دور زدن بانک‌ها از قانون کاهش نرخ سود با کوتاهی نظارت بانک مرکزی

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر اکنون بانک‌ها به سودی که شورای پول و اعتباری و بانک مرکزی برای آنها مصوب کرده عمل نمی‌کنند به دلیل کوتاهی بانک مرکزی است.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با تاکید بر اینکه برخی بانک‌ها دستورالعمل کاهش نرخ سودها را دور می‌زنند، اظهار داشت:  طبق آماری که به‌ دست‌ آورده‌ایم برخی بانک‌ها خلاف دستورالعمل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سودها اقدام کرده‌اند و آن را اجرا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی بانک‌ها در پیچ و خم‌های اداری دستورالعمل بانک مرکزی برای کاهش نرخ سودهای سپرده‌ها را دور می‌زنند، افزود: بعضی از بانک‌ها توجهی به دستورالعمل‌های قانونی ندارند و به مصوبات تمکین نمی‌کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس پیرامون اینکه اکنون بانک‌ها به سودی که شورای پول و اعتباری و بانک مرکزی برای آنها مصوب کرده عمل نمی‌کنند به دلیل کوتاهی بانک مرکزی است، تاکید کرد: چنانچه این بانک به وظیفه قانونی و نظارتی خود عمل کند، بانک‌های کشور، مصوبه شورای پول و اعتبار را دور نمی‌زنند.

وی تصریح کرد: مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای رونق تولید و اشتغال است، اما برخی بانک‌ها ظاهرا با آن مخالفند و نمی‌خواهند این مصوبات اجرا شود.

موسوی لارگانی درباره راهکارهای ممانعت از اقدام بانک‌ها در دور زدن قانون جدید مربوط به کاهش نرخ سود بانکی، گفت: این وظیفه بانک مرکزی است که بر این مسئله نظارت کند.

بررسی تخلفات برخی بانک‌ها در نبود اجرای مصوبه کاهش نرخ سود بانکی بزودی در مجلس

وی خاطرنشان کرد: به زودی موضوع تخلفات برخی بانک‌ها در اجرایی نکردن مصوبات بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود سپرده‌ها را در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می‌کنیم.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در پرتو اجرای قانون کاهش نرخ سود بانکی، نباید پول مردم سرگردان شود و در بخش‌های نامطلوب سرمایه‌گذاری شود.

وی کاهش نرخ سود بانکی را توقعی دو جانبه از سوی مردم و مسئولان اعلام کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یا در پاسخ به خبرنگاران قول کاهش نرخ سود را داد، اما بانک‌های کشور با کاهش نرخ تورم، نگران از دست دادن مشتریان خود هستند.

موسوی لارگانی ادامه داد: بانک‌ها همچنین نگران این مساله هستند که چنانچه سود سپرده‌ها کاهش یابد، مردم اقدام به سپرده‌گذاری نکنند و به بازار سرمایه و خرید و فروش ارز، طلا و امثال اینها روی آورند و یا پول خود را در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: بعد از کاهش نرخ تورم و طرح موضوع درباره سود بانکی و سود سپرده‌ها، اعلام شد به دلیل بالا بودن تورم، سود بانکی نیز افزایش یافته که با کاهش نرخ تورم باید به دنبال افت نرخ سود بانکی باشیم.

لزوم سوق سرمایه‌گذاری مردم در بخش تولید

نماینده مردم فلاورجان در مجلس پیرامون اینکه با اقدامات اساسی باید مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بخش تولید حرکت کنند، اظهار داشت: با این شرایط بانک‌ها هم سودهای لازم خود را می‌برند.

وی اضافه کرد: متاسفانه اکنون مردم به دلیل دریافت سود لازم از بانک، در حوزه تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه نمی‌توان به بانک‌ها تحکم کرد که وام با سود ۱۸ درصدی را با سود ۱۵ درصد در اختیار مشتریان قرار دهید، تصریح کرد: بانک‌ها اعلام می‌کنند هزینه‌های شان بسیار بالا است و حتی خود بانک‌ها چنین هزینه‌های را دامن می‌زنند.

تداوم فروش شرکت‌های اقماری توسط بانک‌ها برخلاف مصوبه قانوگذار

وی کاهش سود سپرده را منجر به کاهش مشتریان بانک‌ها دانست و افزود: قانون‌گذار اعلام کرده بانک باید فعالیت‌های جانبی را کنار بگذارند، اما این مسئله را اجرایی نکرده‌اند و هنوز به فروش شرکت‌های اقماری می‌پردازند.

موسوی لارگانی ادامه داد: بنابراین کمیسیون اقتصادی مجلس باید همچنان برنامه‌ریزی کند که در جریان کاهش سود، بانک‌ها ضرر نبینند.

وی خاطرنشان کرد: در پرتو اجرای قانون کاهش نرخ سود بانکی، نباید پول مردم سرگردان شود و در حوزه‌های نامطلوب سرمایه‌گذاری شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: بالا بودن هزینه‌های تولید و از طرفی سودهای کلان تسهیلات بانکی انگیزه و قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته و همین باعث شده تا بسیاری از تولیدات داخلی خرد و متوسط ما به واسطه سودهای کلان بانکی از چرخه کمک به اقتصاد خارج شوند.

وی تاکید کرد: برای کمک به چرخه صنعت اقتصادی باید تولیدکنندگان داخلی را ترغیب کرد تا بدون نگرانی وارد عرصه تولید شوند.

موسوی لارگانی ادامه داد: هر چند که آنها برای اخذ وام باید ۲۵ درصد از مبلغ تسهیلات را به عنوان سپرده در بانک نگه دارند بدون اینکه سودی به آنها داده شود و همین سود ۲۵ درصد هم طی اقساطی از مشتری گرفته می‌شود.

نگرانی بانک ها از تنزل مشتریان با اجرای قانون کاهش نرخ سودها

وی تاکید کرد: تا زمانی که پول در چرخه تولید قرار نگیرد سودهای بانکی هم زیاد است، عده‌ای بدون اینکه هیچ فعالیتی داشته باشند پول خود را در بانک سپرده می‌کنند و درآمد قابل توجهی هم دارند حال اگر این پول در چرخه تولید قرار بگیرد بانک‌ها هم سود سپرده‌ها را بالا نمی‌برند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: چنانچه بانک مشتری وام گیرنده داشته باشد برای بانک ایجاد درآمد می‌کند پس باید مردم به سود سپرده‌ها متکی نشوند و از طریق راه‌های تولید به فکر درآمدزایی باشند تا هم به چرخه اقتصاد کمک کنند و هم سیستم سود بانک‌ها را کاهش دهند.

وی با اشاره بر لزوم کاهش نرخ سود بانکی، این مسئله را منجر به نگرانی بانک‌ها از کاهش مشتریان خود دانست.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه اکنون مردم به دلیل دریافت سود لازم از بانک، در حوزه تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: البته بسیاری از مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در مؤسسات با سود بالاتر هستند و این پول‌ها به میزان کمتری در تولید و صنعت صرف خواهند شد و همین مسئله هم یکی از ضرورت‌های کاهش نرخ سود بانکی است.

موسوی لارگانی با اشاره به آثار مثبت کاهش نرخ سود بانکی، افزود: کاهش سود بانکی سبب رونق تولید در کشور می‌شود، اما اینکه بانک‌ها تا چه میزان حاضر باشند نرخ سود بانکی را کاهش دهند موضوع دیگری است؛ چرا که معمولا بانک‌ها مایل به چنین کاری نیستند و سپرده‌گذاران خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 321171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.