توسعه باغات در اراضی شیب دار متوقف شود/ضرورت توجه به فرونشست زمین

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بر دو موضوع فرونشست زمین و تبدیل تالاب ها به کانون های ریزگرد تاکید کردند و خواستار توقف وسعه باغات در اراضی شیب دار شدند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نامه آمده است: این روزها به نحوی از توسعه باغات در اراضی شیب دار کشور، آن هم به صورت دیم صحبت می شود که گویا قرار است تحولی در عرصه باغداری کشور رخ دهد و جایگاه صنعت کشاورزی را ارتقاء بخشد.

حال اگرچه این طرح در بند پ ماده ۳۱ برنامه ششم توسعه، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است اما بنا بر گفته کارشناسان و متخصصان کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان که اغلب از اساتید برجسته دانشگاهی یا چهره های شاخص کشاورزی هستند طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار بیشتر از آن که در کشاورزی تحول ایجاد کند در نابودی حوضه های آبریز کشور، خشک شدن تالاب ها، و افزایش ریزگردهای اتمسفری نقش خواهد داشت.

اعضاء کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وضعیت آب کشور را از نظر کمیت و کیفیت منابع آب بحرانی دانسته و با بیان اینکه میزان مصارف از حجم منابع تجدیدپذیر فزونی گرفته است  متذکر شده اند  توسعه باغات در سطوح شیب دار آن هم در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور  می توانند اختلاف میان مصارف و منابع آب را بسیار بیشتر کند تا جایی که در آینده شاهد فرونشست های بیشتر در ۳۰ استان کشور باشیم.

در  قسمت دیگری از این نامه  نتیجه اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار؛ فرو افتادن تراز آب در آبخوان ها، تخلیه آب های زیرزمینی، کاهش آبدهی رودخانه ها، جابجایی های بزرگ جمعیتی، خشک شدن قنوات، نابودی چشمه ها و در نهایت کاهش آبگیری سدها پیش بینی شده و از معاون اول رئیس جمهور خواسته شده است تا برای جلوگیری از این طرح سریعا وارد عمل شود.

آنچه بیشتر در نامه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان به اسحاق جهانگیری مورد تاکید قرار گرفته، دو موضوع  فرونشست زمین و تبدیل تالاب ها به کانون های ریزگرد است که با اجرای این طرح شدت کمی و کیفی بیشتری را شاهد خواهد بود.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بر این اعتقاد هستند که توسعه باغات در اراضی شیب دار در واقع یک نوع بارگزاری جدید بر حوضه های آبریز کشور هستند و به عبارت دیگر اجرای این طرح باعث می شود روان آب هایی که  حوضه های آبریز را تغذیه می کردند  برای توسعه باغات استفاده شود.

کارشناسان با مطرح کردن این سوال که اکنون و قبل از اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار، روان آب های این اراضی به کجا می رود؟ تاکیده کرده اند تبعات اجرای این طرح بسیار مهم و اساسی است و پاسخ به این سوال می تواند غیر کارشناسی بودن این طرح را اثبات کند.

نویسندگان این نامه در پاسخ به این استدلال که توسعه باغات در اراضی شیب دار باعث حفاظت و جلوگیری از فرسایش  خاک می شود  تصریح کرده اند که اساسا مناطق پر باران و دارای خاک مناسب از پوشش گیاهی برخوردار هستند و اجرای این طرح نه تنها کمکی به حفاظت از خاک نمی کند بلکه با تخریب درخت ها و مراتع به نوعی تغییرکاربری را به دنبال دارد.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان توسعه باغات در مناطق فاقد پوشش گیاهی را نیز به دلیل عدم اطمینان به بارش ها غیر منطقی دانسته و اعلام کرده اند بانکت هایی که برای جمع آوری روان آب گرداگرد درختان در اراضی شیب دار ایجاد می شود در معرض فرسایش و تخریب در بارندگی های شدید هستند که این خود می تواند عاملی برای تشدید فرسایش خاک باشد.

اعضای این کمیسیون در پایان نامه و پس از ارائه دلایل روشن خواستار توقف و بازنگری جامع نسبت به این طرح شده و آمادگی خود برای هرگونه همکاری را اعلام کرده اند.

با توجه به اطلاعات و دلایل کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق اصفهان که حاصل نشست های تخصصی و همکاری اساتید برجسته دانشگاهی، نخبگان کشاورزی و فعالان محیط زیستی است  توسعه باغات در اراضی شیب دار تعادل زیست محیطی و زندگی شهروندان ایرانی را به مخاطره می اندازد؛ حال باید منتظر بود و دید که واکنش مسئولین کشور نسبت به این هشدارها چه خواهد بود.

کد خبر 321185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.