تولید محتوا حلقه مفقوده حوزه در فضای مجازی

لنجان_سرپرست شهرداری باغبادران گفت: مشکلی که امروزه در جوامع مختلف در حال بروز است و جامعه ما هم از آن مستثنی نیست، فراگیر شدن یک دفعه ای شبکه های اجتماعی بین مردم است که سبب تضعیف هویت ملی و انسجام اجتماعی می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، اردشیر محمدی در نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی با محوریت تأثیر شبکه‌های مجازی بر سبک زندگی، اظهار کرد: جهانی شدن و فناوری های رسانه ای همراه با آن، که اصلی ترین نمودهای آن اینترنت وشبکه های پخش مستقیم ماهواره ای است،اَشکال جدیدی از مصرف و سبک زندگی را بوجود آورده اند.

وی افزود: مخاطبان و بویژه نسل جوان که حساس ترین و آسیب پذیرترین قشر در برابر محتواهای رسانه ها هستند، در هر کشوری متناسب با نیازها و نوع فرهنگ خود از رسانه های موجود بهره مند می شوند و این امر به تثبیت و تقویت نمودهای مختلفی ازسبک زندگی و حتی فرهنگ می انجامد.

سرپرست شهرداری باغبادران تصریح کرد: با وجود رسانه هایی نظیر شبکه های ماهواره ای، نرم افزارهای متعدد در فضای مجازی و وبسایت های اینترنتی، پیام هایی متفاوت با آنچه در فرهنگ هر کشور وجود دارد، در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد و باید گفت اکنون با توجه به فعالیت رسانه ها و ارتباطات جدید، دنیای افراد دیگر به جامعه و محیطی که در آن هستند، محدود نمی شود.

شبکه های اجتماعی به سرعت در جامعه ما در حال گسترش است

وی ادامه داد: امروزه متاسفانه این محیط مجازی و شبکه های اجتماعی است که فرد بر اساس منافع مقطعی که برایش دارد، تعیین می کنند چه هویتی از خود بروز دهند.

محمدی اضافه کرد: از سوی دیگر شبکه های اجتماعی امروزه با سرعت رشد قابل توجهی که دارند، جایگاه ویژه ای در بین کاربران خود که غالبا نسل جوان جامعه هستند، پیدا کرده اند.

وی عنوان کرد: این شبکه ها از یک سو به عنوان یکی از گونه های رسانه های اجتماعی، امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم کرده و در افزایش مشارکت شهروندان در برخی فرآیندها موثر بوده اند و از سویی دیگر، کاربران خود را با آسیب های گسترده ای مواجه می سازند که در سطح جامعه تبدیل به چالشی بزرگ و در نهایت منجر به تغییر سبک زندگی و دور شدن از سبک زندگی ایرانی- اسلامی می شود.

سرپرست شهرداری باغبادران بیان کرد: یکی از تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی این است که فرد کم کم با ورود به فضای مجازی، از جهان واقعی دور می شود تا جایی که محیط زندگی اش برای او بی رنگ و بی اهمیت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که امروزه در جوامع مختلف در حال بروز است و جامعه ما هم از آن مستثنی نیست، فراگیر شدن یک دفعه ای شبکه های اجتماعی بین مردم است که سبب تضعیف هویت ملی و انسجام اجتماعی می شود.

کاهش احساسات آسیب استفاده بیش از اندازه فضای مجازی

محمدی اذعان کرد: کاهش احساسات آسیب نخست استفاده بیش از اندازه فضای مجازی است چرا که در این شبکه ها افراد بیشتر با متن و در نهایت با ویدئو و عکس باهم ارتباط دارند، که کیفیت ارتباط واقعی را ندارد و بار هیجانی احساسات، همراه متن انتقال نمی یابد و کنش های متقابل را کمرنگ می کند.

وی متذکر شد: متن گرایی آسیب دیگری است که افراد را در اینگونه فضاها مورد تهدید قرار می دهد چراکه افراد به دلیل اینکه حوصله صحبت کردن و زمان برای نشان دادن ذوق و سلیقه ندارند در فرصت کوتاه مطلبشان را به گروه می رسانند و ارتباط تمام می شود.

سرپرست شهرداری باغبادران انعطاف پذیری هویت را آسیب سوم شبکه های اجتماعی دانست و تاکید کرد: افرادی که در دنیای مجازی فعالیت دارند و عضو شبکه های اجتماعی هستند، به تناسب گروهشان، چهره هایی را از خود نشان می دهند که بر حسب اتفاق است یا اجبار و واقعی نیست و این سبب چندگانه شدن هویت فرد خواهد شد.

وی یادآور شد: امروزه با گسترش گوشی های هوشمند و دسترسی آسان و تقریبا کم هزینه این گوشی ها حتی قشر ضعیف جامعه هم می توانند از آن بهره ببرند، اما بدون اینکه والدین با این گوشی ها و فضای مجازی آشنایی داشته باشند و یا اینکه به فرزندان خود نحوه استفاده از اینگونه ابزارها را آموزش دهند آنها را بدون هیچ نظارتی در این فضا رها کرده که در نتیجه اتفاقا متعددی رخ می دهد.

محمدی تصریح کرد: به خصوص در دوران نوجوانی و کودکی که هنوز هویت فرد شکل نگرفته و از اطرافیان و محیط تجربیات کافی کسب نکرده است، در گروه هایی که عضو است چهره های متفاوت را نشان می دهد که ممکن است حتی در آستانه چند شخصیتی شدن قرار گیرد و هویت ثابتی نداشته باشد.

وی افزود: شکسته شدن حریم خصوصی در این شبکه ها و باز گذاشتن حریم خصوصی به دلیل اینکه ارتباط چهره به چهره نیست، آن مناسبات اجتماعی که باید رعایت شود را از بین می برد و خیلی از حرف ها براحتی در گروه ها گفته می شود و چیزی به عنوان حریم خصوصی دیگر معنا نخواهد داشت.

آسیب های شبکه های اجتماعی و تاثیرات آن در بطن جامعه و سبک زندگی

سرپرست شهرداری باغبادران ادامه داد: با ورود شبکه های اجتماعی به جامعه سبک زندگی ها تغییر کرده است و افراد جامعه نتوانسته اند سبک زندگی شان را با این شبکه ها که به سرعت در حال پیشروی هستند، از تاثیرات و تغییرات حفظ کنند، چرا که این شبکه ها فراگیرند و کنترل و محدودیتی بر آنها نیست و خیلی سریع روی زندگی ها تاثیر می گذارند.

وی با اشاره به نقش مؤثر گروه‌ها و جریان‌های فرهنگ‌ساز برای حل مشکلات اجتماعی خاطرنشان کرد: مسئولان برای حل آسیب‌های اجتماعی نه از منظر مسئولیت و جایگاه خود بلکه باید به‌عنوان یک تکلیف عمومی ایفای نقش کنند.

محمدی همبستگی بین دستگاه‌ها را لازمه فعالیت‌های فرهنگی در جامعه دانست و گفت: چنین جلساتی که برای حل آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود نباید در آخر تنها به تهیه صورت‌جلسه ختم شود بلکه باید برای عملی شدن هریک از مباحث مطرح‌شده، تقسیم‌کاری صحیح بین نهادها صورت بگیرد.

وی بابیان اینکه استفاده از ظرفیت هیات های مذهبی و جلسات اولیا و مربیان آموزش‌وپرورش می‌تواند به برطرف شدن آسیب‌های اجتماعی کمک کند، یادآور شد: مسئولان می‌توانند با بهره‌مندی از کارشناس‌های حرفه‌ای به طرح و بررسی آسیب‌های اجتماعی بپردازند و بابیان راهکارهای صحیح خانواده‌ها را هم درگیر چنین مسئله‌هایی کنند.

در ادامه این نشست حجت الله امینی اظهار کرد: ورود نسل جدید و حتی نسل قدیم جامعه به دنیای مجازی، سبب دور شدن آنها از دنیای واقعی می شود و این عواقبی بر زندگی ها می گذارد و از سوی دیگر گذراندن زمان در این شبکه ها باعث تخریب زندگی زناشویی، بروز افسردگی و هم چنین افزایش طلاق و جدایی می شود، چرا که شبکه های اجتماعی و اینترنت اعتیاد آور است و فرد تمام تلاشش اینست که به آنچه وابسته شده است وقت بیشتری صرف می کند.

شبکه های اجتماعی عاملی برای دور شدن از هویت اسلامی و دینی افراد جامعه

وی افزود: عضویت در شبکه های اجتماعی، توجه زوجین به یکدیگر را کم می کند و کم رنگ شدن توجهات، سبب کم رنگ شدن عواطف و احساسات و در نتیجه بی توجهی فرد به نقشی که در زندگی دارد می شود و این عامل دلسردی و به چالش کشیده شدن زندگی و در نهایت طلاق می شود.

عضو شورای اسلامی باغبادران تصریح کرد: بر اساس تحقیقاتی که در کشورمان انجام شده،تعداد قابل توجهی از افرادی که با درخواست طلاق در دادگاه حاضر شدند، متاثر از شبکه های ماهواره ای و یا شبکه های اجتماعی بودند و اگر چه به طور قطع نمی توان گفت کسانی که عضو شبکه های اجتماعی هستند دچار طلاق خواهند شد، اما دچار چالش در زندگی می شوند چرا که این شبکه ها از عوامل اصلی اثرگذار در زندگی افراد است.

وی ادامه داد: باید به این مهم توجه داشت که گسترش امکانات اینترنت در فضای جامعه موجب بروز فرصت هایی برای افزایش آگاهی افراد و حتی ایجاد اشتغال برای برخی شده است، ولی تهدیداتی نیز به همراه دارد و در فضاهای مجازی حوزه تولید، انتقال و مصرف اطلاعات با شیوه ی سنتی متفاوت است او لگوهای ارتباطی کاملا دگرگون شده اند.

امینی اضافه کرد:امروزه متاسفانه استفاده افراطی از فضای مجازی سبک زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده است، در گذشته وقتی پدری از بیرون وارد منزل می شد همه افراد خانواده با اشتیاق از پدر استقبال می کردند و پدر نیز به حرف های دل همسر و فرزندان گوش می داد، اما امروز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مردم را از بیرون خانه ها به یکدیگر نزدیک و در درون خانه ها فاصله و دوری ایجاد می کند.

وی عنوان کرد: کنترل و اشراف والدین در استفاده فرزندان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مهمترین راه برای مقابله با معضلات و مشکلات این فضا است اما متاسفانه والدین بدون آگاهی از معضلات و مشکلات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تلفن های همراه هوشمند و تبلت را در اختیار فرزندان خود قرار می دهند و هیچ نظارتی نیز در این خصوص انجام نمی دهند.
عضو شورای اسلامی باغبادران بیان کرد: جوانان و نوجوانان نیز بدون هدف و انگیزه خاصی به فضای مجازی رجوع می کنند که این امر در مواردی باعث ورود افراد به شبکه های غیر اخلاقی می شود که مشکلات بسیاری برای آن ها و جامعه ایجاد می کند، بنابراین رجوع هدفمند افراد به فضای مجازی باید در جامعه نهادینه شود.

شبکه های اجتماعی؛ جنگ نرم دشمن

وی خاطرنشان کرد: اعتیاد به شبکه های اجتماعی سبب می شود هیچ کس وظیفه خود را به درستی انجام ندهد و متاسفانه جامعه ای شکل گیرد که بیشتر افراد آن منزوی، افسرده و از انتقاد گریزان است.

امینی در پایان گفت: باید گفت عضو خانواده بودن، مستلزم پذیرش قوانین و از خود گذشتگی است که متاسفانه دنیای غرب با هدف گذاری نسبت به جوامع شرقی و دینی به خصوص در رابطه با کشور ما، شبکه های اجتماعی را خیلی راحت و با هزینه های پایین در اختیار افراد قرار می دهد که در عضویت جوامع اجتماعی در آنها تاثیرگذار است.

وی یاداور شد: در تمام جوامع اینگونه هدف گذاری ها از سوی دشمنان وجود دارد اما به نسبت جامعه ما که یک جامعه دینی است با هدف گذاری خاص این برنامه ها در حال پیگیری است چرا که در جامعه ما خانواده ارجحیت دارد و وسعتش بیشتر است.

کد خبر 322279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.