حفظ سلامتی مردم یا افتتاح مجدد خط 7 مترو؛ مساله این است!

مخالفت شورای شهر تهران نسبت به افتتاح خط 7 اگرچه از اواخر شورای چهارم شروع شد؛ اما دامنه این واکنش ها به شورای پنجم شهر تهران نیز کشیده شده است به گونه ای که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرده خط 7 مترو ایمنی لازم را نداشته و باید بهره برداری از این خط متوقف شود.

به گزارش ایمنا به نقل از تیتر شهر، افتتاح خط 7 مترو تهران در اواخر دوره مدیریتی شهردار قبلی هر چند از سوی اعضای شورای چهارم یک اقدام صرفا تبلیغاتی آن هم در جهت تکمیل تمامی زیرساخت های توسعه حمل و نقل عمومی از سوی محمدباقر قالیباف تلقی شد و در گام بعدی عدم تکمیل شدن تجهیزات ایمنی این خط از سوی رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای چهارم شهر تهران مبنای استاندارد نبودن این خط تازه تاسیس را که جنوب شرقی تهران را به شمالی غربی متصل می کند؛ مبنای مخالفت ها قرار گرفت.
 حافظی با استناد به سه نامه معاون عملیات و نقلیه ریلی، مدیرمرکز فرمان و در نهایت بازرسی و حراست مرکزی به مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران به کمبودهای این خط اشاره و عنوان کرده بود: عدم وجود ایندیکیشن تردد قطار در تمامی مسیر بهره برداری شده ،  عدم تامین و حفظ پایدار برق شبکه ریل سوم در تمامی طول مسیر مورد بهره برداری، ثابت نبودن سوزن های طراحی شده در مسیر که فاقد ماشین سوزن می باشد، توسط اتصال ثابت و قفل مکانیکی قفل دار، عدم نصب استاپر در انتهای خط، عدم وجود سیستم ارتباطی مناسب، عدم نصب تابلوهای ایمنی، هشداری و راهنما در طول مسیر و ایستگاه ها، عدم تجهیز ایستگاه های مورد بهره برداری به حداقل امکانات آتش نشانی و اطفا حریق و عدم تامین انشعاب آب در ایستگاه ها، عدم تامین روشنایی مناسب در بخش های مهم از طول مسیر، عدم امکان رعایت سرعت های اعلام شده از سوی مشاور به دلیل مشکلاتی از قبلی عدم گیج گیری و کنترل عرضی خط، عدم سنگ زنی جوش ها، وضعیت نامناسب اتصالات در قسمت هایی از خط که باعث کاهش سرعت سیر قطار می شود ،عدم نصب دوربین های ضبط شونده روی سکوها و سوزن ها و نظارت تصویری برای مرکز فرمان دلایل محکمی بر ناایمن بودن این خط است.

حفظ سلامتی مردم یا افتتاح مجدد خط 7  مترو؛ مساله این است!

بحث آنقدر بالاگرفت که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای چهارم به همراه تنی چند از اعضای شورای چهارم از خط 7 مترو که تنها افتتاح آزمایشی شده بود؛ بازدید کردند.
احمد دنیا مالی در حاشیه این افتتاح به خبرنگاران اعلام کرد: این خط مشکل ایمنی ندارد و کمیسیون عمران بیش از پنج بار از این خط به دلیل مشکلاتی که در زمان حفاری به خصوص در منطقه مولوی وجود داشت بازدید کرده است.
وی با بیان اینکه  به دلیل مقاوم سازی حتی موجب نجات 170 خانه در بافت فرسوده نیز شده است؛ یادآور شده بود: این خط عمیق‌ترین خط مترو است و 5 خط مترو (1- 2- 3-4- 6) را به هم مرتبط می کند؛ در عمق 40 متری زمین با روش مکانیزه حفاری و لاینینگ ایجاد شده و یکی از باکیفیت‌ترین خطوط مترو محسوب می‌شود.
به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای چهارم؛ این خط به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده و تا اواخر امسال زمان بهره‌برداری از این خط افزایش یافته و تعداد واگن‌های آن نیز بیشتر می شود.
وی حتی درباره کمبود هواکش‌ها در این خط نیز توضیح داده بود: در حال حاضر بر اساس مشاهدات تمام ایستگاه‌های بهره‌برداری شده دارای هواکش هستند.

حفظ سلامتی مردم یا افتتاح مجدد خط 7  مترو؛ مساله این است!

توقف بهره برداری به چه قیمتی!

موضوع ادامه بهره برداری و یا متوقف کردن مسافرگیری خط 7 مترو آنقدر داغ هست که موضوع بحث اعضای کمیسیون شورای پنجم شهر تهران نیز شود. محمد علیخانی در خصوص این خط تاکید کرده است: براساس بررسی‌ها و گزارشات ارسال شده که به شکل نامحسوسی انجام شده است همچنان ایرادات در خط 7 مترو به قوّت خود باقیمانده و این خط ایمنی لازم را ندارد و باید بهره‌برداری از خط 7 مترو تا تأمین ایمنی لازم متوقف شود.
به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران؛ براساس جلساتی که با مسئولان مترو برگزار شد آنها اعلام کردند که این خط ایمنی لازم را دارد و قرار شد کتباً ظرف 10 روز مسئولیت این خط را بپذیرند و تأئیدیه آن را به ما بدهند ولی در حال حاضر حدود 20 روز گذشته و هنوز این تائیدیه به ما ارسال نشده است.
با وجود واکنش هایی که از سوی اعضای شورای پنجم شورای شهر تهران در خصوص آینده فعالیت خط 7 مترو در روزهای اخیر شنیده می شود؛ اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص واکنش مستقیمی نداشته است و  همچنان این خط به مسافرگیری خود ادامه می دهد.
از سوی دیگر با تذکرات شورای شهر تهران مطابق قانون نمی توان فعالیت یک خط مترو را متوقف کرد مگر اینکه به تشخیص شهردار تهران این عدم فعالیت ابلاغ و اجرایی شود.
شنیده ها حکایت از آن دارد که افتتاح تمامی خطوط مترو در یک دهه اخیر شاید یکی از دلایلی است که باعث شده تا اعضای شورای پنجم شهر تهران با هدف قرار دادن حفظ سلامت شهروندان( که البته در جای خود نیز مهم و ضروری است) با متوقف کردن فعالیت این خط و از سر گیری دوباره آن افتتاح کامل این خط را به نام این دوره مدیریت شهری تهران سند بزنند. اما سوال اینجاست که چرا مدیریت فعلی شهر تهران تمام تلاش خود را برای افتتاح خط 6 به عنوان آخرین خط مصوب شهر تهران نمی گذارند؟

حفظ سلامتی مردم یا افتتاح مجدد خط 7  مترو؛ مساله این است!

استقبال شهروندان از افتتاح نصفه و نیمه خط 7 مترو!

هرچند پایتخت نشینان منتظر افتتاح کامل خط 7 مترو با تمامی ایستگاه هایی که در مسیر آن قرار داشت، بودند اما افتتاح همین 8 ایستگاه نیز باعث شده تا با وجود سرفاصله 35 دقیقه ای آن؛ استقبال خوبی از این خط کنند. به رغم آنکه درهای دو ایستگاه تربیت مدرس و رودکی از ابتدای مهرماه امسال بدون هیچ مراسمی به روی مردم باز شد؛ آمارهای سرانگشتی شرکت بهره برداری مترو تهران نشان می دهد در 5 روز اخیر از ایستگاه تربیت مدرس روزانه 1000 مسافر و از ایستگاه رودکی روزانه 500 مسافر جابه جا می شوند که در نوع خود قابل ملاحظه است.
در حال حاضر ایستگاه های افتتاح شده از خط 7 مترو از شمال غربی شامل میدان صنعت، تربیت مدرس، شهید نواب صفوی، رودکی، کمیل، بریانک، محمدیه و بسیج است. در این میان ایستگاه نواب صوفی به عنوان یک ایستگاه کلیدی بین خط دو  عمل می کند که بسیاری از مسافران از این ایستگاه با استفاده از خط دو مترو خود را به خط 5  می رسانند.
تکمیل لاک پشتی خطوط مترو یک بدعت مدیریتی است

مساله دیگری که در این میان وجود دارد؛ این است که تکمیل خطوط مترو از همان ابتدا تا کنون یک بدعت مدیریتی در مدیریت شهری تهران است. به عنوان مثال  برخی از ایستگاه های خط یک مترو پایتخت که نزدیک به دو دهه است که از افتتاح و بهره برداری آن می گذرد؛ بدون پله برقی انجام شد و اکنون شرکت هلدینگ و بهره برداری مترو تهران با توجه به اعتراض شهروندان به این نتیجه رسیده اند که باید این ایستگاه ها نیز مجهز به پله برقی شوند. سایر خطوط مترو نیز به این صورت به مرور تکمیل شد و اگربحث بر سر ناایمن بودن خطوط مترو باشد؛ باید به فعالیت سایر خطوط مترو تهران نیز همین حساسیت را نشان داد.
با وجود تمامی نگاه های سیاسی و غیر سیاسی که همچنان در مورد فعالیت مترو پایتخت وجود دارد؛ مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران  در گفت و گو با خبرنگار تیتر شهر گفت که استقبال شهروندان امسال به نسبت مهرماه سال گذشته 20 درصد افزایش پیدا کرده است و همین میزان استقبال نشان می دهد که مدیریت فعلی شهر تهران باید در کاهش سرفاصله ها با افزایش واگن های مترو تلاش بیشتری کنند.
کد خبر 321373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.