری تا با پرداختن به دولت الکترونیک مردم کمتر محبور به سفر شوند. اخیرا در دولت گزارش مفصل تری برای تقویت برنامه های هوشمند سازی سیستم های دولتی ارایه شد. جای امیدواری دارد بتوانیم بخشی از سفرهای لاجرم کاری را از شهر تهران کم کنیم که اثر مثبتی روی ترافیک خواهد داشت.

شهردار تهران درباره سومین راهکار اظهارکرد: گران کردن استفاده از حمل و نقل شخصی نیز مهم است. در بسیاری از کلانشهرهای دنیا استفاده از خودروهای شخصی همراه با هزینه هایی است. در تهران چنین چیزی پیش بینی نشده است. در بعضی ساعات پیک ترافیک بزرگراه های تهران ترافیک وحشتناکی دارند. ما طرحی داریم امیدواریم شورای شهر و مجلس نیز از این طرح حمایت کنند. کسی که از وسیله نقلیه شخصی خصوصا در ساعات پیک ترافیک استفاده می کند باید هزینه بیشتری هم بابت همه مواردی که به شهر از آلودگی و ترافیک تحمیل می کند، بپردازد.

وی افزودک نگاه علمی تر به ترافیک باید وجود داشته باشد. در  تهران می توانیم با بعضی از اصلاحات هندسی بخشی از ترافیک را کاهش دهیم. بعضی تغییرات در محل های پر ترافیک شهری و یا میادین پر ترافیک می تواند به میزان زیادی ترافیک را تخفیف دهد . امیدواریم پلیس راهور گروه مشترکی با حمایت علمی دانشگاه ها انجام دهد و این برنامه ها مورد توجه قرار گیرد و هم درباره اصلاحات هندسی معابر و .... به ما کمک کند.

ارائه طرحی جدید توسط شهرداری با کمک وزارت مسکن برای بافت فرسوده؛ به زودی

در ادامه خبرنگار سایت تیتر شهر دو سوال را مطرح کرد؛ اول اینکه قرار بود در دوازده سال گذشته احیای بافت فرسوده به برند شهری برای شهردار قبلی تهران تبدیل شود، البته دولت به عنوان متولی مشکلاتی در ارایه تسهیلات مالی داشت. بافت فرسوده منشا بسیاری از آُسیب های اجتماعی است، شهر تهران 63 محله محروم دارد تا الان برنامه های زیادی از سمت شهرداری مطرح شده برای اینکه بافت فرسوده احیا شود اما هیچ کدام ترتیب اثر داده نشد. به صورت کارشناسی بگویید مشکل بافت فرسوده قرار است چگونه حل شود؟ و دوم اینکه بالاخره با توجه به تغییر و تحولاتی که در روزنامه همشهری صورت می گیرد، تکلیف گروه مجلات و سایر گروه ها چه می شود؟

شهردار پایتخت در پاسخ تصریح کرد: بافت فرسوده یکی از بزرگ ترین مشکلات کلانشهرها است. در گذشته سیاست های مختلفی توسط شهرداری و دولت دنبال شده است که هیچ کدام به صورت کامل موفق نبوده است و هنوز هم با معضلات و مشکلات زیادی در این زمینه روبرو هستیم. از نظر کمیتی هم نتوانسته ایم اهداف کمی که در برنامه های مختلف دولت و شهرداری پیش بینی شده بود را محقق کنیم. به نظرم باید برنامه های جدیدی به کار گرفته شود. ما طرح جدیدی را با کمک وزارت مسکن و شهرسازی تهیه کردیم و امیدوار هستم تا آخر هفته این طرح تکمیل شود. رئیس جمهور هم از شهردار تهران و وزیر محترم خواسته بود طرحی در این زمینه برای 4 سال آیِنده عرضه کنند. اساس این طرح استفاده از توانایی های بخش خصوصی برای نوسازی بافت فرسوده است و اینکه سیستم داینامیکی با استفاده از بخش خصوصی ایجاد کنیم. بخشی را از محل ارزش افزوده ای که برای بخش خصوصی ایجاد می شود، ساماندهی کنیم و این حالت غلطان برای نوسازی بافت فرسوده ایجاد شود. وقتی گزارش خدمت رئیس جمهور اریه شد توضیحات اعلام می شود. جنبه های اجتماعی و فرهنگی بافت فرسوده هم مهم است. یکی از دارایی های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران می تواند همین بافت فرسوده باشد. بنابر این سیاست ها صرفا آن نیست هرجا بافت فرسوده در تهران وجود دارد آن را تخریب کرده و روی آن ساختمان جدید ایجاد کنیم. در بخشی از بافت فرسوده می شود با اصلاح بافت و اقدامات تعمیری و مرمتی به معنی میراث فرهنگی بافت را احیا کنیم.

شهردار پایتخت همچنین با پرداختن به احداث نمایشگاه  شهرآفتاب اظهارکرد: ایده تشکیل نمایشگاه شهر آفتاب در کیلومترها دور از شهر و ایده تشکیل نمایشگاه در دل بافت فرسوده با مرمت بخشی از بافت فرسوده را مقایسه کنید . اینکه مردم و دانشجویان بتوانند در لا به لای بافت فرسوده قدم بزنند و از فضای نمایشگاهی و خرید کتاب و .. استفاده کنند را در نظر بگیرید حتما به این نتیجه می رسید که ایده دوم مطلوب تر است. این ایده خیلی انسانی تر، مردمی تر و فرهنگی تر است.

لزوم توجه به ایده های فرهنگی برای نوسازی بافت فرسوده

وی افزود: در کنار نوسازی بافت فرسوده که باید انجام شود و دولت کمک های زیادی از نظر دادن وام و پرداخت یارانه انجام دهد، باید به ایده های فرهنگی برای مرمت بافت فرسوده و استفاده از بافت فرسوده به عنوان سرمایه های فرهنگی و معنوی توجه کنیم که اکنون گروهی در این زمینه در حال کار کردن هستند.

80درصد مجلات همشهری برگشت می خورند

شهردار تهران در باره سوال دوم نیز گفت: درباره مجلات همشهری اولا بخش زیادی از فعالان رسانه های مکتوب به ما اعتراض داشتند. انتشار مجلات همشهری یک شرایط غیر رقابتی ایجاد کرده بود و همین منجر به وارد آمدن لطمات و صدمات زیادی به بخش خصوصی شده بود. در ثانی در بررسی هایی که درباره مجلات همشهری انجام دادیم یک تعداد از این مجلات زیر 20 درصد مورد استفاده قرار می گرفته است و بالای 80 درصد این مجلات برگشت داده می شده است. در حالی که برای انتشار این مجلات یارانه فراوانی توسط شهرداری پرداخت می شود.

فعلا4مجله همشهری تعطیل می شود

وی ادامه داد: اگر از شهروندان بپرسید از شما عوارض بگیریم و برای مجلاتی با چنین شرایطی هزینه کنیم قطعا آنها هم موافق نیستند. برای اینکه نگاه انسانی را نسبت به همکاران در موسسه همشهری داشته باشیم در حال حاضر تنها 4 عنوان از مجلات و آن هم مواردی که زیر 20 درصد فروش و یا استفاده کننده داشته است را تعطیل می کنیم. در عین حال که معتقدم تعداد دیگری هم باید تعطیل شود اما مدیریت همشهری تا کنون به این نتیجه نرسیده است. هیچ علاقه ای نداریم دوستان مطبوعاتی در همشهری بیکار شوند اما حتما قبول می کنید انتشار مجله ای که اولا مستقیما با ماموریت شهرداری مرتبط نیست و ثانیا تنها ضرر روی دست شهرداری می گذارد کار قابل دفاعی نیست.

 

به گزارش شهرنوشت خبرنگار سایت خبری انتخاب به عنوان سوال کننده بعدی اول درباره دو بخشنامه ضد فساد شهرداری پرسید و سوال دومش درباره انتصابات بود مبنی بر اینکه افرادی که در کنار شما به عنوان مدیران و معاونان در حال فعالیت هستند از حلقه های نزدیک قالیباف و احمدی نژاد هستند. سیاست شما چه خواهد بود برای مدیران؟ این نگرانی وجود دارد که وجود چنین مدیرانی مشکلاتی برای شما ایجاد کند؟

گلایه از سکوت برخی رسانه ها درخصوص بخشنامه های ضدفساد شهردار

محمدعلی نجفی درپاسخ گفت: هر دو بخشنامه یکی از مهم ترین ریشه های فساد را نشانه گرفته در همین مدت آثار مثبتی هر دو بخشنامه داشته است. ممکن است بعضی رسانه ها از نظر سیاسی با ما اختلاف نظر داشته باشند اما همه کسانی که با شهرداری ارتباط  دارند به هر شکلی قبول داشتند این ها دو اقدام مهم ضد فساد در شهرداری بوده است. بعضی رسانه ها و خبرگزاری ها حتی یک اشاره کوتاه هم نکردند که یک حرکت ضد فساد برای مبارزه با ریشه فساد و نه مظاهر فساد در شهرداری اتفاق افتاده است.

برای انتخاب ها نگاه سیاسی ندارم

درباره سوال دوم هم نجفی خاطرنشان کرد: انتصابات من از افرادی نبوده است که نزدیک به قالیباف و احمدی نژاد بوده اند. من 6 معاون انتخاب کرده ام و امروز و یا فردا یک معاون دیگر.4 تا معروف به اصلاح طلبی و سه نفر معتدل متمایل به اصلاح طلبی هستند. در سطوح دیگر نیز انتخاب سیاسی ندارم افرادی را انتخاب می کنم که برنامه ارایه شده به شورای شهر و مردم را قبول داشته باشند و اکثرا هم افرادی هستند که یا اصلاح طلب هستند و یا متمایل به افراد اصلاح طلب هستند. قاعدتا تفاوت اساسی بین برنامه من و برنامه یک اصولگرا وجود دارد. بنابراین طبیعی است افرادی که اصلاح طلب و یا متمایل به اصلاحات هستند انتخاب می شوند.

نمی شود گفت همه مدیران شهرداری طرفداران سیاسی قالیباف و یا احمدی نِژاد بوده اند

وی ادامه داد:  در شهرداری تهران در حال حاضر بر اساس آخرین آماری که داریم بالغ بر 68 هزار کارمندی وجود دارند که هر ماه از شهرداری حقوق می گیرند شامل رسمی قراردادی و پیمانی. حدود 800 نفر مدیر در شهرداری داریم فکر می کنید همه این افراد طرفداران سیاسی قالیباف و یا احمدی نژاد بودند؟ حتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری موارد متعددی از مدیران شهرداری می شناختم که در انتخابات قالیباف رای ندادند چطور فکر می کنید همه این مدیران طرفداران سیاسی قالیباف بودند؟ قالیباف شهردار بود کسی که با ایشان کار می کرده است ارتباط مدیریتی و کاری با ایشان داشته است اما نمی شود گفت همه مدیران شهرداری طرفداران سیاسی قالیباف و یا احمدی نِژاد بوده اند.

باید ترازوی صرفا سیاسی را درباره کار شهرداری تهران کنار بگذاریم

نجفی افزود:  از 9 معاون 7 نفر را عوض کردم. می خواهم افرادی را انتخاب کنم که با برنامه و ملاک های من هماهنگی داشته باشند. ثانیا طرفدار سیاسی آقای قالیباف نبوده باشد، اما در سطوح پائین تر در مدیران کل، شهرداران مناطق و معاونان شهرداران مناطق که شامل 800 نفر می شوند افراد زیادی هستند از نظر صلاحیت سیاسی و مدیریتی و سایر صلاحیت ها کاملا مورد تایید هستند. یکی از ملاک ها و سیاست ها من برای انتخاب مدیران این است که حتی الامکان از بدنه خود شهرداری انتخاب کنم. انتخاب از بیرون شهرداری در صورتی خواهد بود که در آن سطح مدیری در داخل شهرداری پیدا نکنم. الان هم تعداد مدیر اصلاح طلب و مدیران زن و مدیران جوان در تعداد انتصاباتی که تا کنون انجام شده از همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی بیشتر بوده است. بنابر این اصل انتقادی که وارد می شود را قبول ندارم. کلا باید ترازوی صرفا سیاسی را درباره کار شهرداری تهران کنار بگذاریم و با نگاه جدید تر بینش وسیع تر و صعه صدر بیشتری به مساله نگاه کنیم.

نگفته ام دولت به شهرداری بدهی ندارد

در ادامه جلسه خبرنگار خبرگزاری فارس پرسید؛ شما گفتید دولت بدهی به شهرداری ندارد، وقتی رئیس جمهور شما را دعوت کرد خوشحال شدیم که حق شهروندان را می گیرید. توقع داریم به نفع مردم کار کنید نه به نفع دولت. زیرا اسناد و  مدارکی است که دولت 10 هزار میلیارد بدهی دارد.

شهردار پایتخت در پاسخ بیان کرد: نقل قولی که از من شده است که دولت به شهرداری بدهی ندارد، درست نیست. قبل از اینکه به دولت بروم گفتم باید ببینیم شهرداری چقدر از دولت طلب دارد و دولت چقدر از شهردرای طلب دارد. بخشی از مسایل درباره سال 96 است. در بودجه سال 96 ردیف هایی است که متعلق به شهرداری تهران است و سازمان برنامه  وزارت اقتصاد باید پرداخت کنند، اما در شش ماه اول رقم بسیار کمی پرداخت شده است. هفته پیش با نوبخت و وزیر اقتصاد جلسه داشتیم و از آنها قول گرفتیم ردیف های سهم شهرداری برای سال 96 را به طور کامل دریافت کنیم.

48میلیارد تومان سهم امسال شهرداری از محل جرائم راهنمایی و رانندگی

وی ادامه  داد: یکی درآمدهای شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی است که 60درصد آن متعلق به شهر تهران است. در 5 ماهه اول سال حدود 80 میلیارد تومان درآمد بوده است  که 48 میلیارد تومان سهم شهرداری تهران است. در سال 96 امیدواریم دیگر صحبتی از بدهی و طلب با دولت نداشته باشیم. درباره قبل از سال 96 نیز شهرداری ادعای یکسری از مطالبات از دولت را دارد. دولت در مقابل یکسری ادعاهایی دارد و بخشی از موارد شهرداری را قبول ندارد. بحث حقوقی بین دولت و شهرداری وجود دارد که نتیجه رها شده است.

نجفی افزود: در قوانین بودجه سال های قبل ردیف هایی بوده است که گفته است دولت مجاز است مقداری به شهرداری کمک کند. در سالی که آن قانون اجرا می شده است، دولت نداشته است که این رقم را بدهد و یا شهرداری نتوانسته است این رقم را بگیرد. در سال 95 آقای قالیباف می گفت دولت حالا بیاید این ردیف ها را بدهد، اما قانون بودجه یکساله است. وقتی سال تمام می شود احکام قانون بودجه منتفی می شود. اگر در سال 90 این پول را ندادند در سال 95 دیگر نباید این پول را پرداخت کنند. موارد اختلاف بحث های حقوقی جدی است.

کمیته مشترک بین شهرداری، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد برای رفع مشکل بدهی ها

شهردار تهران بابیان اینکه ما کمیته مشترکی بین شهرداری، سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد تشکیل دادیم گفت: ما ادعای خودمان را به صورت کامل گفتیم و دولت هم موارد مورد نظر خودش را گرفته و قرار شده است این کمیته به جمع بندی برسند. اگر قرار باشد شهرداری هر مقدار طلب داشته باشد از سال های قبل را دولت بخواهد بدهد، بعید می دانم دولت امسال با توجه به منابع مالی بتواند پرداخت کند، اما شفاف شدن این مساله اقدام مثبتی است که به نتیجه می رسد. من نه تنها مدافع حقوق شهروندان تهران هستم بلکه در دولت مدافع حقوق همه کسانی هستم که در شهرها به خصوص کلانشهرها زندگی می کنند. امیدوارم بحث بدهی ها و طلب ها طی یکی دو ماه آینده به نقطه مشخصی برسد و مشخص شود دولت چقدر طلب و چقدر بدهی دارد.

بر اساس این گزارش روزنامه شرق از شهردار پایتخت سوال کرد: شاهد بودیم آقای قالیباف موضوعات مالی شهردار قبلی را شخم نزد. درباره شما مطرح شد یکی از شروط شما این بود که در دوره قبلی و عملکرد مالی آن وارد نشوید و جزئیات آن گفته نشود، این صحت دارد؟

حداقل 32 میلیارد تومان هزینه فاقد در دوره احمدی نژاد وجود داشت

نجفی نیز اظهارداشت: از استقبال خبرنگاران نشست مطبوعاتی تشکر می کنم؛ اما اینکه تداعی می شود عملکرد قالیباف به من ارتباطی ندارد، باید بگویم من برای پاسخگویی به مردم تهران این برنامه را تشکیل داده ام. از سال 86 که ما وارد شورای شهر شدیم مساله عملکرد آقای احمدی نژاد را مورد بررسی قرار دادیم. به مواردی از تخلفات جدی برخورد کردیم از جمله برخی پرداخت هایی که در شهرداری به عنوان هزینه فاقد یاد می شود. فاقد هزینه ای که است در بودجه شهرداری پیش بینی نشده باشد اما پرداخت شده باشد. بعضی فاقد ها قابل دفاع است به عنوان مثال پروژه کوچک محلی اجرایی شده بود که قابل دفاع بود. حداقل 32 میلیارد تومان به قیمت سال 82 تا 84 هزینه فاقد در آن دو سال کشف کردیم که گزارش حسابرسی را به چمران رئیس وقت شورا دادیم ایشان تا پایان دوره که شش سال طول کشید، اجازه طرح موضوع در شورای شهر را نداد و جریان اصلاح طلب چون تنها 3 نفر از 15 نفر را تشکیل می داد، نتوانست این موضوع را در دستور کار شورا قرار دهد.

هیچ مرجعی هیچ شرطی برای شهردار شدن من نگذاشته است

وی ادامه  داد: درباره دوره خود بنده نیز من به صراحت عرض می کنم نه تنها از طرف شهرداری و یا مراجع دیگر بلکه از طرف هیچ مرجعی هیچ شرطی برای شهردار شدن من تعیین نشده است. شورای شهر، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و .... هیچ مرجعی شرطی تعیین نکرده است. من به صراحت می گویم اگر هم تعیین می کردند شرط هیچ مرجعی را نمی پذیرفتم. من اعلام کردم داوطلب شهردار شدن نیستم، اگر شورای شهر به این نتیجه برسد که مدیریت شهر تهران از عهده من بر می آید حاضر هستم بپذیرم. کسی که داوطلب هیچ پستی نباشد طبیعی است شرطی نمی پذیرد.

نجفی افزود: اشکالاتی در عملکرد مالی قالیباف وجود دارد که بعضی ممکن است قابل توجیه و دفاع باشد. ممکن است بعضی از این اشکالات مالی قابل دفاع نباشد. اکنون بعضی دستگاه های قضایی و امنیتی  روی عملکرد شهرداری و یکی از معاونان در حال بررسی هستند و وقتی به نتیجه برسند، اعلام می کنند.

مسامحه با هیچ کسی ندارم تخلفات را اعلام می کنم

شهردار تهخران با بیان اینکه هر موردی را که فکر کنم حقوق مردم تهران پایمال شده است و یا منافع عمومی شهر تهران به ناحق مورد استفاده قرار گرفته است پیگیری خواهم کرد، گفت: دیروز هم جلسه ای با مقامات قضایی و امنیتی به صورت محرمانه داشتیم. تقاضای ما این بود که ممکن است بعضی ها مسایلی در تهران داشته باشند و دستگاه قضایی بخواهد برخورد کند، اما روی این مصر هستیم اگر بخشی از منابع و منافع شهر تهران به ناحق به دیگران منتقل شده است باید برگردد.بنابراین بنده مسامحه و رودرباستی با هیچ کسی ندارم.

با دقت و انصاف و عدالت حقوق شهروندان تهرانی را پیگیرم؛مماشات نمی کنم

وی افزود: حرف هایی که تحت عنوان افشاگری مطرح می شود، فضای اخلاقی و ارزشی جامعه را مخدوش می کند چون بخشی از این حرف ها و شایعات درست نیست. کسی که مورد این افشاگری قرار گرفته است تا بخواهد جبران کند ماه ها طول می کشد. حرف های منفی که درباره من گفته می شود به ضرس قاطع می گویم 10 درصدش هم درست نیست. درباره هر کس دیگری هم اگر افشاگری شود ممکن است 10 درصدش هم درست نباشد چون متاسفانه فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه از جهاتی آلوده شده است از این رو اهل افشاگری نیستم. با دقت و رعایت انصاف و عدالت حقوق شهروندان تهرانی را دنبال کرده و در هیج موردی مسامحه و مماشات نخواهم کرد.

درباره انتشار املاک نجومی گفتم منتشر نکنید تا بررسی شود

در ادامه خبرنگار خبرآنلاین سوالش را بدین شرح مطرح کرد؛ دادستان تهران از شما به عنوان کسی که در پرونده املاک نجومی بخشی از اطلاعات را در اختیار خبرنگاران قرار دادید، نام برد. اخیرا اعلام کردید به هیچ سرنخی نرسیدید. نتیجه بررسی ها درباره واگذاری ها به صورت رسمی به کجا رسید؟
شهردار پایتخت هم در پاسخ اظهارکرد: آقای قالیباف در مناظره های معروف از بنده اسمی برد که ایشان در افشای املاک نقش داشت. وقتی بعد از انتخابم به عنوان شهردار برای ایشان توضیح دادم ایشان قانع شد. ما یک جلساتی با عده ای از دوستان اصلاح طلب از جمله چند نفر از اعضای اطلاح طلب شورا داشتیم درباره انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در دوره بعدی در تابستان 95 که یکی از اعضای شورا گزارشی به من داد درباره سوء استفاده در املاک. من دیدم نامه وی خطاب به مدیر کل حوزه ریاست قالیباف است. از ایشان توضیح خواسته شد. من هم آنجا به این عضو شورای شهر گفتم به نظر من چون نامه گزارش نهایی بازرسی کل کشور نیست و سوال کردند و باید توضیحات را بشنویم این را افشا نکنید و اعلام عمومی نکنید اما یک نسخه به من داد و من این نسخه را تنها به دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد ریاست جمهوری فرستادم. بنابراین در افشای گزارش نه تنها نقش نداشتم بلکه توصیه کردم افشا نشود تا جواب مشخص شود، اما همان روز برادر عزیز ما یک نسخه از این گزارش را به آقای یاشار سلطانی داده بود. اصلا من در عمرم ایشان را ندیده بودم. بعد از دو سه روز دیدم در فضای مجازی منتشر شده است. بنابراین بنده موافق انتشار گزارش در آن زمان نبودم و معقتد بودم باید پاسخ شهرداری بیاید و در صورتی که قانع کننده نبود بعد منتشر شود.
بعد از 5 ،6 ماه از آن تاریخ آقای یاشار سلطانی در جلسه ای برای اولین بار من را دید.
وی افزود: ظاهرا قالیباف مشاور خاصی برای پیگیری املاک نجومی و رابط با دستگاه قضایی معرفی کرده بود که تمام مسایل مربوط به املاک را ایشان تعقیب و اطلاعات را به دستگاه قضایی منتقل می کرد. وقتی شهردار شدم گزارش املاک نجومی یکی از مواردی بود که دنبال کردم. از رئیس دفتر قالیباف پرسیدم گزارش چه شد؟ ایشان گفت قالیباف شخصی به طور خاص برای این موضوع انتخاب کرد. ما از آن شخض مورد نظر سوال کردیم که گزارش به کجا رسید اما ایشان به من گزارش نداد تا ده روز پیش شنیدم به عنوان نماینده شهردار با دستگاه قضایی ارتباط داشته است، اما پریروز نامه ای به دادستان نوشتیم که ایشان نماینده ما نیست.

 

تشکیل کمیته ای در کنار سازمان املاک برای بررسی وضعیت املاک نجومی

شهردار پایتخت با اینکه گفتم املاک نجومی برای من هنوز مبهم است، گفت: معتقدم ممکن است بخشی از گزارش منتشر شده ممکن نادرست باشد. بخشی از افراد باید اعاده حیثیت شود اما عده ای هم ممکن است که نامشان در آن لیست نبوده اما از املاک نجومی استفاده کرده اند. بنابراین کمیته ای در کنار سازمان املاک متشکل از سه نفر تشکیل دادیم و از آنها خواسته ایم به واگذاری ها و املاک نجومی بپردازند. املاک نجومی تنها از طریق سازمان املاک شهرداری واگذار نشده است بلکه از طرق دیگری هم بوده است که بعضی از این املاک را به اسم شهردار ی و یا هزینه شهرداری واگذار کرده اند که در آینده توضیح خواهم داد.

به گزارش شهرنوشت خبرنگارایسنا هم دو پرسش داشت اولی باز هم راجع به انتصابات بود و دومی درباره شایعه ممنوع التصویری نجفی به دلیل اینکه تصویری از شهردار در تلویزیون پخش نمی شود که نجفی پاسخ داد: در فضای مجازی در این 50 روز در موارد متعددی اسامی مطرح شد که فردی قرار است یکی از پست های مدیریتی را کسب کند. بعد درباره شخصیت آن فرد نکات منفی مطرح شد بعد شروع کردند به من حمله کردن در حالی که اصل خبر غلط بود حتی در مواردی من اصلا آن فرد مطرح شده را نمی شناختم. پس شایعاتدرباره انتصابات زیاد است. درباره ممنوع التصویری من هم روز پنجشنبه جلسه ای با فرماندهان انتظامی تهران بزرگ داشتیم و بعد مصاحبه ای با تلویزیون داشتم و آن مصاحبه پخش نشد. بعد این شایعه را شنیدیم که تلویزیون بنده را ممنوع التصویر کرده است. دیروز می خواستم در دولت از آقای عسگری بپرسم که اگر ممنوع التصویر هستیم فکری به حال خودمان بکنیم!

 

آینده فروشی در پایتخت

خبرنگار روزنامه شهروند و هفته نامه صدا پرسشی مبنی بر فروش دارایی های شهر تهران مطرح کرد و گفت: به عنوان کسی که 50 روز از استقرارش گذشته است آماری در این زمینه ارایه دهید؟ برآورد مالی چقدر است؟
نجفی نیز بیان کرد: در حال حاضر آماری از دارایی های فروخته شده نداریم. بخشی اشکالی نداشته شهرداری زمینی داشته  و فروخته و تبدیل به احسن کرده است. بخشی اشکال داشته است از جمله دارایی هایی که فیزیکی نبوده است و آینده فروشی تهران بوده است. تراکم هایی که فروخته شده و تبدیل به ساخت و ساز نشده است به شکل هولوگرام و... اشکال داشته است که در این مدت نتوانستیم آمار دقیقی از این تراکم ها به دست بیاوریم. البته یکی از وظایف کمیته تشکیل شده در کنار سازمان املاک تعیین این میزان از تراکم هایی است که پیشاپیش فروخته شده است و تعبیر آینده فروشی برای این موضوع درست است. به طوری که در ماه های آینده هر چه در تهران ساخت و ساز انجام شود عوارضی به ما تعلق نمی گیرد چون از قبل پولش را داده اند و شهرداری درست و یا نادرست هزینه کرده است.

وی ادامه داد: مساله ای که در خیابان پاسداران بود و عده ای اعتراض کردند در بوستانی قرار بوده ساخت و ساز شود. من بررسی کردم آنجا بوستان بوده است و تعدادی درخت شهرداری موقت کاشته بوده است،اما شهرداری در قبال بدهی که به پیمانکار داشته زمین و تراکم روی زمین را به پیمانکار فروخته است. الان حتی اگر بخواهیم تراکم و مجوز را لغو کنیم، مالک شکایت می کند و دستگاه قضایی علیه ما حکم می دهد. برای این موارد باید راه حلی در آینده پیدا کنیم. بعضی از املاکی که فروخته شده است فروشش نادرست بوده است حتی مواردی فروش های انجام شده است که بعدا معلوم شده است در طرح فضای سبز و یا در طرح خدمات شهری بوده است و الان مشکلات داریم. یک عده افرادی داریم که با شهرداری معاملاتی انجام داده اند و الان احساس می کنند سرشان کلاه رفته است و ملکی که فروخته اند شرایطی که در قرار داد نوشته شده را ندارد. شورای شهر مصوبه ای داشت که در 100 روز وضعیت شهر تهران را به شکلی که تحویل گرفتیم احصا کرده و صورت وضعیت شهر را گزارش کنیم. امیدواریم در این مدت این کار انجام شود. شورا 20 روز پیش ان مصوبه را ابلاغ کرده است و از زمان ابلاغ 100 روز فرصت داریم تا شرایطی که شهر تحویل شهرداری تهران در مدیریت جدید شده  را گزارش کنیم .

شهردار تهراندر پاسخ به سوال دیگری درباره انتصابات در شهرداری تهران هم تصریح کرد: من درباره انتصابات مورد هجمه قرار نگرفتم. در شورای شهر نیز بیشتر سوال بود اما نوع طرح در رسانه ها منطبق با واقعیت نبود. هر کسی تصمیم می گیرد ممکن است عده ای موافق و مخالف داشته باشد. درباره دفتر امور شوراها من خودم گفتم مستقیما باید با من کار کنند. سه نفر را به من پیشنهاد دادند و سه هفته طول کشید درباره یک نفر از سه نفر در شورای شهر به توافق برسند. طبیعی است 21 نفر نظرات مختلفی دارند. آنچه به عنوان انتقاد از من گفته شده است را به عنوان هجمه تلقی نمی کنم .

سازمان یادگیرنده در شهرداری ایجاد می کنیم

نجفی افزود: من معتقدم مدیران شهرداری و غیر مدیران شهرداری و مجموعه بزرگ نیروی انسانی که به عنوان یک سرمایه در شهرداری فعالیت می کنند، ظرفیت های بسیار خوبی دارند که باید حتما از آنها استفاده شود. اصلی ترین انتقاد کارکنان شهرداری به مدیریت قبلی این بود که مدیران امیدی برای ارتقا در سیستم مدیریت شهرداری ندارند و احساس می کنند همیشه از بیرون از سیستم کسی که تخصص لازم را ندارد بالای سر آنها قرار می گیرد. من می خواهم این احساس تغییر کرده و فرهنگ سازمانی شهرداری به سمت فرهنگ سازنده تر و پویا تر تبدیل شود و سازمان یادگیرنده در شهرداری ایجاد کنیم.

مدیران حرفه ای به صورت فراخوان در شهرداری انتخاب می شوند

نجفی با بیان اینکه ما مدیران را در شهرداری سه قسمت کرده ایم، گفت: بر اساس طرحی ما یکسری مدیران عالی مثل معاونان شهردار و شهرداران مناطق داریم، یکسری مدیران راهبردی مثل مدیران  کل و روسای سازمان ها داریم و یکسری مدیران حرفه ای داریم. بعد از نهایی شدن این طرح ما برای انتخاب مدیران حرفه ای در شهرداری فراخوان می گذاریم تا کسانی که داوطلب هستند و ویژگی های آن سمت را دارند از طریق سایت شهرداری تقاضا دهند تا در کمیته مورد نظر بررسی شود.  این طرح نه تنها در فرهنگ سازمانی شهرداری موثر است بلکه حتی سیستم دولت و بسیاری از سیستم های اجرایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: طی دو ماه آینده این طرح را اعلام می کنم تا مدیران حرفه ای به صورت فراخوان در شهرداری انتخاب شوند چرا که از میان 800 نفر مدیر در شهرداری تنها حدود 80 نفر مدیران عالی و راهبردی هستند و سایر مدیران را مدیران حرفه ای تشکیل می دهند که بسیاری از آنها سابقه کار و مدیریت در شهرداری دارند. یکی از شرایط مدیران حرفه ای قبول برنامه ای است که از سوی شورا و شهرداری برای اداره شهر تهران مطرح شده است.

انتصاب مشاور شهردار در امور مناسب سازی شهر برای کم توانان تا 10روز آینده

در ادامه روزنامه ایران سپید از بد قوارگی شهر تهران و نبود زیرساخت های لازم برای استفاده کم توانان پرسید که نجفی اظهارکرد: شهر تهران برای عموم شهروندان تهرانی طراحی نشده است و عموم شهروندان از زندگی در شهر لذت نمی برند و آرامش و آسایش کافی در شهر ندارند. یکی از موارد بی توجهی در طراحی شهر تهران و تصمیم گیری های شهری مساله افرادی است که ناتوانایی های جسمی و ما معلولیت رنج می برند. شهر تهران به هیچ عنوان مناسب این افراد نیست و ما از این بابت شرمند ه هستیم. یکی از کارهایی که زمان بر است این است که شهر تهران را به شهر دوستدار اقشار مختلف تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه سه نفر را در این زمینه به من برای انتخاب به عنوان مشاور شهردار در امور مناسب سازی شهر تهران معرفی کرده اند، گفت: بین یک هفته تا 10 روز آینده یکی از آنها را منصوب خواهم کرد. وظیفه اصلی این فرد نیز نگاه به مشکلات و مسایلی است که افراد کم توان، ناتوان و یا معلولان در شهر با آن روبرو هستند و نیز ارائه راه های اصلاح وضعیت شهر تهران به نفع کم توانان.

در پروژه های عمرانی نگاه انسانی کمتر اعمال شده است

به گزارش شهرنوشت سوال خبرنگار فایننشال تایمز درباره پروژه های عمرانی و قرارداد با سپاه بود که نجفی در پاسخ اظهارکرد: شهری مثل تهران را نمی توان بدون پروژه عمرانی پیش برد. ما باید نگاه آینده نگر داشته باشیم و برای نیازهای آینده شهر ساختارهای فیزیکی را فراهم کنیم. نگاه به پروژه های عمرانی تنها به میزان زیادی نگاه فیزیکی و سیویل بوده است و بخش اجتماعی و نگاه انسانی کمتر در پروژه های تهران بوده است.  نمونه بارز پل دو طبقه صدر ست که هزینه زیادی درباره آن شده است. وقتی به آن نگاه می کنید احساس مثبت روانی و انسانی به شما دست نمی دهد. اینکه هزینه این پروژه چقدر دقیق بوده است و چقدر پروژه موثر بوده است، بحث دیگری است. از این به بعد می خواهیم نگاه را تغییر دهیم.
 

 کاهش هزینه ها در بخش عمرانی

وی ادامه داد: قطعا حجم منابعی که شهر تهران در پروژه های عمرانی هزینه کرده است به میزان قبلی نخواهد بود و پروژه های اساسی تر و مورد نیازتر مورد توجه قرار می گیرد. بر این اساس معاون فنی عمرانی که طی یکی، دو روز آینده اعلام می شود یک نگاه فرهنگی متناسب با ساختن شهر دارد و رشته خودش شهرسازی است که می تواند با این نگاه به شهر بنگرد.

پروژه های اصلی تکمیل می شوند

نجفی افزود: پروژه های کوچک را به بخش خصوصی اگر داوطلب اجرا و تکمیل داشته باشند، واگذار کنیم. دیروز هم در شورای معاونان بحث اصلی مساله واگذاری پروژه های کوچک به بخش خصوصی بود. پروژه های اصلی نیز باید تکمیل شود اما یکی از مهم ترین مشکلات ما منابع مالی است. از بهمن ماه سال گذشته تا کنون هیچ منبع مالی جدیدی به آنها تزریق نشده بود. بعضی از آنها متوقف شده بود و به سمت تعطیلی حرکت می کرد. جلسات متعددی داشتیم که بتوانم این پروژه ها را نهایی کنیم. برخی از پروژه ها مثل زیرگذر آرش اسفندیار از پروژه های خوب و تاثیر گذاری است که باید تکمیل شود.
 

همکاری با قرارگاه خاتم به صورت شفاف ادامه پیدا می کند

وی درباره قرار گاه خاتم هم گفت: این قرارگاه طرف شهرداری بوده است و ما از قرارگاه و شرکت هایش با شهرداری راضی هستیم. همین الان براساس صورت وضعیت های تایید شده مقدار زیادی طلب دارند اما کماکان با ما همکاری می کنند. اجرای برخی پروژه ها را به خوبی انجام داده اند اما این همکاری به صورت شفاف ادامه پیدا می کند. توجیه ما این است پروژه ها به جای اینکه به صورت انحصاری به بخشی قرار گیرد به صورت مناقصه عمومی مطرح شود و در قالب رقابتی سالم پیمانکار نهایی معرفی شود.برنامه استفاده از توانایی های قرارگاه برای پروژه های شهرداری ادامه خواهد داشت اما به شکل شفاف تر.

خبرنگار خبرگزاری مهر نیز درباره آمار نیروی انسانی شهرداری و راهکار عملیاتی برای این تعداد زیاد نیرو پرسید و سوال دومش هم درباره توقف روند واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر و منابع جایگزین بود که نجفی در پاسخ بیان کرد: درباره نیروی انسانی گزارش نهایی معاونت توسعه منابع انسانی انتشار عمومی داده می شود. بر اساس آخرین گزارش 68 هزار و 136 نفر به عنوان نیروی انسانی ذکر شده است. بعضی از سازمان ها را در محاسبات و آمار نمی آوردند مثلا سازمان بهشت زهرا(س) که 360 نفر پرسنل دارد که قبلا در آمار آورده نمی شد. یا سازمان ورزش شهردرای تهران که تعدادی نیرو از طریق شرکت هادیان شهر حدود 364 نفر استخدام کرده است که در آمار قبلی گفته نمی شد. عددی که می شود تقریبا روی آن قسم خورد 68 هزار و 136 نفر است. ما یک عده کارکنان شهرداری قراردادی، پیمانی و رسمی داریم که به این ها ماهانه حقوق می دهیم. تعدادی کارگر و کارمند پیمانکاران خدماتی هم داریم که کار رفت و روب شهر، جمع آوری پسماند و... را انجام می دهند. اگر آن کارگران و کارکنان را هم حساب کنیم – البته کادر شهرداری نیستند – ماهانه ما به جانشینی از پیمانکار حقوق آنها را پرداخت می کنیم جمعش 125 هزار نفر می شود اما واقعا این افراد پرسنل شهرداری نیستند.

قصد تعدیل و اخراج نیروهای شهرداری را نداریم

وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که این تعداد پرسنل زیاد است و شهرداری متورم است. ما 16 هزار پرسنل رسمی داریم. این در حالی است که لندن حدود 15 هزار نفر و شیکاگو حدود 28 هزار نفر پرسنل دارد. کنگره ای تحت عنوان C40 در کره وجود دارد که قرار است دو روز دیگر در آن شرکت کنیم از این رو آمار کلانشهر های دنیا را داریم. به هیچ عنوان قصد تعدیل و اخراج نداریم البته اگر کسانی اهل کار نباشند و یا معلوم شود با زد و بند وارد سیستم شده و یا در محل کار نبوده و حقوق می گرفتند حساب آنها جدا است اما باید از سایر کارکنان استفاده بهینه کنیم.

نجفی افزود: بخشی مربوط به واگذاری بخش خصوصی و برون سپاری ها است که می شود تعدادی از پرسنل را همکار پروژه هایی که به بخش خصوصی واگذار می کنیم، به دستگاه های بخش خصوصی واگذار کنیم.

نمایشگاه شهر افتاب و شهروند را به بانک شهر نمی فروشیم؛ احتمال واگذاری بخشی از سهام

شهردار تهران در پاسخ به سوالدوم خبرنگار مهر نیز گفت:30 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری عددی است که ممکن است بیشتر شود. بنیاد تعاون ناجا مدعی است 2 هزار و 400 میلیارد تومان از ما طلب دارد و صورتجلسه ای به امضای شهردار وقت آورده است که ما این را در بدهی ها حساب نکرده بودیم. بدهی که الان می توانیم روی آن قسم بخوریم همان حدود 30 هزار میلیارد تومان است. 18 هزار میلیارد تومان مربوط به بانک ها عمدتا بانک شهر است، حدود 9 هزار میلیارد تومان مربوط به پیمانکارانی است که پروژه های آنها تمام شده است اما پولش را ندادند، قرار بود در مدیریت قبلی شهرداری نمایشگاه شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر واگذار شوند بابت بخشی از این بدهی ها اما روی قیمت توافق نکردند، نهایتا شورای شهر قبلی وارد شد و این واگذاری انجام نشده است. ما برای هر دو مجموعه طرح های جدیدی داریم. اگر بخواهیم به بانک شهر واگذار کنیم کلش را واگذار نخواهیم کرد حاضر هستیم بانک شهر را در نمایشگاه شهر آفتاب و شهروند مشارکت دهیم و بخشی از سهامش را به بانک شهر بفروشیم. کما اینکه دو سه پروژه بزرگ دیگر در شهرداری است که با بانک شهر در حال مذاکره هستیم تا به جای بدهی بانک شهر را در این پروژه ها مشارکت دهیم. اگر بقیه بانک ها هم این پروژه ها را از ما دریافت کنند باید از ما پول دریافت کنند اما بانک شهر به دلیل طلبی که در شهرداری تهران دارد باید بابت طلب های خود رابا این پروژه ها را تهاتر کند.

تاکنون 427مورداز هولوگرام های داده شده بررسی شده است

پرسش خبرگزاری ایلنا درباره تناقض آمارهای اعلام شده بود و گفت، آیا در نظر دارید کمیته ای برای راستی آزمایی تشکیل دهید؟ که شهردارتهران بیان کرد: این تعبیر راستی آزمایی را به این معنی قبول ندارم. در برخی موارد خاص مثل هولوگرام ها ما راستی آزمایی کرده ایم و گفته ایم هر کسی هولوگرام دارد باید در کمیته ای بررسی شود. تا کنون 427 مورد مراجعه کرده اند حدود 200 نفر بررسی شده است برخی مردود شناخته شده و برخی تایید شده است تا طبق ضوابط شهرداری ساخت و ساز شود. مهلت 100 روزه ای که به ماه توسط شورا داده شده است را استفاده می کنیم و در چهارچوب این مهلت کل وضعیت شهرداری که تحویل گرفته ایم را عرضه خواهیم کرد. دوستان رسانه ای می توانند مقایسه کنند آن چیزی که به عنوان وضعیت موجود اعلام می کنیم با آن چیزی که قبلا اعلام شده است.

وی افزود: 30 هزار میلیارد بدهی عدد دقیقی است که طلبکاران اعلام می کنند و تا کنون اسناد و مدارک عرضه کرده اند. حتی بخشی از بدهی ها در این عدد نیست مثل بدهی مورد ادعای بنیاد تعاون ناجا. عددی که معاون فنی و عمرانی شهرداری اعلام کرده 22 هزار و 500 میلیارد تومان به قیمت امسال برای تکمیل این پروژه ها است. اگر این ها را هم بخواهیم به عنوان بدهی در نظر بگیریم که نباید به عنوان بدهی محسوب شود، مجموع بدهی ها 52 هزار و 500 میلیارد تومان می شود.

کارکنان شرکت های پیمانکاری کارکنان شهرداری محسوب نمی شوند

شهردار تهران درباره نیروی انسانی کارکنان پیمانکاران نیز گفت: این توضیح لازم است که  قبلا پیمانکاران با شهرداری قرارداد داشتند تا شهرداری ماهانه یا سه ماه یک بار پول قرار داد را به پیمکانکار می داد. پیمانکار به موقع حقوق افراد را نمی داد اما برای جلوگیری از اجحاف در حق کارگران زحمت کش روندی را در دوره قبل تعیین کردند که حقوق کارگران و پیمکانکاران خدماتی را مستقیم به حساب افراد می ریخته اند و مابه تفاوت را به پیمانکار می داده است. اما آنها کارمند ما نیستند و اگر فردا پیمان و یا قرارداد ما با آنها لغو شود، این کارگران همراه پیمانکاران باید شهرداری را ترک کنند.

یکی از اهداف سفر به کره جذب سرمایه خارجی است

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرگزاری ژاپن درباره سرمایه گذاری خارجی نیز بیان کرد: درباره سرمایه گذاری خارجی یکی از محورهای اصلی نظر من برای تامین منابع بوده است. یکی از ضعف های عمده شهرداری این بوده است که در سال های گذشته به صورت جدی به دنبال تامین منابع از طریق سرمایه گذاری خارجی نبوده است. البته شهرداری استفاده هایی از فاینانس کرده است اما برای سرمایه گذاری خارجی و یا سرمایه مستقیم شهرداری اصلا کاری نکرده است که یکی از ضعف های سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری بوده است.

وی ادامه داد: شهر تهران ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری خارجی دارد. چند طرح بزرگ را در دست بررسی داریم که وقتی طراحی اصلی آن مطرح شد می تواند سرمایه گذاران خارجی را جذب کرده و ارزش افزوده بالایی هم دارد. مسایلی مثل استفاده از پسماند در حوزه های کشاروزی، صنعتی، استفاده از زباله برای تولید برق و... از موضوعاتی است که سرمایه گذاران خارجی می توانند روی آن حساب باز کنند. ژاپن و کشورهای اروپایی و کره کارهای خوبی در این زمینه انجام داده اند. یکی از اهداف سفر به کره معرفی طرح های تهران برای جذب سرمایه خارجی است.

شهردار تهران سپس به مسئله آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: سرمایه گذاری برای برقی کردن موتور سیکلت هاست که سرمایه گذاران می توانند روی آن کار کنند. من نماینده خاصی در این زمینه تعیین کرده‌ام تا با خودروسازان و صنایع ارتباط داشته باشند و وقتی ایده و طرح مشخص شود برای ما فرقی نمی کند سرمایه گذاران داخلی حضرشوند یا خارجی. البته ما باید یک تیم قوی را تجهیز کنیم که به اصول و روش های سرمایه گذاری خارجی آشنایی و وقوف داشته باشند و کار را دنبال کنند.

 

لزوم ارزیابی مراکز بهاران

شهردار تهران در پاسخ به سوال شبکه خبر مبنی بر جمع آوری معتادان متجاهر و انتقال آنان به مراکز بهاران شهرداری و نیز بازگشت معتادان به اعتیاد بعد از ترک بیان کرد: می گویند تنها 7 درصد از معتادان متجاهری که جمع آوری می کنیم بعد از معالجات و آموزش ها از اعتیاد دست می کشند و 93 درصد بر می گردند. این معلوم است یک جای کار اشکال دارد. در روزهای اول مسئولیت در شهرداری تهران جلسه ای با وزیر کار و مسئولان بهزیستی داشتیم. کمیته مشترکی برای کنترل ناهنجاری های مختلف تشکیل دادیم یکی از بخش های آن کمیته پرداختن به معتادان متجاهر و کنترل اعتیاد است. .به نظرم می آید باید تجدید نظر اساسی کنیم اما اینکه چه کاری باید بکنیم الان برنامه روشنی برای این موضوع ندارم. شهرداری در گذشته بخشی از این مراکز را به بخش خصوصی واگذار کرده است که برخی موفق و برخی ناموفق بودند و نیاز به ارزش گذاری دارند. تعدادی سازمان مردم نهاد وارد کار با شهرداری شده اند اما در مواردی بیشتر جنبه مالی داشته است تا حل مشکل. باید ارزیابی مجدد وسیع انجام دهیم و سیستم را برای مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی دوباره بازیابی کنیم.

لزوم تامین درآمدهای پایدار از عوارض ساختمان ها و خودروهای لوکس

به گزارش شهرنوشت خبرنگار روزنامه اعتماد درباره درآمدهای ناپایدار و بودجه های کلان فرهنگی شهر تهران پرسد و گفت: مشخص نیست این منابع کجا هزینه می شود. در تهران با شهری مواجه هستیم که حدود 20 هزار میلیارد تومان بدنه شهرداری بودجه دارد این بودجه را نمی شود از طرق ثابت تامین کرد. شما آیا فکر می کنید می توانید به آن درآمد پایدار برسید؟ و درباره بحث های فرهنگی و اجتماعی که شهرداری در همه موارد حضور دارد چه برنامه ای دارید؟

در ادامه شهردار پایتخت پاسخ داد: درآمدهای ناپایدار شهرداری تهران بیش از 70 درصد درآمدها را تشکیل می دهد. باید فکر جدیدی داشته باشیم و منابع پایدار را تامین کنیم. این کاری نیست که در کوتاه مدت جواب دهد. معتقدم بخشی از آن از منطقه هایی که در شمال تهران قرار دارند و قیمت های بالایی دارند باید تامین شود. در برخی مناطق شمال تهران آپارتمان 50 متری کمتر از 2.5 میلیارد تومان است. این فرد در ماه یک میلیون تومان شارژ آپارتمان پرداخت می کند اما در سال 150 هزار تومان به شهرداری بابت عوارض پرداخت می کند که غیر عادلانه است. بالای محور خیابان انقلاب از هر چند ماشین یک ماشین بالای 150 میلیونی می بینید. این درست است که کسی چنینی ماشینی سوار شود در سال یک ریال عوارض به شهرداری ندهد؟ اگر از باب عدالت محوری به شهر تهران نگاه کنیم باید درآمدهای پایدار را از این طریق تامین کنیم. باید به سمت درآمدهای پایدار برویم البته این قطعا عده ای را ناراحت و ناراضی می کند اما هیچ شکی نیست باید به این سمت حرکت کنیم.

در این 50 روز یک مورد هم تراکم فروشی نداشته ایم

شهردار تهران با پرداختن به عدم تراکم فروشی در این دوره مدیریت شهری تاکید کرد: اگر کسی مدعی است در این 50 روز مدیریت جدید شهری تراکمی خلاف طرح تفصیلی فروخته است و شهرداری پولی گرفته، حتی اگر یک مورد است آن را اعلام کند. ما قول می دهیم مقصر را اعلام عمومی و عزل کنیم. من مطمئن هستم هیچ موردی نیست. جایی در سال قبل تراکم فروختند الان هم طرف بر اساس جواز خود شروع به ساخت و ساز می کند. اگر جلویش را بگیریم شکایت می کند و قطعا به ضرر ما رای می گیرد. اگر جلویش را نگیریم شاهد از دست رفتن منابع و بی قواره تر شدن شهر هستیم باید به آینده نگاه کنیم و اشکالات را برطرف کنیم.

ارائه طرح تفصیلی جدید از سال آینده

نجفی افزود: امسال سال آخر عمر طرح تفصیلی است. کمیته ای زیر نظر معاونت شهرسازی و معماری با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی تشکیل داده ایم تا طرح تفصیلی مورد تجدید نظر قرار گیرد از اول سال براساس طرح تفصیلی جدید عمل می کنیم

وی با بیان اینکه درباره بلند مرتبه سازی درخواست کردیم کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی وارد عمل شوند و ضوابط بلند مرتبه سازی را یکبار برای همیشه تصویب کنند، گفت: امیدواریم تا پایان سال این ضوابط و مناطقی که در آن بلند مرتبه سازی به معنی ساخت و ساز بالای 12 طبقه انجام خواهد شد، مشخص شود.

شهردار تهران با تاکیدبر اینکه در بخش فرهنگی معتقدم سه سیستم مدیریتی باید اعمال کنیم، گفت: یکی مدیریت منابع و استفاده از منابع پایدار است، در کنار آن مدیریت هزینه است که به نظرم وجود نداشته است وهزینه های زیاد غیر قابل دفاع در فعالیت شهرداری به چشم می خورد. مدیریت کنترل نیز در بخش هزینه و منابع باید وجود داشته باشد. کنترل به این معنی است که اگر سیستم نظارتی با خطا مواجه شد، آن را قطع کند و جلویش را بگیرد. ما هر سه را طراحی خواهیم کرد. قبول دارم در بخش فرهنگی هزینه هایی انجام می شود که هیج فایده ای ندارد و راندمانی برای شهر و شهرداری نداشته است. معتقدم به رغم اینکه کارهای خوب فرهنگی انجام شده است اما بخش عمده ای از کارها غیرضروری و با بهره وری پائین بوده است امیدواریم بخشی از این را در بودجه 97 سامان دهیم. درباره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی نیز باید تغییراتی از نظر سیاست ها و مدیریت ها انجام شود تا به سمت بهینه تر کردن در استفاده از منابع فرهنگی شهرداری حرکت کنیم.

با تخلفات به شدت برخورد می کنم

خبرنگار اسکان نیوز نیز پرسشش درباره انگیزه ای برای شکایت از سوی شهرداری درباره تخلفاتی که حق مردم را پایمال کرده است دیده نشده است وشایعاتی مبنی بر انجام یکسری معاملات در انتصابات بود که در پاسخ نجفی گفت: معامله ای مطمئن باشید از هیچ نوعی وجود ندارد. من نه شرطی پذیرفتم و نه می پذیرم. در مسئولیت شهرداری دنبال هیچ هدفی جز خدمت به تهران و نجات تهران از این وضعیت نا بسامان نیستم. یکی از انتقادات و توصیه هایی که به من می شود این است که یک جاهایی شما کوتاه بیایید اما تا کنون زیر بار نرفتم امیدواریم در آینده هم نروم. حتما قصد برخورد با تخلف دارم هر موردی متوجه شدم تخلفی در گذشته صورت گرفته که از نظر مدیریت قابل توجیه نبوده باشد حتما با آن برخورد خواهم کرد . در حال حاضر به اینکه افراد تخلف کرده باشند نرسیده ام اما هم درباره افرادی که قبلا بوده اند و هم منصوب کرده ام اگر با تخلف غیر قابل بخششی روبرو شوم درنگ نمی کنم. در برخورد با آنها نیز موارد متعددی بوده هم در حراست، بازرسی و معاونت مالی و اقتصادی و معاونت منابع انسانی که در همین 50 روز برای آنها نوشته ام، در این مورد یا از طریق هیات رسیدگی به تخلفات و یا دستگاه قضایی شکایت کنید. البته همه مربوط به از بین رفتن منابع شهر نبوده است برخی مربوط به تخلفات اداری حاد بوده است.

وی ادامه داد: از اول فروردین 96 تا زمانی که بنده شهردار شدم 6 هزار نفر از پرسنل پیمانکاران شهرداری داخل سیستم شهرداری آمده اند و به نوعی رسمی شده اند. به نظر من این یک تخلف است. همین امروز به معاونت منابع انسانی گفتم که مدیر کل منابع انسانی باید پرونده اش به تخلفات اداری برود، چون ایشان بازنشسته بوده و باید هیات تخلفات اداری در ریاست جمهوری بررسی کند. هم شکایت کردیم و هم برخورد با تخلفات اما دلیلی برای عمومی کردن آن ندیدیم. البته درباره منابع انسانی تحمیل هایی به شهرداری شده است که در ماه های پایانی شهرداری تهران بوده است.

از دستاورد برجام در پایتخت بهره می بریم

سوال خبرنگار همشهری هم درباره تاثیر برجام در پروژه های شهری بود که نجفی چنین پاسخ داد: برجام به کل کشور کمک کرده است نه تنها شهرداری. شهرداری از ایام بعد از تصویب برجام استفاده ای از برجام نکرده است اما به جد دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی به شکل های مختلف مستقیم، بی.او.تی، فاینانس و ... هستیم .قطعا برجام یک عرصه ای را ایجاد می کند تا راحت تر در مذاکرات با طرف های خارجی آنها را قانع کنیم که سرمایه گذاری در شهرتهران دارای منافع است.

کد خبر 323679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.