اکتشاف جهان جدید در فضا/ هفته جهانی فضا جشن بین المللی علوم و فناوری است

هفته جهانی فضا به منظور شفاف سازی کاربرد فناوری های فضایی در زندگی بشر از جمله حضور ماهواره ها هر ساله از چهار تا ۱۰ اکتبر برگزار می شود.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به هفته جهانی فضا گفت: سازمان فضایی ایران متولی هفته جهانی فضا در ایران است و هدف اصلی برگزاری هفته جهانی فضا، آشنایی مردم با فضا و کاربرد فناوری فضایی در زندگی روزمره است.

مهدی اسحاقی افزود: کشور های مختلف هزینه های هنگفتی را در زمینه علوم فضایی صرف می کنند و برای توجیه مردم و شفاف سازی کاربرد نجوم در زندگی افراد، مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۹۹ هفته ای را به هفته جهانی فضا اختصاص داد و شعار این سال را "اکتشاف جهان های جدید در فضا" نام نهادند.

اسحاقی تعدادی از نمونه های کاربرد فضا را برشمرد و گفت: امروزه تعداد زیادی ماهواره در حال گردش به دور زمین هستند که ماهواره های مخابراتی از مهم ترین نمونه های کارآمد است که با داشتن دو پایگاه روی زمین و یک ماهواره در فضا مانند سه راس مثلث، می توان بدون نیاز به کابل کشی ارتباطات را برقرار کرد و یا ماهواره های GPS که هواپیما ها، کشتی ها، قطار ها، حتی وسایل نقلیه شخصی را می توانید با آنها کنترل کنید و یا  تحولات روی سطح کره زمین مانند بالا و یا پایین آمدن سطح آب، آسیب پوسته زمین و رخ داد آتشفشان را رصد کنید و همچنین تهدیداتی مانند سیارک ها و شهاب سنگ ها و ... را پیش بینی کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا، هفته جهانی فضا جشن بین المللی علوم و فناوری و سهم و کمک آن برای بهبود شرایط زندگی انسان ها است. براساس قطعنامه ای که در سال ۱۹۹۹ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد هر سال از چهار تا ۱۰ اکتبر (۱۳ تا ۱۹ مهر) هفته ی جهانی فضا نامیـده می شود. علت انتخاب کردن این روزها به عنوان هفته فضا، گرامیداشت دو نقطه ی عطف در تلاش بشر برای دستیابی به فضا است.

-۴ اکتبر ۱۹۵۷: پرتاب نخستین ماهواره زمینی ساخت بشر به نام Sputnik ۱ که را ه را برای اکتشاف در فضا باز کرد.

-۱۰ اکتبر ۱۹۶۷: امضای معاهده ای در مورد اصولی که مشخص کننده حدود دولت ها در اکتشافات فضایی و استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو شامل ماه و سایر اجرام سماوی است.

Sputnik ۱ نخستین ماهواره فضایی جهان بود که در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۳۶ (۴ اکتبر ۱۹۵۷) توسط اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد که به مدت سه ماه با سرعتی برابر ۲۹٬۰۰۰ کیلومتر در ساعت در مدار زمین حرکت می‌کرد و بطور متوسط هر ۹۲ دقیقه یکبار یک مدار کامل را می‌پیمود؛ پرتاب Sputnik ۱ چه به لحاظ علمی و چه از نظر سیاسی یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم محسوب می‌شود.

در این هفته اقشار مختلف جامعه با روش هایی گوناگون با علوم فضایی و فضا آشنا می شوند , از آموزش هایی بسیار ساده برای کودکان گرفته تا ایجاد نمایشگاه های دستاوردهای آماتوری فضایی و رونمایی سازمان های فضایی از تکنولوژی های جدید و دستاوردهای فضایی خود و همچنین همکاری های بین المللی در بین نهادهای فضایی را شامل می شود . این برنامه و همکاری اقشار مختلف باعث جلب مشارکت های عمومی برای برنامه های پیش روی سازمانهای مرتبط می شود و حتی منجر به شکل گیری نهادهای آماتوری یا حرفه ای بارویکرد برنامه های فضایی می شود .

کد خبر 322071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.