دنیا از برند سیب ایران بی‌اطلاع است/چشم طمع دلالان به سیب سمیرم/خاورمیانه تنهابازار صادرات

علیرغم خشکسالی های گذشته، به گفته مسئولان بخش کشاورزی اصفهان یکی از پتانسیل های این استان، تولید سیب در سمیرم است که هنوز می تواند به عنوان بزرگترین مزیت صادراتی در منطقه مطرح باشد اما ما همچنان در شناساندن این برند کشاورزی در دنیا فاصله زیادی داریم.

به گزارش ایمنا، شهرستان سمیرم به عنوان قطب باغداری در استان اصفهان شناخته شده و بیش از ۵۰ درصد باغداری این استان مربوط به این شهرستان است. بنابر آمارهای موجود در حال حاضر ۲۵ هزار هکتار از اراضی سمیرم زیر کشت درختان سیب درختی قرار دارد.

سیب درختی سمیرم هم از نظر شکل و مرغوبیت در کشور های منطقه حرف اول را می زند اما متأسفانه در ۲۰ شهریور تا ۱۵ آبان که زمان برداشت سیب های درختی است مردم دچار مشکلات عدیده ای هستند.

نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه متاسفانه برای بازاریابی سیب درختی کشاورزان سمیرم مشکل وجود دارد، تصریح کرد: دلالان قصد دارند سیب های درختی مرغوب سمیرم را با قیمت های نازل خریداری کنند در حالیکه این قیمت های بسیار ناچیز هزینه سم، کود و آب های مصرفی کشاورزان را جبران نمی کند.

اصغر سلیمی بیان داشت: ما از دولت انتظارداریم بتواند برای صادرات سیب درختی و حقوق  گمرکی که دریافت می کند، چاره ای بیندیشد تا کشاورزان بتوانند سیب ها را به کشورهای هدف صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن سیب درختی در سمیرم تولید می شود، اظهار داشت: متأسفانه در شهرها و استان های کشور کارخانه هایی که بتوان سیب ها را در مصارف دیگر همچون سرکه یا پوره سیب مورد استفاده قرار دارد، در اختیار نداریم و تنها مقداری سیب توسط دلالان و واسطه ها راهی سردخانه ها می شود.

وی تصریح کرد: درخت سیب حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا به ثمر برسد اما خرید سیب های مرغوب سمیرم با قیمت های ناچیز توسط دلالان، کشاورزان را متحمل ضررهای زیادی می کند.

سلیمی افزود: اگر دولت برای بسته بندی، صادرات سیب درختی، بازاریابی و حقوق گمرکی کشاورزان حمایت نکند، خسارات سنگینی را به کشاورزان وارد می کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای رفع این مشکلات چاره ای بیندیشد، گفت: با توجه به اینکه فرصت دو ماهه ای برای برداشت سیب درختی وجود دارد، کارگران نه تنها از شهرهای استان اصفهان برای برداشت سیب درختی به سمیرم می آیند بلکه از استان های جنوبی و شرقی کشور همچون سیستان و بلوچستان، کرمان و کردستان هم کارگران زیادی به این منطقه می آیند.

نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس تصریح کرد: نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر کارگر در فصل چیدن سیب های درختی سمیرم مشغول به کار هستند و این فرصت اشتغال باید غنیمت شمرده شود تا بتوانیم با صنایع تبدیلی و بسته بندی این اشتغال را پایدار کنیم.

سیب سمیرم دارای ظرفیت اقتصادی بالایی است

به‌طور میانگین هر سال در کشور بیش از ۱۵۰میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که سهم استان اصفهان از این میزان، ۶ میلیون تن است. به همین دلیل اصفهان از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

امل به اعتقاد رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان، صادرکنندگان سیب سمیرم تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند اما مشکلی که در این‌باره وجود دارد، این است که سیب سمیرم فقط به بازار کشورهای منطقه خاورمیانه صادر می‌شود و ما نتوانسته‌ایم آن را به‌عنوان یک محصول خاص در بازار جهانی عرضه کنیم.
سیدوحید دزفولی گفت: سیب درختی سمیرم استان اصفهان به‌دلیل شرایطی که در این بخش از استان وجود دارد، دارای ظرفیت اقتصادی بالایی است.

وی ادامه داد: ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا، تابش مناسب نور آفتاب و منابع آبی و خاکی مناسب از جمله مزیت‌های اختصاصی این بخش از استان اصفهان است که باعث شده سیب سمیرم با کیفیت قابل ملاحظه‌ای تولید شود، اما رسیدگی نکردن به تولید و پی نبردن به قابلیت‌های تجاری سیب سمیرم باعث شد تا اقدامات گسترده‌ای درباره صادرات این محصول انجام نشود.


رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: برای سرمایه‌گذاری در این منطقه اکنون در تلاش هستیم با همکاری باغداران و کشاورزان منطقه، فناوری و لوازم مورد نیاز از طرف سرمایه‌گذاران خارجی آورده شود در این صورت باغداران به‌عنوان تولیدکنندگان و سهامدار و طرف خارجی هم به‌عنوان تامین‌کننده فناوری و لوازم مورد نیاز برای ارتقای سطح کیفی و کمی سیب مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از ممیزی‌هایی که در دنیا برای فروش محصولات کشاورزی انجام می‌شود این است که اگر کودکی سیب را از قفسه فروشگاه برداشت و خورد هیچ مشکلی برای او به وجود نیاید، تاکید کرد: رعایت نکاتی که در این‌ باره باید در مرحله تولید انجام شود به عهده تولیدکننده است. محصولات باید به‌طور کامل عاری از هر گونه باکتری باشد و نشان (برند) واحد تولیدکننده نیز باید خوراکی باشد تا هیچ مشکلی به وجود نیاید.

دزفولی گفت: به مجموعه این فعالیت‌ها در محصولات کشاورزی «سورتینگ» گفته می‌شود و امیدواریم بتوانیم این فرآیند را درباره سیب سمیرم انجام دهیم تا بتوانیم این محصول را به بازارهای جهانی و اروپایی با استاندارد جهانی عرضه کنیم.

کد خبر 321111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.