بازنگری و بروز رسانی سند ملی آب استان اصفهان

استاندار اصفهان از تصویب کلیت بازنگری و بروز رسانی سند ملی آب استان همچون هواشناسی و اقلیم، خاک، گیاه، آب و پایگاه داده ها خبر داد و گفت: این طرح به صورت نهایی در کمیسیون برنامه ریزی استان به تصویب خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا رسول زرگرپور در جلسه کمیسیون ماده ۱۱ استان (قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی) پس از ارائه گزارش بازنگری و بروز رسانی سند ملی آب (شامل پروژه های هواشناسی و اقلیم، خاک، گیاه، آب و پایگاه داده ها)، اظهار داشت: خوشبختانه در اصفهان این کار مطالعاتی صورت گرفته که در نوع خود مفید و موثر است.

وی با بیان اینکه روش های علمی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است، افزود: این مطالعات می تواند مورد استناد قرار گیرد.

استاندار اصفهان با اشاره به مد نظر قرار گرفتن تنوع اقلیم در شهرستان ها، تاکید کرد: این طرح باید در یک مرجع رسمی و بالا دستی استان به تایید برسد.

وی افزود: بازنگری و به روزرسانی سند ملی آب و مطالعات صورت گرفته در این خصوص می تواند در تعیین و بهینه کردن الگوی کشت مناطق مختلف استان کمک کند.

زرگرپور با تایید کلیت این طرح، اظهار داشت: جزئیات این طرح باید در کارگروه آمایش سرزمین به تصویب برسد و در شورای برنامه ریزی نهایی خواهد شد.

وی افزود: عدم برآورد صحیح مقدار آب مورد نیاز گیاهان منجر به هدر رفت آب، عدم دستیابی به پتانسیل عملکرد مطلوب، کاهش پتانسیل تولید، تخریب منابع خاک در اثر آبیاری زیاد و یا شور شدن خاک ها در اثر کم آبی خواهد شد.

استانداراصفهان با بیان اینکه الگوی کشت باید در ۶ ماه ارائه شود، اظهار داشت: مرکز تحقیقات آب دانشگاه صنعتی با مرکز تحقیقات جهادکشاورزی به صورت مشترک، در یک فاصله ی زمانی مشخص، مدیریت مصرف را تعیین کنند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت خشکسالی در بخشی از باغات سمیرم و بررسی راهکارهای موقت و اساسی تامین آب، بیان داشت: مقرر شده بود که با راهکارهای موقت و راهکارهای اساسی، حفرچاه موقت، پمپاژ موقت، توزیع لوله های مورد نیاز و آبرسانی سیار در صورت لزوم، تلاش شود درختی در سمیرم خشک نشود.

زرگرپور با تاکید بر اینکه باید در مناطقی از این شهرستان که کم آبی مستمر وجود دارد، برنامه تامین آب در نظر گرفته شود، افزود: سه میلیارد تومان اعتبار برای طرح های کوتاه مدت شهرستان سمیرم در نظر گرفته خواهد شد.

کد خبر 322864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.