مناطق آزاد دروازه‌ای برای ورود کالاهای وارداتی و قاچاق/ضربه تولید داخل از مناطق آزاد

به اعتقاد برخی از کارشناسان با وجودی که مناطق آزاد در راستای توسعه سرمایه گذاری و صادرات پایه گذاری شد اما این مناطق در کشور ما به دلیل نداشتن زیرساخت های مناسب اکنون به محلی برای واردات و حتی قاچاق کالا مبدل شده است.

به گزارش ایمنا چند دهه ای است که از تاسیس مناطق آزاد در کشورمان می گذرد اما به گفته بسیاری از کارشناسان و گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر کرد؛ این مناطق هنوز نتوانسته اند به جایگاه اصلی خود در اقتصاد کشور دست پیدا کنند و همچنان از مسائل  زیرساختی و مشکلات مربوطه رنج می برند. اغلب این مناطق به جای اینکه محلی برای تولید و صادرات باشند به محلی برای واردات بویژه دروازه ورود کالای قاچاق تبدیل شده اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره فلسفه شکل گیری مناطق آزاد، گفت: اصل فلسفه مناطق آزاد بدیهی و پذیرفته شده است و مناطق آزاد در دنیابیشتر در اقتصادهای دولتی شکل گرفتند تا این مناطق در خارج از قوانین خارجی به داد و ستد بپردازند، در کشور ما هم این بحث زمانی شکل گرفت که اقتصاد ایران کوپنی و کنترل شده بود و در آن زمان نیازش احساس می شد.

عبدالرضا مصری با تاکید براینکه در مناطق آزاد ورود و خروج سرمایه خارجی آزاد است و محدودیتی برای سرمایه گذار وجود ندارد، افزود: در صادرات یک فرآیندی وجود دارد که قدری طولانی است لذا در مناطق صادرات کار آسانی به حساب می آید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه به دلایل مسائل داخلی اهداف مناطق آزاد محقق نشد، بیان داشت:  از جمله این مسائل عدم توان تولیدکننده داخلی با رقیب خارجی بود که محقق نشد لذا این مناطق به جای صادرات واردات را تسهیل کرد در نتیجه واردات بر صادرات پیشی گرفت.

وی تاکید کرد: قاچاق کالا در این مناطق اتفاق می افتد و مسئولیت آن با حاکمیت است در این شرایط دیگر مهم نیست که یک کامیون قاچاق کالا وارد می شود یا ۱۰۰ کامیون، مهم این است که اقلام قاچاق به کشور وارد نشود.

مصری افزود: مناطق آزاد، دروازه کالای قاچاق نیستند این منطقه دروازه ای برای واردات و صادرات است.

وی افزود:  بسیاری از کالاهایی که به اسم قاچاق وارد کشور می شود از مبادی اصلی صورت گرفته منتها مشکل این است که کالای اظهار شده با کالای وارد شده فرق دارد که این عمده مشکل ماست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه گردش پولی بانک ها در مناطق آزاد عدد بزرگی است که به هیچ عنوان مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار را نشان نمی دهد، گفت: البته گردش پول در این مناطق بسیار بالاتر از داخل کشور است.

سید فرید موسوی دیگر نماینده مجلس با اشاره به اینکه مناطق آزاد با نگاه توسعه و دوری از بروکراسی اداری در اوایل دهه ۷۰ تشکیل شد، البته این خروجی کنونی چندان دور از ذهن نبوده است، گفت: ۱۲۰ کشور برای توسعه و رشد اقتصادی خود از مناطق آزاد استفاده می کنند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در کشور ما نبود زیرساخت های توسعه اقتصادی در همان ابتدای تشکیل این مناطق آزاد است و به همین دلیل این مناطق نتوانسته اند به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

وی بیان داشت: اینکه امروز ما با این شرایط و نبود زیرساخت ها مناطق آزاد خود را با مناطق آزاد در دیگر کشورها مقایسه کنیم، کار اشتباهی است.

موسوی گفت: مقدار قاچاق کالا از مناطق آزاد بسیار محدود است و طرح این موضوع که این مناطق محلی برای ورود اقلام قاچاق است اشتباه است و حقیقت ندارد.

وی افزود:  کل کالای قاچاقی که از مناطق آزاد وارد کشور می شود در بهترین حالت تنها ۴۰۰ میلیون دلار است در حالی کل کل کالای قاچاق وارده به کشور ۱۲ میلیارد دلار است.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز با اشاره به اینکه فلسفه ایجاد مناطق آزاد این بوده که صادرات از این مناطق راحت تر انجام شود، اظهار داشت: در این مناطق قرار بود معافیت هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود تا از این فرصت برای بهبود صادرات غیر نفتی استفاده کنند ولی متاسفانه تاکنون مناطق آزاد محل واردات بی رویه شده و به تولید در کشور ضربه های جبران نا پذیری زده است.

وی با تاکید بر اینکه در مناطق آزاد سرمایه گذاری برای تولید انجام نشده تا با توجه به امکانات مناطق آزاد بتوانند کالای خود را صادر کنند، بیان داشت: اگر در مناطق آزاد به رسالت اولیه ای که تعیین شده بود عمل می شد مناسب بود و بیشتر باید روی این موضوع کار می کردیم اما در وضعیت موجود مناطق آزاد به اشتغال و تولید کشور ضربه می زنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز پیرامون این موضوع معتقد است: مناطق آزاد خود را باید منطبق با رویکردهایی کنند که در سیاستگذاری‌ها و قوانین درنظر گرفته شده وجود دارد متاسفانه قوانین  و سیاست های مناطق آزاد در خلاف توسعه صادراتی شکل گرفته از این رو در این مناطق واردات بیشتر بوده است.

حمیدرضا فولادگر با انتقاد بر اینکه برخی در مناطق آزاد درصدد هستند تا قوانین را دور بزنند، گفت: البته این کار به قصد تسهیل در تجارت یا حمایت از تولید داخلی یا انتقال فناوری نیست بلکه با اجرایی کردن یک سری اهداف دیگر می‌خواهند قوانین را دور بزنند از این رو  باید مسیر تخلفات را مسدود کرد.

وی افزود: مدیریت در مناطق آزاد به گونه خاص و ویژه باشد از این رو عزم جدی برای مدیریت در هر منطقه آزاد شکل بگیرد. هر چند که در برخی مناطق،  تلاش هایی انجام گرفته است آنچه مهم است در مناطق آزاد بیشتر باید تولید را در اولویت قرار بدهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در برخی مناطق آزاد، واحدهای صنعتی تولیدی فعالیت دارند تا از این طریق تکنولوژی را انتقال دهند این در حالی است که چنین تولیدات محوری باید فراگیر شده تا بتوانیم به اهداف ایجاد مناطق آزاد نائل شویم.

به گفته فولادگر، از جمله اهداف مناطق آزاد، تسهیل در تبادلات تجاری است با محوریت صادراتی است بنابراین واردات برای مواد اولیه یا قطعات نیمه ساخته یا ماشین آلاتی باشد که فضایی را در جهت تولیدات را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد باید در راستای افزایش تولید، صادرات، حمایت از تولید و فناوری ها به شکل انتقال تکنولوژی حرکت کنند، تاکید کرد: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که تنها از مزایای مناطق آزاد و تنها در جهت گسترش واردات استفاده می شود و هیچ فناوری به کشور منتقل نمی شود.

کد خبر 321346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.