"درخت سرو"، رمز پرواز نخستین فضانورد جهان

هفته جهانی فضا، شعار این هفته را در سال ۲۰۱۷ "کاوش جهان های تازه در فضا" انتخاب کرده است تا گروه‌های مختلف در سراسر جهان، در راستای هدفی مشترک مشغول فعالیت شوند.

به گزارش سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا هم‌زمان با آغاز هفته‌ فضا، هر سال انجمن هفته جهانی فضا (WSWA) موضوعی را برای هفته جهانی فضا انتخاب می‌کند تا تمام فعالیت ها و رویدادهای صورت گرفته در جهان را در این هفته، پیرامون این شعار برنامه‌ریزی کند. این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال ۲۰۱۷ را "کشف جهان‌های تازه در فضا" اعلام کرده است.

سازمان ملل و مسئولان انجمن هفته جهانی فضا، از تمامی گروه‌ها و تشکل‌ها در سراسر جهان خواسته‌اند تا در این هفته با اجرای برنامه‌های مختلف، مانند برگزاری همایش‌های و نمایشگاه‌های فضایی، اجرای مسابقات علمی و یا هر کاری که بتواند نظر جوانان را به دانش فناوری فضایی جلب کند، انجام دهند.

به گفته دکتر "تی امبی آگاناباجانت"، مدیر اجرایی انجمن هفته جهانی فضا " موضوع امسال مشاجراتی را در خصوص اکتشافات آینده ما بر  روی ماه، مریخ یا حتی فراتر از آن ایجاد خواهد کرد و این موضوع الهام بخش سازمان‌دهندگان رویدادهای فضایی خواهد شد تا رویدادهای مهیج اکتشافات فضایی را در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، باشگاه‌های نجوم، شرکتها و حتی موزه ها سامان دهی کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فضایی ایران، مراسم هفته جهانی فضا در سال ۱۳۹۶ راه‌هایی را برای بهبود دانش و آگاهی گسترده مردم از مزایای انکارنکردنی فناوری فضایی و کاربردهای آن باز خواهد کرد. این موضوع همچنین نشان می‌دهد که ظرفیت اکتشافات ما پایانی ندارد و آسمان، محدودیتی برای خیل عظیم مشتاقان کشفیات فضایی ایجاد نمی‌کند.

شعارهای هفته جهانی فضا از ابتدا تا سال ۲۰۱۷ میلادی

هدف از اختصاص دادن شعار هفته جهانی فضا همسو کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در سراسر جهان، در راستای هدفی مشترک است. شعارهای این هفته از  ابتدا تا کنون شامل موارد زیر است:

سال ۲۰۰۰: آغاز هزاره فضایی

سال ۲۰۰۱: الهام از فضا

سال ۲۰۰۲: فضا و زندگی روزمره

سال ۲۰۰۳: فضا؛ افقی فراتر از زمین

سال ۲۰۰۴: فضا برای توسعه پایدار

سال ۲۰۰۵: اکتشاف و تخیل

سال ۲۰۰۶: فضا برای نجات زندگی

سال ۲۰۰۷: پنجاه سال در فضا

سال ۲۰۰۸: کاوش در جهان

سال ۲۰۰۹: فضا برای آموزش

سال ۲۰۱۰: اسرار جهان هستی

سال ۲۰۱۱: پنجاه سال انسان در فضا

سال ۲۰۱۲: فضا برای ایمنی و امنیت انسان‌ها

سال ۲۰۱۳: کاوش مریخ، شناخت زمین

سال ۲۰۱۴: فضا؛ راهنمای راه

سال ۲۰۱۵: اکتشاف

سال ۲۰۱۶: سنجش از دور؛ توانمندسازی آینده

"یوری الکسی‌یویچ گاگارین"، نخستین فضانورد جهان

یوری الکسی‌یویچ گاگارین فضانورد روسی و نخستین فضانورد جهان بود. یوری گاگارین در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی توسط فضاپیمای وُستوک-۱ به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور به طور کامل پیمود.

یکی از دغدغه‌های دولتمردان و مسئولین سازمان فضایی شوروی، انتخاب تاریخی مناسب برای نخستین سفر فضایی بود. بر اساس اطلاعات کسب شده، مقامات شوروی گمان برده بودند که برنامه اولین سفر فضایی آمریکا در روز ۲۰ آوریل ۱۹۶۱ اجرا می‌شود.

 آنان مصمم بودند فضانورد خود را قبل از آن تاریخ به فضا بفرستند. اما در عمل، اولین فضانورد آمریکایی تا یک ماه بعد از آن تاریخ پرواز نکرد. همچنین تا روزهای پیش از پرواز، شش عضو منتخب در گروه مورد آزمایش‌های دشواری قرار گرفتند تا استقامت جسمی و روانی آنها آشکار شود.

روز ۸ آوریل یعنی تنها چند روز پیش از پرواز فضایی، یوری گاگارین به عنوان نامزد اصلی پرواز گزینش شد. گرمان تیتوف به عنوان فضانورد ذخیره تعیین شد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی برای گاگارین، بتواند به جای او پرواز کند.

"درخت سرو"، رمز پرواز یوری الکسی‌یویچ گاگارین

تا پیش از پرواز گاگارین، هیچ انسانی به فضا نرفته، خارج از جو زمین و در شرایط بی‌وزنی قرار نگرفته بود. پزشکان و روان شناسان با ورود به مدار زمین و قرار گرفتن در بی‌وزنی از یک سو، و مشاهده فضای بی کران و کره زمین از سوی دیگر، تعادل روانی خود را از دست داده و دست به اقدامات غیرقابل پیش‌بینی بزند.

به همین دلیل فضاپیمای وستوک-۱ به گونه‌ای ساخته شده بود که تمام پرواز را به طور خودکار انجام دهد. یوری گاگارین در ساعت شش و هفت دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به وقت مسکو، از پایگاه فضایی بایکونور با فضاپیمای وستوک-۱ و با رمز پرواز "درخت سرو" به عنوان نخستین فضانورد جهان به مدار زمین پرواز کرد. وی پس از ۱۰۸ دقیقه پرواز و یک دور گردش کامل در مدار زمین، در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی شهر انگلس در منطقه ساراتوف فرود آمد.

کد خبر 322355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.