"مارینر ۴"؛ نخستین کاوشگر مریخ ساخته بشر/ گلخانه ای برای پرورش گیاهان در فضا ساخته می شود

بشتر افراد از رفتن به سفر استقبال می کنند، به خصوص اگر مقصد جایی باشد که تا کنون ندیده باشند، اما اگر این سفر یک مسافرت بی بازگشت به سیاره مریخ باشد ممکن است موضوع به تهدیدی برای سلامتی منجر شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و بر اساس اعلام یکی از مقامات ناسا، برنامه ارسال انسان به مریخ این آژانس فضایی شامل دو مرحله اصلی مرحله اول یک سال اقامت در ماه و سپس آغاز سفر به سمت مریخ خواهد بود.

بر این اساس قرار است ۴ فضانورد توسط یک سفینه به قمر زمین فرستاده شوند تا در آنجا یک سکونتگاه انسانی برای اقامت یک ساله فضایی بنا کنند. این سکونتگاه شامل محل استراحت، یک آزمایشگاه، منبع تولید انرژی و محلی برای ورود و خروج خودروهای ماه نورد خواهد بود.

این سفر در فاصله سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۶ به انجام خواهد رسید. همچنین فاز دوم سفر به مریخ نیز از سال ۲۰۲۷ آغاز می شود. در این مرحله سفینه انتقال دهنده اصلی به کمک یک راکت غول پیکر از زمین پرتاب می شود تا در مدار ماه چهار فضانورد ساکن آن را سوار کرده و در حدود سال ۲۰۳۰ به سمت سیاره سرخ راهی شود.

در این گزارش به بررسی سفر نخستین کاوشگر ساخته بشر به مریخ پرداخته و در ادامه به چالش تامین غذای فضانوردان در سیاره سرخ و راه حلی برای برطرف کردن دلتنگی های مریخ نوردان می پردازیم:

سفر نخستین کاوشگر ساخته بشر به مریخ

"مارینر ۴" به عنوان اولین فضاپیمای موفق در سال ۱۹۶۴ از نزدیکی مریخ عبور کرد و به ارسال عکس از سطح سیاره سرخ پرداخت. برنامه فضایی مارینر یا برنامه مارینر نام یک مجموعه از فضاپیماهای آمریکایی است که بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۳ با هدف مطالعه سیاره های تیر، ناهید (زهره) و مریخ به فضا پرتاب شدند.

هفت فروند از این فضاپیماها با نام‌های مارینر ٬۲ ٬۴ ٬۵ ٬۶ ٬۷ ۹ و ۱۰ مأموریت خود را با موفقیت به انجام رساندند. بعد از چند تلاش و شکست تیم فضایی شوروی، ناسا،‌ سازمان فضایی آمریکا،‌ موفق شد سفینه مارینر ۴ را به سمت مریخ ارسال کند که برای نخستین‌بار عکس‌هایی از فاصله نزدیک تری از این سیاره به زمین ارسال کرد.

این پروژه آغاز عصر کاوش در سیاره سرخ بود. بعد از موفقیت ناسا، سفینه‌های مریخ ۲ و مریخ ۳ که از سوی شوروی به فضا ارسال شده بودند، با موفقیت وارد مدار مریخ شدند و چند بار به دور این سیاره چرخیدند.

همچنین یک کاوشگر که به سفینه مریخ ۳ متصل بود با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد اما تنها پس از چند ثانیه تماس آن با سفینه قطع شد. به این ترتیب عصر اکتشافات فضایی در سیاره سرخ آغاز شد.

ساخت گلخانه ای متنوعی برای پرورش انواع گیاهان

یکی از بزرگ ترین مشکلات پیش روی انسان در صورتی که بالاخره قدم روی کره مریخ بگذارد، تأمین غذاست. فضاپیماها نمی توانند غذای کافی را با خود به این سیاره حمل کنند و البته بسیاری از گیاهان نیز در اقلیم مریخ دوام نمی آورند. دانشمندان ناسا در مرکز فضایی کندی (Kennedy) با همکاری دانشگاه آریزونا برای غلبه بر این مسئله، نوعی گلخانه بادی استوانه ای را پیشنهاد داده اند.

نمونه اولیه این سازه در قالب پروژه "گلخانه ماه -مریخ" با عبارت "سیستم محافظ زندگی همراه با احیای زیستی" توصیف شده است که می تواند محیط زمین را شبیه سازی کند و گیاهان را در فضای خارج از کره خاکی رشد دهد.

در این دستگاه، دی اکسید کربن حاصل از تنفس فضانوردان به داخل گلخانه هدایت شده و در مقابل، اکسیژن تولید شده توسط گیاهان به محل اقامت سرنشینان هدایت خواهد شد .برای آبیاری گیاهان، از آب اکسیژنه همراه با مواد مغذی مناسب استفاده می شود که در قسمت ریشه گیاهان جریان می یابد و پسماند آن نیز دوباره وارد چرخه می شود.

هدف ناسا این است که گلخانه های متنوعی برای پرورش انواع و اقسام گیاهان بسازد تا در مواقع لزوم، در اختیار فضانوردان قرار گیرند. در حال حاضر دانشمندان به توسعه مدل های کامپیوتری برای انجام تست های بیشتر و کنترل محیط گلخانه مشغول هستند.

استفاده از واقعیت مجازی برای رفع دلتنگی های مریخ نوردان

فضانوردانی که برای تحقیقات به سیاره مریخ فرستاده می شوند، بدون تردید مرحله ای از خلاء و تنهایی را تجربه خواهند کرد که هیچ بشری توانایی درک آن را ندارد.

این در حالی است که سازمان ناسا، سازمان فناوری های هوشمند امریکا و شرکت فعال در حوزه واقعیت مجازی 8i با همکاری یکدیگر قصد دارند با فراهم آوری بسترهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به رفع احساس تنهایی، دلتنگی، سکوت مطلق و یکنواختی ماموریت های مربوط به سیاره مریخ بپردازند.

 هدف اصلی این رویکرد اعلان پیام های روحیه بخش و اتصال به خانواده و هم نوعان است تا به نحوی دلیل این چالش بهتر درک شود. سخنرانی ها و ویدیوهای الهام بخش فضانوردانی مانند Buzz Aldrin و موسیقی های شنیدنی Reggie Watts از جمله اولین محتواهای واقعیت مجازی مریخ نوردان خواهد بود.

کد خبر 322707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.