انعکاس محرم در لنزهای دلدادگی+تصاویر

فریدن - "انعکاس محرم در لنزها" بهانه ای بود برای سوز و گداز دوربین ها در هوای محرم..

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، رشد سریع تکنولوژی و به ویژه پیشرفت روز افزون در حوزه های ارتباطی، ماهواره ها و اینترنت باعث تحولات پرشتاب در جوامع بشری گردیده و آثار مثبت و منفی فراوانی در پی داشته است.

در این میان، آثار اینترنت و فضای مجازی در روابط اجتماعی بیش از سایر حوزه ها بوده و تغییرات و دگرگونی های زیادی را به وجود آورده است.

در سال های اخیر شبکه های اجتماعی به عنوان بزرگترین دستاورد اینترنت و فضای مجازی به دلایل مختلف از جمله نامحدود بودن ارتباطات، بی هویت بودن، آزادی بسیار زیاد، بی مکانی و بی زمانی کاربران با اقبال عمومی مواجه شده و هرکدام به تناسب اهداف خود، فعالیت هایشان را گسترش داده اند.

نقش فضای مجازی در انتشار و انعکاس وقایع، افزایش  مشارکت عمومی، اطلاع رسانی گسترده و آسان بر کسی پوشیده نیست.

بسیاری از کانال های پر مخاطب مجازی  همزمان با مناسبت ها طیف وسیعی از فعالیت های خود را آغاز و با برگزاری انواع فراخوان ها، مسابقات، نظرخواهی ها و چالش ها نقش بسزایی در انتقال فرهنگ، تبادل اندیشه و مشارکت جمعی ایفا می کنند.

محرم؛ به عنوان یکی از پرسوژه ترین مناسبت ها همواره مورد توجه  رسانه ها بوده است.در این میان با  گسترش فضاهای مجازی رنگ و بوی محرم و عزاداری ها و مناسک آن  بیشتر مورد توجه قرار گرفت، به طوری که بسیاری از مردم به طور خود جوش به تولید محتوا در این فضا روی آوردند.

عکاسی و به اشتراک گذاشتن  ثمره آن در فضای مجازی یکی از کارکردهای مهم است که همواره عامل اشتراک افکار، دیدگاه ها و سلایق اشخاص بوده است و این مسئله در هنگام سخن از یک موضوع خاص بیشتر نمود پیدا کرده است.

فراخوان " انعکاس محرم در لنزها" نمونه ای از این فعالیت ها بود که در دهه اول محرم  با هدف نشر آداب و رسوم، سوژهای ناب و حال  هوای این ماه  توسط  کانال تلگامی "فریدنیها" ؛ پر مخاطب ترین کانال مجازی شهرستان فریدن با بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ عضو  به اجرا در آمد.این کانال با شماره ۱-۱-۶۸۸۳۱-۶۱-۴-۲  در سامانه شامد به ثبت رسیده است.

در این فراخوان از مخاطبان خواسته شد که عکس ها و سوژه های خود از تاسوعا، عاشورا و شام غریبان را در محدوده زمانی خواسته شده ارسال نمایند که با استقبال گستره مخاطبان همراه بود.

از میان انبوه تصاویر ارسالی تعداد یک صد عکس با توجه به شرایط  مسابقه مورد پذیرش قرار گرفت  و در کانال جداگانه با عنوان" نمایشگاه مجازی محرم فریدن " بارگذاری و در نهایت  ۶ تصویر پس از داوری به عنوان عکس برتر انتخاب شد.

فرهاد میرزایی- مدیر کانال فریدنیها- با بیان این که از ابتدای تاسیس کانالش، در مناسبت های مختلف فراخوان های بسیاری برگزار  کرده است، اظهار داشت: مشارکت و استقبال مردم در راستای اهداف فراخوان ها چشمگیر و قابل توجه بوده است.

وی افزود: این رسانه به عنوان صدای مردم همواره  در راستای آگاهی بخشی تلاش کرده است وامیدواریم بتوانیم این رویه را با وسعت  بیشتری ادامه دهیم.

این عشق وشور حسینی بود که در تصاویر ارسالی موج می زد. هر یک از شرکت کنندگان از دریچه دوربین خود به شکل متفاوتی به محرم پرداخته بودند. انعکاس آداب و رسوم و عزاداری وجه اشتراک عکس های ارسالی بود.تصاویری که بیانگر جوشش سرخ دل ها در عزای حسینی است.

الهه محمد صالحی- یکی از شرکت کنندگان این فراخوان که عکس ارسالی اش برتر اعلام شده است، درباره دلیل شکار این لحظه می گوید: "الینا بیمه حضرت علی اصغره، همون روز 6 ماهه شد و  من به یاد علی اصغر این عکس رو ازش گرفتم  در حالی که دستش به حالت دعا کردن بود..."

مرجان سلیمانی-  یکی دیگر از نفرات برگزیده این فراخوان  است. وی که تصویرگر کتاب کودک و مدیر یک آموزشگاه نقاشی است، در خصوص عکاسی و دلیل ثبت این لحظه می گوید: "عکاسی دارای سه جنبه علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد.عکاسی یک هنری است که نیاز به دید باز با خلق تصاویر خلاقانه است.این که چطور و از چه زاویه عکس گرفته بشه که اشیا وفضا باهمدیگه همخوانی داشته باشن وبه موضوع نزدیک خیلی مهمه.موقع عکاسی دنبال شکار لحظه ها بودن و اینکه چه سوژه ای مناسب موضوع هست خیلی مهمه.بنده اسفند و بوی اسفند محرم را خیلی دوست دارم واینک ه حال و هوای محرم را به همون دود کردن اسفند می دونم.به خاطر همین منقل کوچک کنار بلوار چشمم رو گرفت .کوچیک ودرعین حال ساده اما برای عاشورابود و عاشوراییان.برای همین. اول منقل بعد هم عاشوراییان و حال و هوای محرم رو داخل کادر دوربینم تنظیم کردم."

زهرا نصیریان- از دیگر نفرات برتر این فراخوان - زنده بودن شور حسینی  و معصومیت کودک که هم پای بزرگان قدم بر می داشت را دلیل ثبت این صحنه بیان می کند.

مسعود بابایی- عکاس یکی از تصاویر برتر این فراخوان می گوید:" در لحظه ثبت این عکس به یاد تشنگی کودکان حرم افتادم وسقایی که برایشان آب بیاورد.تداعی جوانمردی و وفاداری سقای دشت نینوا ومشک آن حضرت بود که موجب شد این صحنه را ثبت کنم."

فهیمه آذر شب- نیز درباره دلیل ثبت عکس خود می گوید:" من عکاسی را دوست دارم مخصوصا سوژه های هنری و همیشه دنبال سوژه ناب هستم. به نظر من این عکس نمادی از اعتقاد قلبی نسل امروز ما به اهل بیت است که  هنوز هم  دربین جوانان ما به چشم میاد. این تصویر تداعی کننده کاروان اسرای کربلاست؛  به خاطر برهنه بودن پاها..."

ابوالفضل کریمی- از شرکت کنندگان برتر دیگر که تصویری از دسته عزاداری روز عاشورا در روستای خویگان سفلی ارسال کرده است درباره دلیل ثبت این لحظه می گوید: " سادگی و نظم دسته  در کنار خلوص عزادارانی که زنجیر می زنند برایم جالب بود...چیزی که در شهرها و در میان دسته های عزاداری پر از علم و کتل و طبل  کمتر می بینیم."

این حرکت مردمی و شور و حال مخاطبان برای به اشتراک گذاری افکار و ایده های خود نشانگر  علاقه آنان به فضای مجازی است.هرچند بسیاری از افراد از آسیب‌ها و جنبه‌های منفی فضای مجازی گلایه دارند، اما این یک واقعیت است که فضای مجازی دارای مزایای فراوانی است  که باید با ایده پردازی و خلاقیت بهره لازم را از آن برد.

یک کارشناس دینی در این خصوص می گوید: روابط انسانی یکی از مؤلفه‌های مهم و مورد تأکید اسلام است که قبلا برای ایجاد این ارتباط موانع بسیاری همچون دوری مسافت بر سر راه انسان‌ها بود که این موانع، با وجود فضای مجازی، امروزه رفع شده است.

وی نقش و تأثیر فضای مجازی در حوزه فرهنگ را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: با استفاده صحیح از فضای مجازی به راحتی می‌توان فرهنگ دینی را به مخاطبان فراوانی در سرتاسر جهان انتقال داد.

این کارشناس اضافه می کند:  سریع ترین و قابل دسترس ترین ابزار تبلیغ دین، همین اینترنت، ماهواره و شبکه های اجتماعی است که می توانند، به شکلی پرشتاب و موثر پیام دین را به جهانیان برسانند.

وی تاکید می کند: دین زدایی ، هدف درازمدت دشمن در فضای مجازی است و از این رو می توان با برنامه ریزی و سیاست گذاری از این ظرفیت در ترویج باورهای دینی و شعائر اسلامی  استفاده کرد.

"انعکاس محرم در لنزها" بهانه ای بود برای سوز و گداز دوربین ها در هوای محرم تا لحظه های دلدادگی و شوریده حالی عزاداران را به ثبت برساند.

این  فراخوان قصه چشم های گریانی است که برای شکار حیرت آورترین ارادت ها در پشت لنزها میخکوب می شود تا دل ها باز هم اقرار کند:" این چه شورش است که در خلق عالم است.."

گزارش: فاطمه زمانی

کد خبر 322191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.