تحرک بدنی؛ تضمین کننده سلامت افراد در دوران سالمندی/ سالمندان مصرف ماهی را فراموش نکنند

سالمندی دوره ای از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می شود. در تعریف سالمندی نمی توان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند بشناسیم.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد و  در سال ۱۹۹۰ این شورا ، اول اکتبر را به عنوان روز جهانی سالمندان تعیین کرد.

معمولا سالمندی با کاهش یا افت توانایی های جسمی، فکری، اجتماعی و... شناخته می شود. این در حالی است که برخی از این تغییرات در جسم روی می دهد به عنوان مثال در سالمندی ۵۰ درصد از سلول های قشر مخ به خصوص نورون های عصبی که ارتباط مستقیمی با بینایی، شنوایی و اعصاب حرکتی دارند، تحلیل می رود.

این تحلیل در بخش هایی از مخ که مربوط به نظم بخشی اطلاعات، قضاوت و تفکر است کمتر اتفاق می افتد. همچنین به علت این که قلب با نیروی کمتری پمپاژ می کند، بیماری های قلبی و عروقی نیز در این سن پیش می آید. علاوه بر این ضعف دستگاه ایمنی باعث می شود سالمندان نسبت به جوانان زودتر بیمار شوند و دیرتر بهبود یابند.

دوران سالمندی؛ سرآغاز شیوع بیماری ها

گزارش ها حاکی ا زآن است که افراد سالمند قابلیت‌های تجدید قوای محدودی دارند و بیش از دیگر بزرگسالان در معرض بیماری، سندرم ها و کسالت قرار دارند.

همچنین آلزایمر و پارکینسون از جمله مهم ترین بیماری‌های سیستم عصبی دوره سالمندی است که به گفته متخصصان، با توجه به سیر افزایش جمعیت سالمند  و در صورت نبود اقدامات پیشگیرانه لازم، در سال‌های آتی شیوع بالایی می‌یابد.

پیش بینی‌ها حاکی است که با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در جهان، آمار مبتلایان به آلزایمر تا سال ۲۰۵۰ به ۱۱۵ میلیون نفر و مبتلایان به پارکینسون به ۹ میلیون نفر خواهد رسید.

شایع ترین بیماری های دوران سالمندی

به گفته پزشکان، برخی بیماری ها به خاطر شرایط سنی در بین افراد بالای ۶۵ سال متداول است که د رادامه به آنها اشاره می شود:

آرتروز

آرتروز واژه ای فراگیر برای بیش از ۱۰۰ مشکل تاثیرگذار بر مفاصل یا بافت های پیرامون آنها است. معمولا افراد مبتلا به آرتروز، در قسمت مفاصل یا محیط اطراف آنها احساس سفتی و خشکی می کنند. تحقیقات نشان می دهد که حدود نیمی از افراد ۶۵ سال و مسن تر مبتلا به آرتروز هستند.

بیماری های قلبی

بیماری قلبی شامل بیماری عروق کرونر است که بر جریان خون به سوی قلب تاثیر گذاشته و منجر به حمله قلبی می شود. این بیماری همچنین شامل فشارخون بالا و سکته است. به گفته محققان، کمتر از ۳۰ درصد افراد ۶۵ سال و مسن تر دچار بیماری قلبی می شوند. همچنین طبق آخرین بررسی ها، ۸ درصد این گروه سنی سکته را تجربه می کنند.

چاقی

افراد دارای شاخص توده بدنی ۳۰ یا بالاتر به عنوان افراد چاق تلقی می شوند. این افراد در معرض ریسک بالای بیماری قلبی، سکته، دیابت نوع۲ و برخی سرطان ها  مانند سرطان سینه بعد از سن یائسگی، سرطان روده و مقعد، سرطان رحم و سرطان کلیه قرار دارند.

مشکلات بینایی و شنوایی

با افزایش سن، معمولا قدرت بینایی و شنوایی تحلیل می رود. مشکلات بینایی متداول در بین افراد مسن شامل آب مروارید، تباهی لکه زرد ناشی از سن، آب سیاه و مشکلات ناشی از دیابت است. در حدود ۲۵ درصد افراد مسن ۶۵ تا ۷۴ سال و ۵۰ درصد افراد ۷۵ سال و مسن تر دچار تحلیل شنوایی می شوند.

تصادفات

حتی اگر افراد مسن سالم باشند، زمین خوردن ناگهانی یا تصادف می تواند منجر به شکستگی استخوان ها یا آسیب به سر شود. معمولا بعد از وقوع این اتفاقات، افراد مسن به دلیل ترس، فعالیت های خود را کمتر می کنند و در نتیجه قدرت و مقاومت ماهیچه ای آنها تحلیل می رود.

تحرک بدنی؛ تضمین کننده سلامت افراد در دوران سالمندی

در کنار تغذیه مناسب، تحرک جسمانی برای تامین یک زندگی سالم در هر سنی لازم است. این در حالی است که با سوختن کالری در اثر ورزش وزن بدن کنترل می‌شود و ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، استحکام استخوان‌ها را بیشتر می‌کنند. دانشمندان معتقد هستند که حرکت فیزیکی باعث عملکرد خوب ریه‌ها و قلب می‌شود، قدرت و انعطاف‌پذیری را زیاد کرده و حس سلامتی را القاء می کند.

ضرورت مصرف ماهی در میان سالمندان

مصرف ماهی به علت داشتن چربی مفید امگا ۳، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. بنابراین به سالمندان توصیه می‌شود حداقل دوبار در هفته ماهی مصرف کنند. به گفته متخصصان تغذیه مصرف زده تخم مرغ برای سالمندان باید محدود شود، زیرا یک عدد زرده تخم‌مرغ حاوی حدود ۲۱۰ میلی‌گرم کلسترول است.

بهتر است بیشتر از ۴ الی ۵ تخم‌مرغ در هفته چه به تنهایی و چه داخل کوکو و سایر غذاها مصرف نشود و چنان‌چه سطح چربی خون بالا است یا فرد مبتلا به فشار خون بالا یا چاقی باشد، حداکثر بیش از ۳ عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف نکند. همچنین سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان و مقدار کمی چربی بوده  و فاقد کلسترول هستند و از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند.

سالمندان، مصرف غذاهای کم حجم را افزایش دهند

به گفته متخصصان تغذیه نیاز غذایی افراد مسن به انرژی به دلیل کاهش فعالیت بدن کمتر از سایر گروه‌های سنی است. در نتیجه این کم تحرکی، نیاز کمتری به غذا برای ثابت نگهداشتن وزن آنان دارد و به این منظور توصیه می‌شود افراد مسن مصرف غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند.

همچنین افراد مسن علی‌رغم نیاز واقعی به مایعات، کمتر احساس تشنگی می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم‌آبی بدن و ابتلا به یبوست هستند. بنابراین در افراد مسن مصرف روزانه ۸ لیوان مایعات (ترجیحا آب) برای پیشگیری از بروز یبوست و کم‌آبی بدن توصیه می‌شود.

پروتئن مورد نیاز خود را از منابع کم کالری تامین کنید

به گفته کارشناسان از آن‌جایی که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، سالمندان باید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از منابع کم‌کالری و با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت‌های کم‌چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم‌چربی تأمین کنند.

کد خبر 321562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.