ضرورت ایجاد امنیت تجاری فعالان اقتصادی اصفهان برای تجارت با افغانستان

رییس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت تجاری فعالان اقتصادی اصفهان برای تجارت با افغانستان، گفت: اتاق بازرگانی تلاش خواهد کرد که امنیت سرمایه گذاری در افغانستان را برای اعضایش فراهم کند و فعالان اقتصادی با آرامش خاطر در این کشور به فعالیت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در نشست بررسی بازار، صادرات و سرمایه گذاری در افغانستان، اظهار داشت: رایزنی‌هایی با کشور عراق و سوریه با اعزام هیات های تجاری از سوی اتاق پیگیری شده است.

وی از نگاه ویژه اتاق بازرگانی اصفهان به تجارت خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه ایران خبر داد و افزود: سوریه، عراق و افغانستان به‌عنوان سه کشور هدف صادراتی استان همواره موردتوجه اتاق بازرگانی است.

سهل‌آبادی با اشاره به توانمندی شرکت‌های پیمانکاری استان اصفهان گفت: افغانستان کشوری است که پس از سال‌های جنگ در مرحله سازندگی قرار دارد و پیمانکاران استان اصفهان می‌توانند در اجرای پروژه‌های این کشور نقش مهمی داشته باشند.

رییس اتحادیه تجار و سرمایه گذاران افغانستان در این نشست، گفت: اصفهان و افغانستان می‌توانند در زمینه های مختلف اقتصادی همکاری نزدیکی تجاری و سرمایه گذاری داشته باشند.

عبدالهادی فرهنگ، مزار شریف را یکی از قطب‌های اقتصادی افغانستان دانست و افزود: شمال افغانستان با توجه به دسترسی به خطوط بین‌المللی راه‌آهن و همچنین اجرای پروژه‌های نفتی می‌تواند همکاری نزدیکی با استان اصفهان در بخش‌های مختلف اقتصادی داشته باشد.

وی شهرک صنعتی در مزار شریف را زمینه مناسبی برای همکاری صنایع کوچک و بزرگ استان اصفهان دانست و بیان داشت: این شهرک نیاز به مواد اولیه، ماشین‌آلات و خدمات فنی و مهندسی دارد و شرکت‌های استان اصفهان می‌توانند نیازهای این شهرک را برطرف کنند.

وی افزود: ترانزیت کالا و ماشین‌آلات از بندرها ایران به افغانستان می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری شرکت‌های استان اصفهان با افغانستان باشد.

افغانستان از عراق و سوریه به‌مراتب امن‌تر است

مدیر شرکت مدیریت صادرات ایران سی‌ای‌ای در این نشست، گفت: افغانستان از عراق و سوریه به‌مراتب امن‌تر است و فعالان اقتصادی استان می‌توانند با حضور در بازار این کشور همکاری نزدیکی با بازرگانان و تاجران این کشور داشته باشند.

حمید یاوری  خطاب به فعالان اقتصادی استان اصفهان، گفت: از همسایگی کشور ۳۰ میلیون نفری افغانستان باید نهایت استفاده صورت گیرد زیرا ایران همواره در کنار کشور دوست و برادر افغانستان بوده است.

وی شرکت در مناقصه پروژه‌های زیرساختی افغانستان را به فعالان اقتصادی استان اصفهان پیشنهاد کرد و افزود: پروژه‌های بزرگ تولید انرژی و توسعه زیرساخت‌ها از جمله زمینه‌های حضور شرکت‌های پیمانکاری استان اصفهان در افغانستان می‌تواند باشد.  

وی تاکید کرد: بازار افغانستان می‌تواند ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی استان اصفهان را به کار گیرد زیرا این کشور در مرحله سازندگی است و به کالاهای صنعتی و مصرفی نیاز دارد.

یاوری از حمایت دولت افغانستان نسبت به واحدهای تولیدی این کشور در قالب معافیت مالیاتی ۵ تا ۸ ساله خبر داد و گفت: ارگان‌های دولتی افغانستان در صورت تولید کالاهای موردنیاز در داخل کشور  موظف به خرید این تولید هستند.

وی ایجاد مرکز تجاری دائمی اصفهان در افغانستان را گام موثر در افزایش سطح مبادلات تجاری دو طرف برشمرد و گفت: حضور نمایندگی‌های شرکت‌های استان اصفهان در مراکز استان‌های افغانستان به‌ویژه در شهرهای کابل، هرات، مزارشریف، جلال‌آباد و قندهار می‌تواند نقش مؤثری در معرفی محصولات آنان داشته باشد.

دبیر کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: ایجاد زیرساخت‌های مهم مانند نیروگاه‌های تولید برق، پالایشگاه، بهره‌برداری از معادن، سدسازی، توسعه کشاورزی و راه‌سازی از زمینه‌های همکاری با این کشور است.

فرهاد جانی قربان تاکید کرد: ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی و حمایت از استراتژی اصلی دولت افغانستان و اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان (آیسا) است.

وی اقلام عمده صادراتی ایران به افغانستان را شامل حلال‌ها و رقیق‌های عالی، سایر هیدروکربن، سایر فراورده‌های نفت یا روغن‌های معدنی قیری، میله‌های آهنی یا فولادی، شیرینی و شکلات، رب گوجه‌فرنگی، آرد و نان، انواع کف‌پوش، کود شیمیایی نام برد و گفت: اقلام عمده وارداتی ایران از افغانستان شامل دانه کنجد، سایر نباتات مورداستفاده در عطرسازی، پیله کرم ابریشم، انواع دام، سنگ‌های مرمر کار نشده و تراورتن است.

کد خبر 321288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.