زعفران؛ گل سلامتی/ در مصرف این چاشنی جادویی دقت کنید

زعفران خواص ضد سرطانی دارد و به عنوان یک داروی ضد تومور و جمع کننده رادیکال های آزاد عمل می‌کند این درحالی است که باید در مصرف این ادویه دقت داشت؛ مصرف بیش از یک و نیم گرم این ماده غذایی مسمومیت ایجاد می کند.

متخصص طب سنتی و پژوهشگر موسسه طب الصادق دانشگاه آزاد خوراسگان در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص گیاه زعفران گفت: زعفران گل سلامتی است و ارزشمندترین رستنی ایران به حساب می آید. این در حالی است که در طب سنتی زعفران به عنوان قاعده آور، اشتهاآور شیرافزا، ضد یرقان، تقویت  کننده عصاب و روان و رفع دندان درد کاربرد دارد.

دکتر بهنام یوسفیان در ادامه بیان کرد: زعفران ویژگی سرخوشی داشته و در شرکت های دارویی اروپایی برای داروی ضدافسردگی مصرف می شود. کروسین و سافرنال موجود در زعفران منجربه افزایش مقدارسرتونین وکاهش علایم افسردگی می شود.

وی خاطرنشان کرد: رادیکال های آزاد سبب اکسیداسیون اسیدهای چرب وآسیب به غشاء سلولی اسپرم ومحتوای ژنتیکی آن شده و در نتیجه سبب مختل شدن تحرک اسپرم و آسیب به DNA شده و در نتیجه منجربه لقاح ضعیف می شود. این در حالی است که کارتنویید موجود در زعفران از اکسیداسیون اسیدهای چرب درغشاجلوگیری کرده و سبب افزایش تحرک و بهبود مورفولوژی اسپرم می شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: زعفران بامحدود سازی سنتز DNA و  RNA  درسلول های سرطانی، از طریق فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیبات خود در پیشگیری و بهبود سرطان کمک می کند.

وی در ادامه بیان داشت: دمنوش زعفران نشاط آورو آرام بخش بوده وبه بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین این چاشنی خوش طعم مدر بوده و برای شستشوی کلیه و مثانه مفید است.

وی افزود: تسهیل در هضم غذا، رفع نفخ معده ،ضد اسپاسم بودن، تقویت کننده حافظه، تسهیل گردش خون و خون سازی  از فواید دیگر زعفران است. البته باید دانست مصرف بیش از یک و نیم گرم این ماده غذایی ایجاد مسمومیت می کند. بنابراین زنان باید درزمان حاملگی و شیردهی از زعفران به مقدار کم استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: زعفران برای گرم مزاجان ایجاد سردرد، تضعیف کبد، شادی دیوانه وار و حتی سکته می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، زعفران گیاهی است چند ساله و دارای پیاز است که قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن محسوب می شود.

 زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران به دست می آید. این چاشنی جادویی زعفران موجب کاهش چربی و کلسترول خون می شود. همچنین زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است.

علاوه بر این از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماریهای پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم ، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.

کد خبر 322705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.