ضرورت همخوانی نمای شهر با معماری اصفهان

نمای یک ساختمان در نگاه اول بیانگر سلیقه شخصی سازندگان آن است اما به نوعی یک منظر عمومی است که همه شهروندان عمری باید آنها را ملاحظه و گاهی تحمل کنند، بنابراین باید با شرایط و سبک معماری اصفهان همخوانی داشته باشد.

به گزارش ایمنا، چند سالی است که خانه های حیاط دار و ویلایی جای خود را به ساختمان های بلند و سربه فلک کشیده در شهرها داده اند و حالا دیگر در کمتر محله ای از خانه های پنج در و قدیمی خبری هست. امروزه بسیار اتفاق افتاده است که با دیدن نمای یک ساختمان یا مکان، احساسات متفاوتی داشته باشیم. احساس تحسین یا احساس مصونیت و اطمینان و یا حتی حقارت. در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری ایران، شهرداری مسئول مستقیم نظارت، کنترل و هدایت توسعه فضایی شهرها در چارچوب قانون و در راستای اهداف و راهبردهای طرح‌های توسعه شهری(جامع، تفصیلی و هادی) است و نقش مهمی در ساماندهی فضایی شهرها بر عهده دارد. در این بین اهمیت تحقق و پایداری نظام مدیریت سیما و منظر شهری به منظور ایجاد نظم و توازن در فضاهای شهری دارای اهمیت ویژه‌ای است.

شهرداری‌ها دارای اختیار نظارت بر طرز استفاده از اراضی داخل محدوده و حریم شهر از جمله تعیین تعداد طبقات و ارتفاع و نماسازی وکیفیت ساختمان‌ها براساس نقشه جامع شهر و منطقه‌بندی آن با رعایت ضوابط و معیارهایی که از طرف شورای عالی شهرسازی تعیین و وسیله وزارت‌کشور ابلاغ خواهد شد، هستند و با استفاده از اختیارات فوق مکلف به مراقبت در رشد متناسب و موزون شهرها و تأمین تسهیلات لازم برای زندگی‌ اجتماعی خواهند بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در همین رابطه اظهار می کند: نمای هر ساختمانی که پروانه برای آن صادر می شود، در کمیته سیما و منظر شهری باید مطرح شده و مصوبه بگیرد، نما باید با ضوابط مطابقت داشته باشد و مهندس ناظر نیز به معماری ساختمان و نقشه نمای مصوب دقت و مراقبت لازم را داشته باشد.

سید جمال الدین صمصام شریعت ادامه می دهد: در صورت بروز تخلف، مراتب به کمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان ارجاع و رأی تخریب برای نمای ساخته شده، صادر می شود.

وی با اعلام اینکه ۷۰ درصد جنس نمای ساختمانها باید از آجر باشد، تاکید میکند: نماهایی که با سبکهای رومی ساخته شده یا مطابق با ضوابط طرح های تفصیلی نیستند، یا مربوط به پروانه هایی است که از ۸ سال به قبل اخذ شده و یا تخلف در نماسازی به شمار می رود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ضوابط مصوب باید توسط سازندگان و مهندسان ناظر مطالعه و مد نظر قرار گیرد، می گوید: نمای هر ساختمان، به نوعی یک منظر عمومی است که همه شهروندان عمری باید آنها را ملاحظه و گاهی تحمل کنند، بنابراین باید با شرایط و سبک معماری اصفهان همخوانی داشته باشد.

امروزه یکی از معضلات بزرگ در منظر شهری نمای ساختمان های بزرگ و کوچکی است که افق دید ساکنان شهر را به واسطه ترکیبات ناهماهنگ در رنگ و جنس مصالح مختلف می سازند.

آجر باید در نماهای شهری اصفهان غالب باشد

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایده ها و طرح های مختلف طراحان باید با سیما و منظر شهری اصفهان هماهنگ باشد، می گوید: پروژه های سیما و منظر شهری را بخش خصوصی و عمومی در سطح شهر اجرا می کنند و نمای پروژه ها از طریق این اداره بررسی می شود.

محمد عقیلی ادامه می دهد: نمای ساختمان ها گرچه مالکیت خصوصی دارند اما جزء مشاعات شهری به شمار می روند و باید از آلودگی تصویری دور باشند و ضوابط بالادست مربوط به آنها که در طرح تفصیلی آمده، رعایت شود؛ به منظور یکپارچه سازی نمای شهری باید آجر در نماهای شهری اصفهان غالب باشد.

وی با اعلام اینکه در طول سال بیش از ۵۰۰ پروژه نماسازی در کمیته تخصصی نما و منظر شهری بررسی و تصویب می شود، یادآور می شود: مهمترین شاخصه های طراحی یک نمای خوب شامل شناسنامه معماری اصفهان، شناخت و درک مکان، ترکیب هنر با مهندسی معماری، پیروی از مفاد پروانه ساختمان و یا طرح معماری مورد تأیید و همچنین طراحی مدرن با پشتوانه سنت معماری اصفهان است.

با این وجود امروزه نمای ساختمان‌هایی که در سرتاسر شهر می‌بینیم، تحت‌تأثیر سلیقه‌های شخصی است. این سلیقه‌ها هم می‌تواند نقطه قوت باشد، هم نقطه ضعف. درباره معماری یک بنا می‌توان به سلیقه رفتار کرد اما وقتی درباره فضاهای عمومی صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که جامعه نوعی حق برگردن شهر دارد که باید ادا شود.

یعنی ممکن است که سازنده‌ به‌دلیل مسائل اقتصادی و یا نداشتن دانش کافی، نتواند ساختمانی را به شکل اصولی بسازد که در این صورت دستگاه‌های اجرایی باید وارد عمل بشوند. بنابراین پیشنهاد می شود کمیته‌های نما در شهرداری های مناطق و نظارت بر پروژه‌های ساختمانی تشکیل شود تا هم مردم نسبت به اهمیت استفاده از نماهای ایرانی و اسلامی تا حد زیادی آگاه شوند و هم ابزاری قدرتمند در دست مدیریت شهری باشد تا به کمک آن از هرج و مرج موجود در جلوه شهر جلوگیری کند.

کد خبر 322776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.