تغییر سبک زندگی مهمترین هدف شبکه‌های مجازی/ضرورت آسیب شناسی و مدیریت درفضای مجازی

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: صحبت کردن در خصوص مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکار در این خصوص امری پسندیده بوده اما مهم‌تر از آن اجرایی شدن این برنامه‌ها در جامعه است چراکه آگاهی جامعه از آثار سوء شبکه‌های مجازی یکی از راه‌های مقابله با آسیب‌های شبکه‌های است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی با محوریت تأثیر شبکه‌های مجازی بر سبک زندگی، اظهار کرد: امروزه دنیای مجازی با آن اغواگری­های دلبرانه­ اش همه بخصوص نسل جوان را مبهوت قدرت ناشناخته­ خود کرده است و باید گفت اگر زمانی تلویزیون به جعبه­ جادویی شهرت داشت، امروز جادوگر خانه­ های ما اینترنت و به تبع آن شبکه­ های اجتماعی مبتنی بر نت و تلفن همراه است.

وی افزود:باید توجه داشت فضای مجازی در سبک زندگی و فرهنگ تغییرات بنیادین ایجاد می کند و بر الگوی روابط خانوادگی افراد تاثیر می گذارد و باید گفت گسترش شبکه های اجتماعی علاوه بر دستاوردهای انکارناپذیر مثبت، پیامدهای ناخوشایندی نیز برای زندگی افراد جامعه به همراه داشته است.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: استفاده از نرم افزارهای شبکه های اجتماعی به ویژه در میان جوانان همه گیر شده است و حتی در مواقعی بیشترین ساعات از شبانه روز خود را در فضای مجازی صرف می کنند و  این مسئله پیامدهای متعددی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت فناوری شبکه های مجازی از جوامعی وارد کشور می شوند که تفاوت فرهنگی و مذهبی زیادی با میهن اسلامی دارند و این مسئله باعث می شود تا در تغییر سبک زندگی افراد جامعه تاثیر بگذارد.
فرهنگ اضافه کرد: کم توجهی به خانواده، انزوا، آسیب های روحی، افسردگی از دستاوردهای حضور نامتعارف در شبکه های اجتماعی است،از طرف دیگر تفاوت های فرهنگی موجود در طراحی شبکه های مجازی و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باعث دور شدن جوانان از محیط خانواده و عادی سازی برخی مباحث و مسائل نامتعارف در جامعه می شود.

وی با اشاره به اینکه دشمن به شدت کار می کند تا هویت دینی و اسلامی جامعه را به خصوص از نسل جوان بگیرد، گفت: دشمن مرحله به مرحله در حال پیشروی است و پس از آنکه از فیلم ها، سی دی ها و ویدئوها نتیجه نگرفت، سراغ ماهواره و هم اکنون سراغ فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رفته تا به هدف خود که دور کردن جامعه و نسل جوان از دین و ولایت است، برسد.

امام جمعه باغبادران عنوان کرد: دشمن با نشان دادن سیب زرد و سرخ که درون آن کرم و مار است، در پی گرفتن هویت اسلامی و دینی از جامعه است از این رو مدیریت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به خصوص از سوی خانواده ها درباره خود و فرزندانشان امری مهم ضروری است.

وی بیان کرد: شبکه های اجتماعی و عضویت در گروه های مختلف آن سبب شده است، افراد خانواده ها اهمیت و لذت در کنار هم بودن را احساس نکنند و از مسائل خانواده در دنیای واقعی دور بمانند از سوی دیگر متاسفانه شبکه های اجتماعی به یک معضل در جامعه تبدیل شده است که هدف اصلی این شبکه ها هم نشانه گرفتن هویت افراد به ویژه قشر جوان است.

فرهنگ با بیان اینکه دشمن برای جوانان برنامه ریزی کرده است و قصد دارد آنها را از نسل اول و دوم انقلاب اسلامی جدا کند، خاطرنشان کرد: باید با ایجاد محیط پرنشاط منطبق بر آموزه های اسلامی کاری کنیم که جوانان، این سرمایه های کشور از دست نروند لذا آگاه‌سازی مردم در خصوص آسیب‌های شبکه‌های مجازی مستلزم اقدام و عمل مناسب است .

وی اذعان کرد: صحبت کردن در خصوص مشکلات و آسیب‌های اجتماعی  و ارائه راهکار در این خصوص امری پسندیده  بوده اما مهم‌تر از آن اجرایی شدن این برنامه‌ها در جامعه است چراکه آگاهی جامعه از آثار سوء شبکه‌های مجازی یکی از راه‌های مقابله با  آسیب‌های شبکه‌های است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به‌صورت ریشه‌ای و با برنامه مدون پیش رفت که این موضوع نیازمند یک شروع خوب است.

امام جمعه باغبادران تاکید کرد: فرهنگسازی استفاده درست از وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، طراحی و بومی سازی شبکه های اجتماعی متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی یکی از راهکارهای اصلی برای مقابله با آسیب هاست که باید با حدیت در این حوزه ورود پیدا کرد.

کد خبر 322275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.