حماس و جنبش فتح به توافق رسیدند

رهبر حماس از دستیابی به توافق سیاسی با جنبش فتح با حمایت و میانجیگری دولت مصر خبرداده است.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی-اسماعیل هنیه، رهبر حماس با صدور اطلاعیه‌ای گفته است که مذاکرات این گروه با جنبش فتح، به رهبری محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، به نتیجه رسیده و دو طرف به یک توافق سیاسی دست یافته‌اند.  دور جدید مذاکرات بین دو گروه رقیب فلسطینی از روز سه‌شنبه این هفته در قاهره، پایتخت مصر آغاز شده بود و یک مقام حماس گفته است که توافق به دست آمده بعد از ظهر امروز، پنجشنبه، ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر) در یک نشست خبری در قاهره تشریح خواهد شد.

جنبش فتح، که گروه اصلی در سازمان آزادیبخش فلسطین است و قدرت اصلی در تشکیلات خودگردان فلسطینی محسوب می‌شود، هنوز به اطلاعیه حماس واکنشی نشان نداده است. در پی درگیری بین نیروهای حماس و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در سال ۲۰۰۷، ماموران تشکیلات خودگردان، از نوار غزه اخراج شدند و این بخش از سرزمین‌های فلسطینی تحت حاکمیت حماس قرار گرفت. ماه گذشته، اسماعیل هنیه گفت که در توافقی که با میانجیگری مصر به دست آمده، این گروه آمادگی دارد تا اداره امور غزه را به تشکیلات خودگردان بسپارد و به این ترتیب، وحدت دوباره سرزمین‌های فلسطینی تحت یک دولت واحد احیا شود.

اسماعیل هنیه و وزیر اطلاعات مصر در قاهره

رهبر حماس در بیانیه خود گفته است که «سحرگاه روز پنجشنبه، فتح و حماس براساس حمایت سخاوتمندانه دولت مصر به یک توافق مهم دست یافتند». گفته می‌شود که طرح مصرشامل همکاری دو گروه و تشکیل یک دولت آشتی ملی براساس توافق فتح و حماس در سال ۲۰۱۴ میلادی بود که هرگز به اجرا در نیامد و حماس همچنان نوار غزه را به طور مستقل در اختیار خود داشت.

در مقطع کنونی، عوامل متعددی فتح و حماس را به این نتیجه سوق داده است که به سمت آشتی ملی و ایجاد دولت وحدت ملی حرکت کنند. هر دو گروه دلایل و شرایط محیطی خاص خود را برای اتخاذ این رویکرد دارند، اما آن چه به عنوان عامل سرعت بخش پیگیری این رویکرد می توان از آن نام برد، شکست دور تازه گفتگوهای سازش میان سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) ورژیم صهیونیستی وکارشکنی‌های این رژیم دراین زمینه است. حماس  نیز بیشتربه دلایل داخلی وفشارهای سیاسی-اقتصادی که ازجانب مصر و رژیم صهیونیستی برآن وارد می‌شود، به سمت تعدیل نگاه خود حرکت کرده است. حماس در نوار غزه به خاطر اوضاع داخلی و منطقه ای با بحران مالی دست و پنجه نرم می کند. وضعیت نابسامان حماس سبب شده است تا این جنبش توان مدیریت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه را نداشته باشد. 

پس از برکناری «محمد مرسی» رییس جمهوری مصر و دشمنی بسیاری از کشورهای عربی با گروه اخوان المسلمین، حماس بیش از پیش در تنگنا قرار گرفت. نظامیان مصری تاکنون نزدیک به 90 درصد از تونل هایی که حلقه ارتباط نوار غزه و صحرای سینا بودند، خراب کرده اند. این تونل ها شریان حیات اقتصادی ساکنان نوار غزه به شمار می رفتند. تخریب تونل ها بر فعالیت های اقتصادی در باریکه غزه تاثیر زیادی گذاشته و باعث بالا رفتن آمار بیکاری در این منطقه شده است. 

کد خبر 323052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.