توزیع غذای نذری تنها در ظروف یک بار مصرف بهداشتی/ ذبح احشام جلوی هیئت های عزاداری ممنوع

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان با توجه به فرارسیدن ایام محرم، در توصیه های بهداشتی برای مسئولین تکایا و هیئت های عزاداری گفت: توزیع غذاها در ظروف یک بار مصرف بهداشتی صورت گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، با توجه به اینکه در ماه محرم همزمان با برگزاری جلسات و مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا، توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان بویژه هیئت های عزاداری صورت می گیرد و از طرفی بروز بیماری های مرتبط با غذا و مسمومیت های غذایی در مکان هایی که به صورت جمعی غذا تهیه و توزیع می شوند بیشتر است، به جهت اهمیت موضوع و به منظور حفظ سلامت عموم جامعه انتظار می رود مدیران محترم هیئت های عزاداری و مسئولین طبخ و تهیه غذا با توجه به نکات ساده، اما پراهمیت بهداشتی در تامین سلامت عمومی کوشا و ساعی باشند.

در این راستا گفتگویی با حسین فارسی کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان داشتیم که در ادامه می خوانید.

این کارشناس بهداشت در توصیه های بهداشتی ویژه ماه محرم و صفر به مسئولین تکایا و هیئت های عزاداری گفت: هرگونه پخت و پز باید در مکانی دارای شرایط بهداشتی صورت گیرد. شایسته است مدیر هیئت نسبت به معرفی محل به مرکز بهداشت اقدام و درخواست بازدید و اخذ مشاوره و تائیدیه بهداشتی کند.

وی افزود: ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای و غیره ممنوع است. کلیه افراد مرتبط نیز باید نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند.

فارسی رعایت اصول بهداشت فردی به ویژه کوتاه نگه داشتن ناخن ها، شستشوی مرتب دست ها و استفاده از روپوش کار مناسب توسط دست اندرکاران طبخ و توزیع غذا ضروری عنوان کرد.

وی همچنین تاکید کرد: مسئولین تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند، آنها را از محل های معتبر خریداری و یا از افراد معتبر و شناخته شده به عنوان نذورات قبول کنند.همچنین آنها باید در صورت برخورد با موارد مشکوک سریعاً مرکز بهداشت شهرستان را در جریان قرار دهند و یا با شماره 190 تماس حاصل کنند. 

این کارشناس بهداشت از مدیران هیئت ها و هیئت امنای مساجد و تکایا خواست توجه داشته باشند در قبول نذورات به صورت غذای آماده دقت مضاعف کرده و ضمن خودداری از قبول غذای آماده از افراد ناشناس از سلامت غذای ارائه شده قبل از توزیع اطمینان حاصل کنند.

به گفته وی آب آشامیدنی باید بهداشتی و ترجیحاً از شبکه توزیع عمومی باشد.

کارشناس بهداشت محیط تصریح کرد: در تهیه فرآورده های دامی دقت کرده و از گوشت دام و طیور کشتار شده در کشتارگاه های دام تحت نظر اداره دامپزشکی استفاده کنند.

وی همچنین افزود: از ذخیره سازی مواد غذایی خام و پخته در مجاورت هم موکداً خودداری و در ذخیره سازی گوشت نیز نکات ایمنی و بهداشتی به ویژه تمیز و قطعه نمودن گوشت و منجمد کردن فوری گوشت های مازاد در قطعه های کوچک را رعایت کنند.

فارسی در خصوص سرخ کردن مواد غذایی عنوان کرد: از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود. سرخ کردن با حرارت ملایم انجام شده و بیش از یک بار از روغن استفاده نشود. همچنین استفاده از سنگ نمک و نمک های غیر تصفیه به دلیل وجود ناخالصی ممنوع بوده و از نمک تصفیه شده ید دار استفاده شود.

وی ادامه داد: در صورت توزیع شیر از شیر پاستوریزه استفاده شود و یا نسبت به جوشاندن شیر حداقل به مدت 5 دقیقه اقدام شود.

وی تاکید کرد: سبزیجات تازه مسلماً آلوده به عوامل بیماری زا هستند و لذا تمیز نمودن، شستشو و ضدعفونی آنها ضرورت دارد و لازم است مراحل چهارگانه سالم سازی سبزیجات طبق دستورالعمل انجام شود.

داشتن ابزار کار مناسب و تمیز و بهداشتی مورد دیگری است که به گفته وی باید رعایت شود زیرا در سالم بودن غذای تهیه شده در آشپزخانه بسیار با اهمیت است. بنابراین ظروف و ابزار کار را قبل از استفاده، شستشو داده و در صورت نیاز ضدعفونی کنند. توصیه می  شود ترجیحا از ظروف و ابزار کار استیل استفاده شود و در صورت استفاده از دیگ های مسی، حتما سفید شده باشند.

وی در خصوص نگهداری غذای پخته و آماده گفت: در دمای محیط و یا روی شعله ملایم بیش از دو ساعت جداً و موکداً خودداری کنید. در صورت لزوم باید غذای آماده را در دمای زیر 4 درجه یا بالای 63 درجه نگهداری کنید.

یکی از موارد مهم در توزیع غذا به گفته این کارشناس بهداشت محیط این است که از ظرف به ظرف کردن بی مورد آن خودداری و حتی الامکان در کوتاه ترین فاصله غذای تهیه شده به صورت گرم توزیع شود. علاوه بر اینکه استفاده از ظروف یک بار مصرف بهداشتی در توزیع غذا توصیه می شود. در مورد ظروف چندبار مصرف پیش بینی مکانی برای شستشو و ضدعفونی آنها، برای هر نوبت استفاده ضروری است و ترجیحاً از سفره های یک بار مصرف برای صرف غذا استفاده و از راه رفتن روی سفره در حین پذیرایی خودداری شود.

وی یادآور شد: پس از پذیرایی نسبت به جمع آوری و دفع مناسب زباله های تولید شده اقدام و از مردم خواسته شود ار پراکنده کردن ظروف یک بار مصرف در معابر و خیابان خودداری کنند. بدین منظور سطل زباله به تعداد و حجم کافی در محل قرار داده شود.

بررسی ایمنی مکان های تهیه و توزیع غذا و نیز محل های تجمع عزاداران مورد دیگری است که به گفته وی حائز اهمیت است. پله ها و نرده ها و سیستم های برق کشی، روشنایی و گاز به خصوص اتصالات آنها مهم ترین نقاط حادثه خیز است که لازم است به صورت مستمر بازرسی و از ایمن بودن آنها اطمینان حاصل شود. بدین منظور می توان از مشاوره کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری استفاده کرد. تهیه و نصب تجهیزات اطفاء حریق به منظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی احتمالی الزامی است.

وی تاکید کرد: در مکان های تجمع عزاداران به ویژه اماکن سربسته از استعمال دخانیات جلوگیری شود. مکان های سربسته باید دارای تهویه مناسب جهت گردش هوا بوده و هوای این اماکن تازه و عاری از بوهای نامطبوع باشد. 

فارسی افزود: ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی، نصب سیستم لوله کشی صابون مایع در آنها صورت گیرد.

این کارشناس بهداشت محیط در نهایت عنوان کرد: از ذبح و قربانی احشام در جلوی هیئت های عزاداری و یا تکایا و مساجد و در معابر خودداری شده و حتی الامکان در محل های تعیین شده صورت گیرد، به گونه ای که از پراکنده شدن خونابه و فضولات حیوانات در این مکان ها جلوگیری به عمل آید.

کد خبر 320696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.